Δράση για το κλίμα – 2η επιμόρφωση εκπαιδευτικών σχολείων Αθήνας για προστασία κλίματος κι εξοικονόμηση ενέργειας

Δράση για το κλίμα

2η επιμόρφωση 201 εκπαιδευτικών από 71 σχολεία της Αθήνας για προστασία κλίματος κι εξοικονόμηση ενέργειας

Δεύτερη επιμόρφωση 201 εκπαιδευτικών σε θέματα προστασίας κλίματος κι εξοικονόμησης ενέργειας στο πλαίσιο του προγράμματος «Σχολεία ανοικτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας – OPEN SOCIETIES AND SCHOOLS IN CLIMATE PROTECTION AND ENERGY TRANSITION (CLIMATE SCHOOLS Be.At)”

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με την δεύτερη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από τα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.  Την Παρασκευή 14 το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018 το κουδούνι που χτύπησε στο 2ο Πειραματικό Λύκειο Αθήνας, στους Αμπελόκηπους, δεν αφορούσε στους μαθητές αλλά στους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν σε ένα σημαντικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει κι έρευνα για τα θέματα της προστασίας του κλίματος και της εξοικονόμησης ενέργειας.

 Η συνολική διάρκεια της επιμόρφωσης ήταν 14 διδακτικές ώρες, μοιρασμένες σε δύο ημέρες. Συνολικά συμμετέχουν στο πρόγραμμα 201 εκπαιδευτικοί από 71 σχολεία της Αθήνας,  από τους/τις οποίους/ες 103 είναι δάσκαλοι/ες και 98 καθηγητές.  Στην επιμόρφωση συμμετείχαν, επίσης, και εκπαιδευτικοί από την Λίμνη Εύβοιας καθώς και από το Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης.

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί χωρίστηκαν σε 10 ομάδες και η κάθε μία από αυτές είχε 2 εκπαιδευτές, που είχαν ήδη επιμορφωθεί για αυτό τον σκοπό την άνοιξη του 2018. Η επιμόρφωση αποτελείται από 7 ενότητες, ενώ κάθε ομάδα ακολούθησε μια διαφορετική σειρά προσέγγισης κάθε ενότητας, ώστε στο τέλος όλοι οι εκπαιδευτικοί να έχουν αποκτήσει κατάλληλη εκπαίδευση για το σύνολο των εκπαιδευτικών ενοτήτων.

Ενότητα Α’: Επανασύνδεση της ομάδας – Προτάσεις για την  ενσωμάτωση του προγράμματος στη σχολική ζωή, στο αναλυτικό και στο ωρολόγιο πρόγραμμα – Συγκρότηση των βασικών ομάδων: Ενεργειακό συμβούλιο, ενεργειακή ομάδα, ενεργειακοί επιθεωρητές – Γνωριμία με τη μεθοδολογία τα φύλλα εργασίας και την εκπαιδευτική έρευνα

Ενότητα B’: Η κλιματική αλλαγή: Γνωστικό υπόβαθρο, διδακτικές προσεγγίσεις, world game προτάσεις για βιωματικές δραστηριότητες, προτάσεις για οπτικό υλικό, ταινίες , cartoon διαφημίσεις κλπ

Ενότητα Γ’: Γνωριμία και εξοικείωση με τα όργανα μέτρησης – Αξιοποίησή τους στην πράξη

 

Ενότητα Δ’: Ενεργειακή περιήγηση, αποδελτίωση, σύνθεση του ενεργειακού προφίλ του σχολείου (μελέτη περίπτωσης 2ο Πειραματικό ΓΕΛ Αθηνών).

Ενότητα E: Σχέδιο δράσης για εξοικονόμηση ενέργειας (φωτισμός, θέρμανση, δροσισμός, συσκευές – μελέτη περίπτωσης 2ο Πειραματικό ΓΕΛ Αθηνών) – Μελέτη των στοιχείων από τις καταναλώσεις ηλεκτρισμού, πετρελαίου και φυσικού αερίου των συμμετεχόντων σχολείων. Συζήτηση πάνω στα ενεργειακά προφίλ των  συμμετεχόντων σχολείων τα οποία θα έχουν ήδη συμπληρώσει οι εκπαιδευτικοί.

Ενότητα ΣΤ’: Δημοσιοποίηση – ορατότητα του προγράμματος (τάξη-σχολείο-κοινότητα), καμπάνια ενημέρωσης, εκδηλώσεις του προγράμματος

Ενότητα Ζ’: Εξοικείωση με την πλατφόρμα moodle του προγράμματος και τα παραδοτέα προϊόντα

Αξιολόγηση της 2ης επιμόρφωσης

Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων ήταν πολύ ικανοποιημένη με τις δραστηριότητες βιωματικής μάθησης (π.χ. παγκόσμιο παιχνίδι) και την πρακτική με τα όργανα μέτρησης (υπέρυθρο θερμόμετρο, θερμόμετρο χώρου, συσκευή μέτρησης CO2, luxmeter, βραστήρας και ηλεκτρική κουζίνα για σύγκριση της κατανάλωσης ενέργειας με μετρητή ενέργειας και μια σειρά από λάμπες (εξοικονόμησης, φθορισμού, πυράκτωση) και εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τη συνολική συνεργασία μεταξύ των σχολείων. Γενικά αισθάνονται σίγουροι ότι θα ξεκινήσουν την υλοποίηση των δραστηριοτήτων του προγράμματος στα σχολεία τους.

Το πρώτο βήμα του προγράμματος κατάρτισης ήταν η αρχική κατάρτιση 19 εκπαιδευτών, σε θέματα κλιματικών και ενεργειακών θεμάτων και κλιματικής δράσης στα σχολεία, που πραγματοποιήθηκαν από Έλληνες και Γερμανούς εκπαιδευτές (Wind of Renewal, εμπειρογνώμονες, γερμανικό ινστιτούτο Unabhängiges Institut für Umweltfragen / UfU) / UfU), στην Αθήνα (12-15 Απριλίου 2018).

Το 2ο βήμα ήταν 6ωρη εκπαίδευση 200 εκπαιδευτικών (19 Μαΐου 2018 για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, 9 Ιουνίου 2018 για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση) καθώς και επίσκεψη μελέτης 6 καθηγητών στο Βερολίνο (17-24 Ιουνίου 2018).

Η 14ωρη εκπαίδευση ήταν το 3ο βήμα του προγράμματος κατάρτισης. Τώρα οι 200 ​​εκπαιδευτικοί είναι έτοιμοι, εκπαιδευμένοι και με εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό υλικό, για #ClimateAction στα σχολεία σε συνεργασία με τους μαθητές και τους γονείς τους.

Το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας –  Κλιματικά Σχολεία Αθήνα-Βερολίνο» (“OPEN SOCIETIES AND SCHOOLS IN CLIMATE PROTECTION AND ENERGY TRANSITION» (CLIMATE SCHOOLS Be.At) υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων, την ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης», την Γερμανική πρωτοβουλία πολιτών Respekt für Griechenland e.V. / Respect for Greece («Σεβασμός για την Ελλάδα») και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά Θέματα  (Independent  Institute for Environmental Issues – UfU). Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative), η οποία αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 28 μηνών (2017- 2019) και στοχεύει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης γύρω από την κλιματική αλλαγή και την κατανάλωση ενέργειας στις σχολικές κοινότητες του Δήμου Αθηναίων (ΔΑ).

Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative (EUKI), η οποία αποτελεί  χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την Υποστήριξη και συμμετοχή του Ελληνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην:

  • ενίσχυση των γενικότερων προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και συμμετοχή τους στην προστασία του κλίματος και στην μείωση της σπατάλης ενέργειας,
  • μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης ρεύματος) των σχολικών κτιρίων (κατά 5%),
  • γενικότερη προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.

 

 

 

Leave a Reply