Το Δίκτυο ΚΟΙΝΣΕΠ Κ. Μακεδονίας για το σχέδιο νόμου για την κοινωνική οικονομία

By | ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

Κείμενο συμμετοχής του Δικτύου ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Κεντρικής Μακεδονίας στη διαβούλευση

σχεδίου νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της»

Παρατηρήσεις επί της διαδικασίας

Το Δικτύο ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Κεντρικής Μακεδονίας, ανταποκρίνεται και καταθέτει κείμενο συμμετοχής του στη δημόσια διαβούλευση εκφράζοντας ταυτόχρονα τις επιφυλάξεις του για την μέθοδο της ηλεκτρονικής διαβούλευσης που έχει επιλεγεί καθώς:

  • Η ίδια η μέθοδος αποκλείει τη σύνθεση, τη συνδιαμόρφωση, την ενσωμάτωση της συλλογικής εμπειρίας, τη διαβούλευση επί του συνολικού πλαισίου αρχών και στόχων.
  • Η χρήση ενός κυρίαρχου μοντέλου διαβούλευσης, με σοβαρούς περιορισμούς, είναι αδύνατον να αποτυπώσει την πολυπλοκότητα, την πολυμορφία, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ΚΑΛΟ.

Εκφράζουμε επίσης σοβαρές ενστάσεις για την επιλογή ενός τόσο ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος καθώς το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου:

  • Αφορά σε φορείς της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας που διαμορφώνουν με εσωτερική διαβούλευση τη συλλογική τους έκφραση και η οποία πίεση αλλοιώνει τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά,
  • Επιχειρεί αλλαγές σημαντικές για την ίδια την ύπαρξη των φορέων και τη λειτουργία τους.

Έχοντας τις παραπάνω ενστάσεις το ΔΙΚΚΕΜ κάλεσε σε ανοικτή διαβούλευση τα μέλη του, τα αποτελέσματα της οποίας καταγράφονται στο παρών κείμενο, στα κύρια και ουσιώδη σημεία της και παράλληλα αποστέλλονται ηλεκτρονικά οι κατά άρθρο παρατηρήσεις και προτάσεις της.

Γενικές παρατηρήσεις

Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει αρκετές προσθήκες και αλλαγές που ήταν απολύτως απαραίτητες και βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση.

 Οι στόχοι όμως και η γενικότερη αντίληψη του νομοθέτη για την ΚΑΛΟ, όπως αυτή προκύπτει από τη συνολική προσέγγισή του, είναι ασαφής και σε πολλά σημεία αντιφατική.

Η αναλυτική και εξαντλητική πρόβλεψη συγκεκριμένων άρθρων αμφισβητεί επί της ουσίας θεμελιώδεις αρχές της ΚΑΛΟ όπως αυτές της αυτοδιαχείρισης, της αυτενέργειας, της αυτοευθύνης. Επιχειρώντας ο νομοθέτης, με την αναλυτική και εξαντλητική αυτή προσέγγιση, να «προστατεύσει» τον χώρο από απόπειρες συγκαλυμμένης ιδιωτικής επιχειρηματικότητας,  δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες, ανασχετικές και αντιφατικές ως προς την πρόθεση ανάπτυξης της ΚΑΛΟ και  μετουσίωσής της σε πυλώνα της οικονομίας, εναλλακτικό και ανατρεπτικό του κυρίαρχου μοντέλου οικονομικής λειτουργίας και ανάπτυξης. Και όλα αυτά σε ένα χώρο που νομοτελειακά και εξελικτικά δύναται να αυτοθεσμίσει μηχανισμούς αυτοελέγχου και αυτοκάθαρσης.

Είναι επίσης ασαφής ο ρόλος που επιφυλάσσει ο νομοθέτης για τις δομές της ΚΑΛΟ.

Η αντιμετώπιση τους ως μονάδες άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας αποτυπώνεται σε αρκετά άρθρα που περιγράφουν όλες τις απορρέουσες από την επιχειρηματική ιδιότητα, γραφειοκρατικές, φορολογικές, και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις, χωρίς καμία ελάφρυνση. Ταυτόχρονα όμως και σε άλλα άρθρα οι ίδιες δομές αποκλείονται από διαδικασίες που ισχύουν  για το σύνολο των επιχειρηματικών μονάδων.

Μετά τις παραπάνω επιφυλάξεις, με αίσθημα ευθύνης του χώρου που υπηρετεί, το ΔΙΚΚΕΜ καταθέτει τις προτάσεις και παρατηρήσεις της διαβούλευσης του, υποχρεωμένο να ακολουθήσει τη συγκεκριμένη δομή και προσέγγιση που έχει επιλεγεί.

Παρατηρήσεις επί άρθρων

Άρθρο 7 παράγραφος 9

Η συγκεκριμένη παράγραφος είναι χαρακτηριστική εξαίρεση των δομών της ΚΑΛΟ από μορφές απασχόλησης νομοθετημένες και σε ισχύ στο σύνολο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Η πρόθεση προστασίας και αποκλεισμού περιπτώσεων  υποκρίπτουσας εξαρτημένης εργασίας, δεν μπορεί κατά την άποψή μας να οδηγεί στην πλήρη απαγόρευση αλλά στην εφαρμογή της ειδικής νομοθεσίας, των ειδικών τεκμηρίων και διαδικασιών ελέγχου.

Πρότασή μας

Αν και εφόσον δεν παραληφθεί η παράγραφος να προβλέπονται οι εξαιρέσεις:

  • Από την απαγόρευση εξαιρούνται ελεύθεροι επαγγελματίες, ασφαλισμένοι σε φορέα κύριας ασφάλισης.
  • το ποσό δεν ξεπερνάει τις 5.000 €/ έτος για κάθε πρόσωπο ή το συνολικό ποσό που δίνεται σε αναθέσεις σε κάθε περίπτωση δεν ξεπερνάει το μισό των αμοιβών που δίνονται σε μισθούς.
  • γενικήεξαίρεση για το πρώτο χρόνο λειτουργίας  ή έως το χρονικό σημείο που τα κέρδη του φορέα φτάσουν σε ύψος το ποσό που επιτρέπει πρόσληψη προσωπικού σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 2.

Άρθρο 7 παράγραφος 10

Πρότασή μας

  • η παροχή μη αμειβόμενων υπηρεσιών από τα μέλη είναι απεριόριστη μέχρι το χρονικό σημείο όπως αυτό περιγράφεται από το άρθρο 3 παράγραφος 2. Μετά το χρονικό αυτό σημείο να ισχύουν τα προβλεπόμενα της παραγράφου 10.

Άρθρο 8 παράγραφος 2

Δημιουργούνται κατά τη γνώμη μας συνθήκες ασφυξίας και μαρασμού όταν σε ένα χώρο  πολυμορφικό όπως αυτό της ΚΑΛΟ επιχειρεί ο νομοθέτης να προβλέψει και να καθορίσει τις εργασιακές ανάγκες μιας δομής. Ανάγκες που εξαρτώνται από το αντικείμενο της δραστηριότητας (ενεργειακές, κατασκευαστικές έχουν αυξημένες ανάγκες), από εποχικούς παράγοντες (αγροτικοί, τουριστικοί κ.α.) και από τις απρόβλεπτες διακυμάνσεις κάθε οικονομικής δραστηριότητας.

Ακόμη και αν θεωρήσουμε εφικτό, στις παρούσες οικονομικές συνθήκες, έναν σφικτό σχεδιασμό και προγραμματισμό προκειμένου να ικανοποιείται το προβλεπόμενο ποσοστό, οποιοδήποτε απρόβλεπτο γεγονός και προκειμένου η δομή να είναι σύννομη, θα οδηγεί σε απολύσεις εργαζομένων. Η απόλυτα θεμιτή ένταξη ενός εργαζομένου ως μέλους μπορεί να προσκρούει είτε στην ίδια τη βούληση του εργαζομένου (το αρνητικό δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι είναι απόλυτο) είτε στην αδυναμία του να καταβάλει τη συνεταιριστική μερίδα.

Επιπροσθέτως και καθώς οι νομοθετικές παρεμβάσεις δε συμβαίνουν σε κενό τόπο, η ίδια η αύξηση των θέσεων εργασίας δεν μπορεί να μην είναι το μέγα ζητούμενο και ιδιαίτερα σε ένα χώρο που στηρίζεται και στηρίζει σχέσεις αλληλεγγύης και ισότητας.

Η πρότασή μας

Ο αριθμός των εργαζομένων μη μελών δε μπορεί να υπερβαίνει σε ποσοστό το 50% του συνόλου των εργαζομένων της Κοιν.Σ.Επ. συμπεριλαμβανομένων και των μη αμειβομένων, Εξαιρείται το εποχικό προσωπικό (αγροτικές εργασίες, περιοδική απασχόληση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, catering κλπ) που απασχολούν οι αντίστοιχες δομές.

Συνέχεια του παραπάνω και αντιλαμβανόμενοι την πρόθεση «προστασίας» του χώρου από συγκαλυμμένη ιδιωτική επιχειρηματικότητα, καταθέτουμε  πρότασή μας ως συνέχεια του άρθρου 2 παράγραφος 2γ, η οποία κατά τη γνώμη μας θωρακίζει το χώρο απέναντι σε καιροσκόπους: «Προάγουν την αρχή «ίση αμοιβή για ίσης αξίας εργασία», μεριμνούν για τη σύγκλιση στην αμοιβή της εργασίας, εφαρμόζοντας σύστημα αμοιβών που ρυθμίζει δίκαια την αναλογία ανώτατης προς κατώτατη αμοιβή για τους συμμετέχοντες. Η υποχρέωση αυτή ισχύει και σε οποιασδήποτε μορφής σύμπραξη δύο ή περισσότερων νομικών προσώπων.»

Η πρότασή μας

Να συμπεριληφθούν πολλαπλάσια (έως τριπλάσια η πρότασή μας) για την περιγραφή της αναλογίας ανώτατης προς κατώτατη αμοιβή

Επί πλέον προτάσεις:

  1. Οι ΚΟΙΝΣΕΠ να εξαιρεθούν από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος για τα πέντε πρώτα χρόνια λειτουργίας τους (όπως ισχύει στους νέους επιχειρηματίες), αναδρομικά από της ίδρυσής τους. Το μέτρο να επεκταθεί και για όσα χρόνια τα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν τα 24.000€ ετησίως.
  2. Να δημιουργηθεί ανεξάρτητη αρχή για την ΚΑΛΟ με τις αρμοδιότητες του ΓΕΜΗ
  3. Υποχρεωτική παρακολούθηση ειδικού σεμιναρίου εκπαίδευσης στον συνεργατισμό, την επιχειρηματικότητα και την ΚΑΛΟ για την ένταξη μέλους σε δομή. Το σεμινάριο αυτό (χρηματοδοτούμενο από το Μητρώο και με ελάχιστη συμμετοχή των εκπαιδευομένων που δεν θα υπερβαίνει τα 50€ συνολικά ανά άτομο) θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 80 ωρών και να υλοποιείται μόνο από τα κατά τόπους πανεπιστημιακά ιδρύματα (ΤΕΙ, ΑΕΙ) και τα αναγνωρισμένα περιφερειακά δίκτυα των δομών.
  4. Προθεσμία ενός έτους για τα μέλη των δομών να εκπαιδευτούν στον συνεργατισμό και την επιχειρηματικότητα.
  5. Ανάλογη εκπαίδευση των υπαλλήλων των διοικητικών φορέων (εφοριών, ΓΕΜΗ, Δήμων, Περιφερειών, όσων εμπλέκονται στην ΚΑΛΟ).

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Άρθρο 2, παρ.2 Να συμπεριληφθούν πολλαπλάσια (έως τριπλάσια η πρότασή μας) για την περιγραφή της αναλογίας ανώτατης προς κατώτατη αμοιβή

 

Άρθρο 2, παρ. 8 προτείνουμε την αντικατάσταση της έννοιας «μισθωτής εργασίας» με τη διεθνώς νομοθετημένη έννοια της «συνεταιρισμένης εργασίας».

Άρθρο 2 παρ. 10, προτείνουμε τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής με αρμοδιότητες όπως αυτές περιγράφονται στη σχετική παράγραφο.

.

Άρθρο 3, Παρ. 1 Προτείνουμε το σαφή διαχωρισμό πλεονασμάτων και κερδών και την κατανομή των πρώτων μεταξύ των μελών, εν μέρει, κατ’ αναλογία προς τις συναλλαγές τους με τον συνεταιρισμό κατά τη διάρκεια μιας καθορισμένης χρονικής περιόδου”.

 

Άρθρο 3, παρ. 2

Η έννοια «έσοδα» να αντικατασταθεί με την έννοια «κέρδη μετά φόρων». Δεν είναι δυνατόν η ύπαρξη απλώς εσόδων να συνιστά τεκμήριο ικανότητας στήριξης θέσεως πλήρους απασχόλησης.

 

Άρθρο 4 παρ. 2 αα αντικατάσταση της έννοιας «συμμετοχή» με την έννοια «εργασία»

‘Άρθρο 5  παρ 1, η ένταξη στο ΓΕΜΗ να μην συνεπάγεται καμιά επιπλέον καταβολή ποσού εκτός της εγγραφής, ιδίως την καταβολή ποσών για την έκδοση απαραίτητων πιστοποιητικών που εκδίδονται κάθε χρόνο

παρ 3, δ) η αναφορά στην παράγραφο 17 είναι εσφαλμένη

 

Άρθρο 6 παρ 1, η αναφορά σε ισολογισμό είναι εσφαλμένη πρέπει να αντικατασταθεί με οικονομικό απολογισμό όπως παρακάτω

παρ 2 προθεσμία κατάθεση του οικονομικού απολογισμού, ένας μήνας μετά την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.

Ο οικονομικός προγραμματισμός και απολογισμός εγκρίνονται από την Ανεξάρτητη Αρχή (σύμφωνα με πρότασή μας στο άρθρο 2) και ως προς τις δεσμεύσεις που προβλέπει η σχετική νομοθεσία..

 

παρ 4 η μείωση των προαιρετικών μερίδων από 5 (νόμος 4019) σε 3 θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα σε ήδη υπάρχουσες ΚΟΙΝΣΕΠ. . Προτείνουμε να παραμείνουν 5

 

παρ 6, η ευθύνη σύμφωνα με την περιγραφή να μην αφορά μόνο τον νόμιμο εκπρόσωπο αλλά το συλλογικό όργανο που πήρε τη σχετική απόφαση (ΔΕ ή ΓΣ)

 

Άρθρο 7, παρ 4, η επιστροφή της συνεταιριστικής μερίδας στο αποχωρούν μέλος να γίνεται μέσα σε ένα έτος από την λήξη της διαχειριστικής περιόδου που αποχώρησε.

 

παρ 9

  • Από την απαγόρευση εξαιρούνται ελεύθεροι επαγγελματίες, ασφαλισμένοι σε φορέα κύριας ασφάλισης.
  • το ποσό δεν ξεπερνάει τις 5.000 €/ έτος για κάθε πρόσωπο ή το συνολικό ποσό που δίνεται σε αναθέσεις σε κάθε περίπτωση δεν ξεπερνάει το μισό των αμοιβών που δίνονται σε μισθούς.
  • γενικήεξαίρεση για το πρώτο χρόνο λειτουργίας  ή έως το χρονικό σημείο που τα κέρδη της ΚοινΣΕπ φτάσουν σε ύψος το ποσό που επιτρέπει πρόσληψη προσωπικού σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 2.

Παρ. 10

Η παροχή μη αμειβόμενων υπηρεσιών από τα μέλη να είναι απεριόριστη μέχρι το χρονικό σημείο όπως αυτό περιγράφεται από το άρθρο 3 παράγραφος 2.  Μετά το χρονικό αυτό σημείο να ισχύουν τα προβλεπόμενα της παραγράφου 10.

 

Άρθρο 8 παρ 2. Ο αριθμός των εργαζομένων μη μελών δε μπορεί να υπερβαίνει σε ποσοστό το 50% του συνόλου των εργαζομένων της Κοιν.Σ.Επ. συμπεριλαμβανομένων και των μη αμειβομένων, Εξαιρείται το εποχικό προσωπικό (αγροτικές εργασίες, περιοδική απασχόληση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, catering κλπ) που απασχολούν οι αντίστοιχες δομές.

images

Επί πλέον προτάσεις:

  1. Οι ΚΟΙΝΣΕΠ να εξαιρεθούν από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος για τα πέντε πρώτα χρόνια λειτουργίας τους (όπως ισχύει στους νέους επιχειρηματίες), αναδρομικά από της ίδρυσής τους. Το μέτρο να επεκταθεί και για όσα χρόνια τα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν τα 24.000€ ετησίως.
  2. Να δημιουργηθεί ανεξάρτητη αρχή για την ΚΑΛΟ με τις αρμοδιότητες του ΓΕΜΗ
  3. Υποχρεωτική παρακολούθηση ειδικού σεμιναρίου εκπαίδευσης στον συνεργατισμό, την επιχειρηματικότητα και την ΚΑΛΟ για την ένταξη μέλους σε δομή. Το σεμινάριο αυτό (χρηματοδοτούμενο από το Μητρώο και με ελάχιστη συμμετοχή των εκπαιδευομένων που δεν θα υπερβαίνει τα 50€ συνολικά ανά άτομο) θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 80 ωρών και να υλοποιείται μόνο από τα κατά τόπους πανεπιστημιακά ιδρύματα (ΤΕΙ, ΑΕΙ) και τα αναγνωρισμένα περιφερειακά δίκτυα των δομών.
  4. Προθεσμία ενός έτους για τα μέλη των δομών να εκπαιδευτούν στον συνεργατισμό και την επιχειρηματικότητα.
  5. Ανάλογη εκπαίδευση των υπαλλήλων των διοικητικών φορέων (εφοριών, ΓΕΜΗ, Δήμων, Περιφερειών, όσων εμπλέκονται στην ΚΑΛΟ).

 

Κάλεσμα για ανοιχτή διαβούλευση-Σχέδιο Νόμου για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της

By | ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση θέτει η Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Ουρανία Αντωνοπούλου, για το διάστημα από 14 Ιουλίου 2016 και ώρα 14.00 έως τις 25 Ιουλίου 2016 και ώρα 14.00, το σχέδιο νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία κι ανάπτυξη των φορέων της».

Παρά το ελάχιστο χρονικό διάστημα των 10 ημερών που έχουμε στη διάθεση μας για συζήτηση ενός τόσο σοβαρού θέματος, το Φόρουμ Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας θα επιδιώξει να διαμορφώσει συλλογική την πρότασή του μέσα από την διαβούλευση που ανοίγουμε εδώ εώς τις 24 Ιουλίου 2016:
http://seforum.gr/diavouleusi/

Παράλληλα το Δίκτυο ΚοινΣΕπ Κεντρικής Μακεδονίας είχε ήδη ξεκινήσει μια διαδικασία καταγραφής απόψεων για τις διατάξεις του, των προβλημάτων που διαφαίνονται και οργάνωσης καταγραφής προτάσεων. Λόγω της σοβαρότητας όμως του θέματος, τα μέλη του έκριναν σκόπιμο να καλέσουν σε διαβούλευση ΚΟΙΝΣΕΠ και φορείς προκειμένου να προχωρήσουμε σε παρεμβάσεις από κοινού, εκφράζοντας την ευρύτερη δυνατή συλλογική βούληση. Η συνάντηση-διαβούλευση με θέμα το σχέδιο νόμου για την Κοινωνική Οικονομία, θα γίνει την Πέμπτη 21 Ιουλίου στις 18.00, στην αίθουσα νερού του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης.

Σας καλούμε να συμμετέχετε ενεργά στην διαβούλευση του Φόρουμ και στην εκδήλωση του ΔΙΚΚΕΜ ώστε να συζητήσουμε τα σχόλια και τις παρατηρήσεις και να πετύχουμε μία όσο το δυνατόν ευρύτερη παρέμβαση.

Ελπίζουμε στη θερμή και ουσιαστική ανταπόκριση σας.

Οι συμμετέχοντες φορείς του Φόρουμ Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας

Το Ευρωκοινoβούλιο για την κοινωνική ένταξη και την ένταξη στην αγορά εργασίας των προσφύγων

By | Βιβλιοθήκη, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

Η κοινωνική ένταξη και η ενσωμάτωση των προσφύγων στην αγορά εργασίας

Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε την Τρίτη 5 Ιουλίου 2016 μη νομοθετικό ψήφισμα για την κοινωνική ένταξη και ενσωμάτωση των προσφύγων στην αγορά εργασίας. Το ψήφισμα υπογραμμίζει τη σημασία της καταπολέμησης όλων των μορφών διακρίσεων, ξενοφοβίας και ρατσισμού, καθώς και τη σημασία της πρόσβασης των προσφύγων σε μαθήματα γλώσσας και προσανατολισμού, τα οποία θα παρέχουν ολοκληρωμένη εικόνα για τα θεμελιώδη δικαιώματα και αξίες της ΕΕ και για την κοινωνική ένταξη.

Σύμφωνα με την πλειοψηφία των ευρωβουλευτών, η ενσωμάτωση των προσφύγων στην αγορά εργασίας του κράτους υποδοχής όχι μόνο συμβάλλει στην αποκατάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αλλά και μειώνει τις πιέσεις που δέχονται οι δημόσιοι προϋπολογισμοί, μετατρέποντάς τους σε νόμιμους φορολογούμενους που συνεισφέρουν στα δημόσια οικονομικά της χώρας υποδοχής. Ζωτικής σημασίας για την εύρεση εργασίας είναι όμως η έγκαιρη και δίκαιη αξιολόγηση των δεξιοτήτων τους, καθώς και η αναγνώριση και επικύρωση των προσόντων τους, υπογραμμίζουν οι ευρωβουλευτές.

Η διευκόλυνση της ουσιαστικής πρόσβασης των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο στη στέγαση, στην υγειονομική περίθαλψη, στην εκπαίδευση, στην κοινωνική προστασία και στην αγορά εργασίας, θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και του αυτοσεβασμού τους“, αναφέρει το ψήφισμα, ενώ τονίζει παράλληλα ότι “αυτή η προσέγγιση είναι και συμφέρουσα οικονομικά, δεδομένου ότι θα τους καθιστούσε αυτάρκεις, θα τους παρείχε οικονομική ανεξαρτησία και θα βοηθούσε στο να συνεισφέρουν με θετικό τρόπο στην κοινωνία, παρέχοντας στους πρόσφυγες τη δυνατότητα να συνεισφέρουν ενεργά στα φορολογικά έσοδα των κρατών“.

Τα συστήματα κοινωνικής ένταξης αποτελούν μια δυναμική, αμφίδρομη καθώς και δισδιάστατη διαδικασία μεταξύ των προσφύγων και των κοινωνιών ένταξης και περιλαμβάνουν δικαιώματα και υποχρεώσεις και για τις δύο πλευρές, ενώ η ίδια η διαδικασία ένταξης προσαρμόζεται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή, σημειώνουν οι ευρωβουλευτές. H έγκαιρη και συνεχής παρέμβαση είναι καίριας σημασίας για τις προσπάθειες διασφάλισης της κοινωνικής ένταξης και ενσωμάτωσης των προσφύγων στην αγορά εργασίας και στις τοπικές κοινότητες, όσο το δυνατόν πιο ουσιαστικά, κάτι που βοηθά στην ελάττωση του κινδύνου να νιώσουν αργότερα αισθήματα απομόνωσης, ανεπάρκειας και μη προσαρμογής.

Το Ευρωκοινοβούλιο υπενθυμίζει ότι τα μέτρα έγκαιρης παρέμβασης θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την έγκαιρη συμμετοχή μέσω εθελοντισμού, πρακτικής άσκησης, καθοδήγησης και συμμετοχής στην κοινότητα. Αναγνωρίζει τη σημασία του έργου της κοινωνίας των πολιτών και των εθελοντικών οργανώσεων που παρέχουν υποστήριξη για την ενδυνάμωση, την ενσωμάτωση και την αυτοπεποίθηση όλων των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων κατά τη διάρκεια της συμμετοχής τους στην αγορά εργασίας και πριν από αυτήν. Υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα για να εκπαιδευτούν σωστά εκείνοι που εθελοντικά ασχολούνται με την ένταξη και την εκπαίδευση των προσφύγων κι επισημαίνει τη σημασία της καθιέρωσης και της δημιουργίας κοινωνικών δικτύων και δικτύων κοινοτήτων τόσο μεταξύ των προσφυγικών και μεταναστευτικών κοινοτήτων όσο και σε συνεργασία με αυτές, με στόχο τη διευκόλυνση της πρόσβασής τους στην αγορά εργασίας.

Στο ψήφισμα τονίζεται ότι τα συστήματα κοινωνικής ένταξης θα πρέπει να εστιάζουν στην εκμάθηση της γλώσσας της χώρας υποδοχής.«Η εκμάθηση της γλώσσας της χώρας υποδοχής παίζει ουσιαστικό ρόλο στην επιτυχή ενσωμάτωση των προσφύγων». Οι ευρωβουλευτές καλούν τα κράτη μέλη να θεσπίσουν “σύστημα γλωσσικής εκμάθησης που θα συνδέει στενά την προαγωγή της γλωσσικής εκμάθησης σε γενικό και επαγγελματικό επίπεδο”.

Το Ευρωκοινοβούλιο καλεί τα συστήματα κοινωνικής ένταξης να λαμβάνουν υπόψη τα ποσοστά ανεργίας στις εν λόγω περιοχές και να εφαρμόζεται ο εκάστοτε εθνικός κατώτατος μισθός και για τους πρόσφυγες ώστε να μην ισχύει μισθολογικό ντάμπινγκ. Οι ευρωβουλευτές δηλώνουν αντίθετοι στην ιδέα της δημιουργίας ειδικών αγορών εργασίας για τους πρόσφυγες. Επειδή η ανεργία στην ΕΕ, και ιδίως η ανεργία των νέων και η μακροχρόνια ανεργία, παραμένουν σε ανησυχητικά υψηλά επίπεδα σε ορισμένες χώρες και περιφέρειες, “τα μέτρα ένταξης και ενσωμάτωσης που απευθύνονται στους πρόσφυγες και τους αιτούντες άσυλο δεν πρέπει να αντλούν οικονομικούς πόρους που προορίζονται για προγράμματα απευθυνόμενα σε άλλες μειονεκτούσες ομάδες”, αλλά χρειάζεται να υπάρξει πρόσθετη χρηματοδότηση. «Απαιτούνται αυξημένες δημόσιες επενδύσεις και επιπλέον πόροι προκειμένου να παρασχεθεί, ως ζήτημα προτεραιότητας, στις τοπικές αρχές, στους κοινωνικούς εταίρους, στους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες, στην κοινωνία των πολιτών και σε εθελοντικές οργανώσεις άμεση χρηματοδοτική στήριξη για μέτρα που αποσκοπούν στη διευκόλυνση της ταχείας ενσωμάτωσης των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας, μεταξύ άλλων για να προληφθούν κοινωνικές εντάσεις, ιδίως στις περιοχές με την υψηλότερη ανεργία».

Το κείμενο του εισηγητή Brando Benifei (Σοσιαλιστές, Ιταλία), σημειώνει ότι οι διαδικασίες για τη χορήγηση ασύλου και οι συνθήκες στην αγορά εργασίας διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα, ενώ αντίστοιχα υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των προσφύγων αναφορικά με την ηλικία τους, την εκπαίδευσή τους και τις δεξιότητές τους.

Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε το μη νομοθετικό ψήφισμα με 486 ψήφους υπέρ, 189 κατά και 28 αποχές.