Connect ένα πρόγραμμα που καλλιεργεί την πεποίθηση ότι «η επιστήμη είναι για μένα»

By | Δράσεις | One Comment

Ο Άνεμος Ανανέωσης είναι πάντα στο πλευρό πρωτοβουλιών που στηρίζουν νέους και νέες ιδιαίτερα σε θέματα κοινωνικής ενδυνάμωσης και καινοτομίας, πράσινης και ενεργειακής μετάβασης, εξοικείωσης με την επιστήμη. Ο Νίκος Χρυσόγελος, πρόεδρος της ΚΟΙΝΣΕΠ συμμετέχει ως προσκεκλημένος εισηγητής στο ενδιαφέρον πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας CONNECT – Horizon 2020

Το CONNECT είναι ένα τριετές έργο που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας «Horizon 2020» της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του «Επιστήμη με και για την Κοινωνία» (SwafS). Η επιστημονική εκπαίδευση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο παρακινώντας και ενθαρρύνοντας τους νέους να σταδιοδρομήσουν στο χώρο των επιστημών.

Το πρόγραμμα στοχεύει να στηρίξει τους νέους που επιδιώκουν μια καριέρα στην επιστήμη να υιοθετήσουν έναν επιστημονικό τρόπο σκέψης στην καθημερινή τους ζωή. Ωστόσο, το παραδοσιακό πρόγραμμα σπουδών οδηγεί πολλούς μαθητές να πιστεύουν ότι «η επιστήμη δεν είναι για μένα».

Στο διακρατικό πρόγραμμα εταίρος είναι η Περιφερειακή Δ/νση Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Κρήτης. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν η EXUS Software Ltd (συντονιστής), το Open University του Ηνωμένου Βασιλείου, το Danish Board of Technology, το Το Living Lab for Health του Ερευνητικού Ινστιτούτου IrsiCaixa (Ισπανία), το Mastery Science του Ηνωμένου Βασιλείου, το Valahia University of Târgoviște (VUT), της Ρουμανίας, η εταιρία LOBA – Customer Experience Design (Πορτογαλία), το University of Bahia –UNEB, το Pontifical Catholic University of Paraná (Βραζιλία).

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, αυτοί οι μαθητές στερούνται «επιστημονικού κεφαλαίου», ειδικά εκείνοι από μειονεκτούσες ομάδες. Οι μαθητές αυτοί ενδέχεται να μην πιστεύουν ότι μπορούν να γίνουν επιστήμονες λόγω:
– Χαμηλής πολιτιστικής εξοικείωσης με την επιστήμη
– Έλλειψης προτύπων
– Περιορισμένων ευκαιριών συμμετοχής στην επιστήμη εκτός της επίσημης εκπαίδευσης

Η λύση είναι να προσθέσουμε στο πρόγραμμα σπουδών περισσότερες ευκαιρίες για αυτούς τους μαθητές, ώστε να γνωρίσουν τι κάνουν οι επιστήμονες, να μιλήσουν με τις οικογένειές τους για την επιστήμη και να εκτιμήσουν την επίδραση της επιστήμης στον κόσμο.

Σε αυτό το σημείο εμφανίζεται το CONNECT

Το CONNECT υποστηρίζει τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να υιοθετήσουν την Ανοιχτή Σχολική Εκπαίδευση (Open Schooling), ενσωματώνοντας Εκπαιδευτικά Επιστημονικά Σενάρια (Science-Action) στο βασικό πρόγραμμα σπουδών και να χρησιμοποιήσουν τη Συμμετοχική Επιστήμη (Participatory-Science) με την κοινότητα: οικογένειες, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις.

Το Connect παρέχει χρήσιμες, ενδιαφέρουσες και συμβατές προσθήκες στις ενότητες του προγράμματος σπουδών που μπορούν εύκολα να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί, όπως:

  • Προκλήσεις του πραγματικού κόσμου
  • Υποστήριξη από επιστήμονες για δραστηριότητες προσανατολισμένες στο μέλλον
  • Δραστηριότητες με τη συμμετοχή της οικογένειας του μαθητή
  • Διασκεδαστικές εργασίες για την εφαρμογή επιστημονικών ιδεών
  • Περιεκτικές στρατηγικές για τη διδασκαλία δεξιοτήτων
  • Αξιολόγηση βάσει ικανοτήτων

Οι κύριοι πυλώνες του CONNECT:

Η ΑΝΟΙΚΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Open Schooling) δίνει τη δυνατότητα στα σχολεία να δημιουργήσουν ένα ευέλικτο και χωρίς αποκλεισμούς μαθησιακό περιβάλλον εμπνέοντας τους μαθητές να εξερευνήσουν τον κόσμο μέσω της επιστήμης.

Τα ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ (Science-Action) ενθαρρύνουν τους μαθητές να μάθουν και να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις της επιστήμης για να ωφελήσουν τη ζωή τους, την κοινότητα και την κοινωνία τους.

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ (Participatory-Science) αυξάνει το ενδιαφέρον των μαθητών για την επιστήμη, εμπλέκοντας τις οικογένειες, τα πανεπιστήμια και τις επιχειρήσεις σε σχολικές δραστηριότητες.

Η μεθοδολογία

Το CONNECT απευθύνεται σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και καθηγητές, προσφέροντας ένα περιεκτικό και βιώσιμο μοντέλο για την αύξηση της εμπιστοσύνης των μαθητών στη χρήση της επιστήμης, φέρνοντάς τους σε επαφή με επαγγελματίες στο χώρο των επιστημών και βοηθώντας τα μέλη των οικογενειών τους να αντιμετωπίσουν θετικότερα μια καριέρα στις επιστήμες. Με άλλα λόγια, το Connect καλλιεργεί την πεποίθηση ότι «η επιστήμη είναι για μένα».

Το CONNECT διευκολύνει την αλληλεπίδραση των εταίρων στην Ευρώπη, την Αφρική και τη Νότια Αμερική, για παραγωγική μάθηση που συνδέεται με την Έρευνα και την Καινοτομία, μεγιστοποιώντας την αξία των συνεργασιών, και δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές που δεν έχουν τα απαραίτητα εφόδια να σταδιοδρομήσουν στο χώρο των επιστημών, δημιουργώντας:

  1. Ένα δομημένο σύστημα συνεργασίας που παρέχει στους εταίρους μια βήμα προς βήμα διαδικασία, με επαγωγή και καθοδήγηση;
  2. Μία βάση δεδομένων με έργα που έχουν συμμετάσχει οι εταίροι για παροχή προς τους συμμετέχοντες πληροφοριών και καλών πρακτικών καθοδήγησης για δυνατότητες συνεργασίας;
  3. Ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο «Νοιάζομαι – Μαθαίνω – Δρω» (Care-Know-Do) για την ενσωμάτωση των εκπαιδευτικών επιστημονικών σεναρίων (science-action);
  4. Υλικό προσαρμόσιμο για χρήση σε σενάρια προσανατολισμένα στο μέλλον (future-oriented scenarios);
  5. Πολιτικές συνεργασίας για σχολεία, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις.

Ένα παράδειγμα

Θαλάσσια τροφική αλυσίδα. To μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό

Στο εκπαιδευτικό σενάριο επιστημονικής δράσης με τίτλο “Θαλάσσια τροφική αλυσίδα. To μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό”, συμμετέχουν μαθητές/τριες, μέλη  οικογενειών, επιστήμονες που είναι ειδικοί στη θεματική, από το ΕΛΚΕΘΕ Κρήτης (CRETAquarium-Θαλασσόκοσμος), από μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας και χειριστές του υποβρύχιου τηλεκατευθυνόμενου ρομπότ (ROV). Οι μαθητές και οι μαθήτριες  καλούνται να εντοπίσουν προβλήματα και να προτείνουν  λύσεις, να αλληλεπιδράσουν με ειδικούς,  να αναλάβουν πρωτοβουλίες για δράση και να προτείνουν τρόπους αλλαγής συμπεριφορών για τη μη διαταραχή των τροφικών αλυσίδων.

Το πρόβλημα

Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό. Αυτή είναι η ακολουθία  που υφίσταται στο θαλάσσιο οικοσύστημα στο οποίο  οι επόμενοι οργανισμοί, τρέφονται από τους προηγούμενους. Μείωση ή μετακίνηση του πληθυσμού κάποιων ειδών, διαταράσσουν την αλυσίδα. Η εξαφάνιση ή η μείωση του πληθυσμού ορισμένων ειδών μπορεί να έχει ως συνέπεια την ανάπτυξη άλλων ειδών και στη διατάραξη της ισορροπίας του οικοσυστήματος. Οικολογικές τροφικές αλυσίδες(πλέγματα) και η ταξινόμηση των θαλάσσιων οργανισμών ανά τροφικό επίπεδο, η κατανόηση των κινδύνων από την εξαφάνιση ή τη μείωση του πληθυσμού ορισμένων ειδών με συνέπεια την ανάπτυξη άλλων ειδών, προσεγγίζονται εναλλακτικά και οδηγούν σε τρόπους αλλαγής συμπεριφορών.

Εκπαιδευτικό Σενάριο Επιστημονικής Δράσης

Το εκπαιδευτικό σενάριο επιστημονικής δράσης με τίτλο “Θαλάσσια τροφική αλυσίδα. To μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό”, βοηθά τους μαθητές και τις μαθήτριες  να γνωρίσουν έννοιες, όπως: «πρωτογενής» παραγωγή, «πρωτογενής» «δευτερογενής» «τριτογενής» κατανάλωση, φυτοπλαγκτόν, ζωοπλαγκτόν, φυτοβένθος, ζωοβένθος, αυτότροφοι και ετερότροφοι οργανισμοί, τροφική αλυσίδα(πλέγμα), επιστημονικά ονόματα θαλάσσιων ζώων (σπονδυλωτά και ασπόνδυλα) και φυτών, περιπτώσεις διαταραχής  της τροφικής αλυσίδας, κλπ, με τη χρήση πληροφοριών, βιβλιογραφία, διαδίκτυο, επικοινωνία με ειδικούς, εικόνες, επιτόπου παρατήρηση στο πεδίο, εργαστηριακή δουλειά. Επίσης,  τα παιδιά εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους  για την θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, γνωρίζουν θαλάσσια είδη που ζουν στις ελληνικές θάλασσες, τις διατροφικές τους συνήθειες, τους βιοτόπους τους και αν είναι απειλούμενα ή εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια (ξενικά είδη) και  προτείνουν τρόπους αλλαγής συμπεριφορών για τη μη διαταραχή των τροφικών αλυσίδων.

Στόχοι Αειφόρου Ανάπτυξης

7. Προσιτή και καθαρή ενέργεια
12. Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή
13. Κλιματική δράση

Πρόγραμμα Σπουδών

Γνώσεις: Μελέτη Περιβάλλοντος, Δ΄ Δημοτικού, με τις ενότητες: «Η φύση είναι το σπίτι μας» και τις υποενότητες: Οικοσυστήματα της Ελλάδας, του τόπου μας, Θέλουμε θάλασσες καθαρές και  Φυσικά της  Στ΄ τάξης με τις ενότητες: «Ζώα, Οικοσυστήματα»
Δεξιότητες: Διαχείρισης υλικού, εστίασης στο θέμα των τροφικών αλυσίδων-πλεγμάτων
Στάση & Αξίες: Προστασία του περιβάλλοντος, εργασία σε ομάδες, αλλαγή συμπεριφορών για τη μη διαταραχή των τροφικών αλυσίδων

Σύνδεση Προγράμματος Σπουδών – Σεναρίου

2 Τροφική αλυσίδα         Στάδιο μάθησης:  Μαθαίνω

Έννοιες: «πρωτογενής» παραγωγή, «πρωτογενής» «δευτερογενής» «τριτογενής» κατανάλωση, φυτοπλαγκτόν, ζωοπλαγκτόν, φυτοβένθος, ζωοβένθος, αυτότροφοι και ετερότροφοι οργανισμοί, τροφική αλυσίδα(πλέγμα), επιστημονικά ονόματα θαλάσσιων ζώων (σπονδυλωτά και ασπόνδυλα) και φυτών, περιπτώσεις διαταραχής  της τροφικής αλυσίδας

3 Ποιήματα-παροιμία.   Έννοια: τροφική αλυσίδα-πλέγμα.

Ικανότητα: Αιτιολόγηση διάσπασης τροφικών αλυσίδων.  Στάδιο μάθησης: Ανάλυση

Περιεχόμενα – Δραστηριότητες

  • Οδηγός εκπαιδευτικού
  • Πληροφορίες για τον επιστήμονα
  1. Πρόκληση –προβληματισμός μέσα από βίντεο  στο οποίο εκτός από ψάρια υπάρχουν και ασπόνδυλα (καβούρια, γαρίδες, χταπόδια, αχινοί, κτλ) και με την επιφύλαξη για κάποια περιβάλλοντα που φαίνονται και δεν είναι μεσογειακά, για να πάρουν οι ομάδες ονόματα των θαλάσσιων ειδών
  2. Ιδεοθύελλα – με τον όρο τροφική αλυσίδα
  3. Εμπλουτισμός εννοιών μέσα από την εννοιολογική χαρτογράφηση
  4. Δραστηριότητες από το σχολικό εγχειρίδιο και άλλες πηγές
  5. Προτάσεις – φύλλα εργασίας μαθητών και ρουμπρίκα αξιολόγησης

Δραστηριότητες Νοιάζομαι-Μαθαίνω-Δρω

Υπάρχουν  δραστηριότητες που μπορούν να προσαρμοστούν στα υπάρχοντα μαθήματα επιστήμης στις οποίες συμμετέχουν οι μαθητές και οι  μαθήτριες και έχουν  σχεδιαστεί με τέσσερις μαθησιακούς στόχους:

Κατανόηση του επιστημονικού πλαισίου (1-Πρόκληση) – Νοιάζομαι

Εφαρμογή στο νέο πλαίσιο με έννοιες και εμβάθυνση σε αυτές – Μαθαίνω

Αιτιολόγηση

Συντονισμός επιστημονικών γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων σε μια αξιολόγηση απόδοσης εννοιών και προτάσεων για αποφυγή διατάραξης των θαλάσσιων τροφικών αλυσίδων.

Πηγές:

  • Θαλάσσιες τροφικές αλυσίδες (sch.gr)
  • Τροφική Αλυσίδα (helmepacadets.gr)
  • https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/4687/1/Chapter_04_Dasenakis.pdf
  • http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10772
  • https://crosswordlabs.com/view/2020-12-05-115
  • https://www.openbook.gr/to-paidi-tis-thalassas/
  • https://youtu.be/6yD3rf0zdeg
  • https://youtu.be/uSszagF035c
  • https://www.openbook.gr/psaria-tis-mesogeiou/
  • https://youtu.be/mlk20BAj-Rg
  • https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/4687/1/Chapter_04_Dasenakis.pdf
  • http://www.snhell.gr/kids/content.asp?id=169&cat_id=6
  • Μαγιάσης, Ν., Νεκρή φύση με ψάρια. Αναρτημένο στo: https://www.europeana.eu/el/item/2059530/116
  • Γλώσσα Στ΄ τάξης Δημοτικού, Βιβλίο μαθητή, εμπλουτισμένο, Ενότητα 4, http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2005/Glossa_ST-Dimotikou_html-empl/index1_04.html
  • Μαρτίνου, Σ. (2021) Δημιουργία σταυρόλεξων με το crosswordlabs και ιστορικής γραμμής με το timetoast. Η αξιοποίησή τους στην εξαε λόγω cov-19. Πρακτικά 1ου Διαδικτυακού Διεθνούς Εκπαιδευτικού Συνεδρίου της Ρόδου. Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εργαστήριο «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» Ερευνητική ομάδα «Media Pedagogy» ISΒN 978-618-84330-5-2, ISSN 2732-8163, σ.701-710. Αναρτημένο στo: Δημιουργία σταυρολέξων με το crosswordlabs και ιστορικής γραμμής με το timetoast. Η αξιοποίησή τους στην εξαε λόγω covid-19 | Μαρτίνου | 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες (ekt.gr)
  • Μελέτη Περιβάλλοντος Δ΄ τάξης Δημοτικού, Βιβλίο μαθητή, εμπλουτισμένο, Κεφάλαιο 3, Οικοσυστήματα της Ελλάδας. http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2280/Meleti-Perivallontos_D-Dimotikou_html-empl/index3_1.html
  • Νεκρή φύση με ψάρια | Europeana
  • Φυσικά Στ΄ τάξης Δημοτικού, Βιβλίο μαθητή, εμπλουτισμένο, Κεφάλαιο 5, Ζώα http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2011/Fysika_ST-Dimotikou_html-empl/index_5.html

Εκπαιδευτικό Υλικό για λήψη:

Εκπαιδευτικός Μαθητής
Αρχείο για τον εκπαιδευτικό
Επιστήμονας Οικογένεια
Οδηγός για τον επιστήμονα Οδηγός για τους γονείς

Συγγραφέας

CONNECT Περιφερειακή Δ/νση Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπαίδευσης Κρήτης (Δρ. Σωτηρία Μαρτίνου) CC-BY-SA

 

Μάθετε περισσότερα για το πρόγραμμα:

 

 

 

 

 

Αποστολή Κοινωνικής Οικονομίας στο Bonares: συνεργατισμός, τοπική βιωσιμότητα, Τοπικό Σχέδιο Δράσης

By | Δράσεις | No Comments

Η τρίτη και τελευταία Αποστολή Κοινωνικής Οικονομίας στο πλαίσιο του προγράμματος GRAPE πραγματοποιήθηκε στο Νοέμβριος 2022 στην πόλη Bonares, μια κοινότητα με περίπου 6000 κατοίκους στην Ανδαλουσία της Ισπανίας.

Το έργο GRAPE, “Τοπικά Κοινωνικά Πράσινα Σχέδια Δράσης για  μικρούς και περιφερειακούς τόπους” που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του προγράμματος για την ενιαία αγορά (SMP-COSME), ξεκίνησε τον Μάιο του 2022 και θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2023. Περιλαμβάνει 4 μικρούς ευρωπαϊκούς δήμους από αγροτικές, ορεινές και νησιωτικές περιοχές: Malegno (Ιταλία), Mirabella Imbaccari (Ιταλία), Bonares (Ισπανία), Σίφνος (Ελλάδα). Κάθε Δήμος υποστηρίζεται από έναν τοπικό παράγοντα κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας (SSE): Sol.Co Camunia (Malegno), Fondazione di Comunità di Messina (Mirabella Imbaccari), COOPINTE (Bonares), Άνεμος Ανανέωσης / Wind of Renewal (Σίφνος). Αυτές οι τοπικές συνεργασίες υποστηρίζονται περαιτέρω από ένα ευρωπαϊκό δίκτυο, το REVES– Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πόλεων και Περιφερειών για την Κοινωνική Οικονομία και από το FAECTA, το δίκτυο συνεταιρισμών της Ανδαλουσίας. Επικεφαλής της κοινοπραξίας αυτής είναι το Ίδρυμα της Κοινότητας της Messina / Fondazione di Comunità di Messina (Σικελία, Ιταλία).

Το έργο στοχεύει στον εντοπισμό και την προώθηση ανθεκτικών στρατηγικών για την αντιμετώπιση οικονομικών, ενεργειακών και κλιματικών κρίσεων σε τοπικό επίπεδο και στην χάραξη μονοπατιών για μια βιώσιμη και δίκαιη πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, αναπτύσσοντας τοπικές λύσεις για τις τοπικές ανάγκες. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κοινωνική και η Αλληλέγγυα Οικονομία συμβάλλουν στην «εδαφική ανθεκτικότητα» μέσω του πειραματισμού καινοτόμων λύσεων που βασίζονται στην αλληλεγγύη, κινητοποιώντας τους τοπικούς ενδιαφερόμενους να συνεργαστούν και να χρησιμοποιήσουν τους πόρους τους για να προσαρμοστούν στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

Bonares: Tοπικό Σχέδιο Δράσης

Η συνάντηση εργασίας επικεντρώθηκε αρχικά στην διαδικασία που θα ακολουθήσουν όλοι οι εταίροι κατά τους επόμενους 5 μήνες προκειμένου να εκπονηθούν τέσσερα Τοπικά Σχέδια Δράσης, ένα για  κάθε εμπλεκόμενη περιοχή.

Οι συγκεκριμένες φάσεις μιας τέτοιας διαδικασίας εξηγήθηκαν και αναλύθηκαν κατά τη διάρκεια της πρωινής συνεδρίας της πρώτης και της δεύτερης ημέρας. Συγκεκριμένα:  

  • ανάλυση του περιεχομένου και του πλαισίου που υπάρχει και μια πρώτη μακροπρόθεσμη υπόθεση που αφορά στην κοινωνική και περιβαλλοντική μετάβαση σε τοπικό επίπεδο, 
  • έρευνα σχετικά με πιθανούς νομοθετικούς περιορισμούς αλλά και πιθανούς οικονομικούς πόρους που μπορούν να επιτρέψουν στους Δήμους να υλοποιήσουν το όραμά τους,
  • χαρτογράφηση και συμμετοχή των κύριων τοπικών ενδιαφερομένων που θα μοιραστούν όραμα και τις ιδέες, 
  • προσδιορισμός των προτεραιοτήτων παρέμβασης υπό το πρίσμα των αναγκών, όπως προέκυψαν από το διάλογο με την κοινότητα και τις απαραίτητες αναλύσεις σκοπιμότητας, 
  • το τελευταίο βήμα συνίσταται στη σύνταξη του Τοπικού Σχέδιο Δράσης, έγγραφο που συλλέγει και συνοψίζει τα αποτελέσματα από τις προαναφερθείσες φάσεις.

Η υλοποίηση αυτής της διαδικασίας, προσαρμοσμένη στα συγκεκριμένα πλαίσια κάθε κοινότητας που συμμετέχει στο πρόγραμμα ως εταίρος, θα επιτρέψει τη συγκέντρωση και σύγκριση των εμπειριών κάθε περιοχής. Επίσης, θα διευκολύνει την περαιτέρω ανάπτυξη ενός διαδικτυακού μέσου που μπορεί να υποστηρίξει άλλες ενδιαφερόμενες κοινότητες στην αναπαραγωγή της διαδικασίας, παρέχοντάς τους πληροφορίες και παραδείγματα.

Συνεταιρισμός

Η Αποστολή Κοινωνικής Οικονομίας επέτρεψε στους εταίρους να έρθουν σε επαφή με την περιοχή Bonares και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Μία από τις πτυχές που εντυπωσίασε περισσότερο τους συμμετέχοντες ήταν το συνεταιριστικό πνεύμα που χαρακτηρίζει όλη την τοπική κοινωνία και που έδωσε ζωή σε αρκετούς συνεταιρισμούς που δραστηριοποιούνται πλέον σε πολλούς οικονομικούς τομείς (γεωργία, μεταφορές, εκπαίδευση). 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εμπειρία της COOPINTE. Η COOPINTE είναι ένας δευτεροβάθμιος συνεταιρισμός με περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρίας: ιδρύθηκε από το Δήμο του Bonare μαζί με άλλους τοπικούς φορείς για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων των µελών του και συνεπώς δηµιουργεί τοπική υπεύθυνη ανάπτυξη.

Κατά τη δεύτερη ημέρα της Αποστολής Κοινωνικής Οικονομίας η προσοχή διευρύνθηκε στο περιφερειακό επίπεδο χάρη στην παρέμβαση τοπικών εκπροσώπων του δικτύου FAECTA που δημιουργήθηκε από τους ανδαλουσιανούς συνεταιρισμούς. Το δίκτυο συμμετέχει ως εταίρος στο πρόγραμμα έργο GRAPE. Οι εκπρόσωποί του δικτύου ανέδειξαν πόσο βαθιές είναι οι ρίζες του τομέα της συνεργασίας στην περιοχή της Ανδαλουσίας, αποτελώντας έτσι έναν από τους πιο ανεπτυγμένους συνεταιριστικούς τομείς σε εθνικό επίπεδο.

Οι αρχές που εμπνέουν τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις μπορούν να συνοψιστούν στα εξής: προτεραιότητα στους ανθρώπους παρά στο οικονομικό κέρδος, κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη, συμμετοχή στην ανάπτυξη της κοινότητας.

Τέτοιες αρχές έχουν περιγραφεί κατά τη διάρκεια της περιοδείας σε μερικά από τα συνεργατικά παραδείγματα της επικράτειας.

Το συνεργατικό πνεύμα αναδύεται σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής, όχι μόνο στο επιχειρηματικό πλαίσιο: η συνάντηση με ορισμένους εκπροσώπους των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών και η εμπειρία από ορισμένες πολιτιστικές παραδόσεις έδειξαν το υψηλό επίπεδο συνεργασίας και συνοχής που χαρακτηρίζουν την τοπική κοινωνία στο σύνολό της.

Επόμενα βήματα

Οι φορείς που συνεργάζονται στο πρόγραμμα, παρακινούμενοι από τις εμπειρίες που αντάλλαξαν από τις διαφορετικές περιοχές και από την μεταξύ τους σχέση, επιστρέφουν στις δικές τους κοινότητες, και μαζί με τους Δήμους, τους οργανισμούς κοινωνικής οικονομίας εμβαθύνουν στην ανάπτυξη συμμετοχικών διαδικασιών που θα συμβάλλουν στη σύνταξη των Τοπικών Σχεδίων Δράσης για Κοινωνική και Οικολογική Μετάβαση.

                                                            Το κείμενο εκφράζει μόνο τον συγγραφέα του και τους εταίρους του προγράμματος GRAPE.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε πιθανή χρήση πληροφοριών που περιλαμβάνονται σε αυτό

 

GRAPE: Τοπικά Κοινωνικά Πράσινα Σχέδια Δράσης για μικρούς και περιφερειακούς τόπους

By | Δράσεις | No Comments

Τοπικά Κοινωνικά Πράσινα Σχέδια Δράσης για  μικρούς και περιφερειακούς τόπους

    1. Τι είναι το πρόγραμμα GRAPE: Συνεργασία για στρατηγικές κοινωνικής και πράσινης ανθεκτικότητας για την προώθηση τοπικών λύσεων σε τοπικά προβλήματα

    2. Αποστολή στην πόλη Mirabella (Σικελία). Στην Mirabella Imbaccari οι πρώτες συναντήσεις εργασίας, σύγκριση κοινών προτεραιοτήτων και ανταλλαγή καλών πρακτικών

    3. Αποστολή στη Σίφνο: Βαθύτερη ανάλυση των πρωτοβουλιών στις περιοχές των εταίρων του προγράμματος

    4. Αποστολή στην πόλη Bonares.

—————————————————————————————————————————

Αναλυτικά

  1. Πρόγραμμα Grape, Συνεργασία για στρατηγικές κοινωνικής και πράσινης ανθεκτικότητας για την προώθηση τοπικών λύσεων σε τοπικά προβλήματα 

Το έργο GRAPE, “Τοπικά Κοινωνικά Πράσινα Σχέδια Δράσης για  μικρούς και περιφερειακούς τόπους” που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του προγράμματος για την ενιαία αγορά (SMP-COSME), ξεκίνησε τον Μάιο του 2022 και θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2023. Περιλαμβάνει 4 μικρούς ευρωπαϊκούς δήμους από αγροτικές, ορεινές και νησιωτικές περιοχές: Malegno (Ιταλία), Mirabella Imbaccari (Ιταλία), Bonares (Ισπανία), Σίφνος (Ελλάδα). Κάθε Δήμος υποστηρίζεται από έναν τοπικό παράγοντα κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας (SSE): Sol.Co Camunia (Malegno), Fondazione di Comunità di Messina (Mirabella Imbaccari), COOPINTE (Bonares), Άνεμος Ανανέωσης / Wind of Renewal (Σίφνος). Αυτές οι τοπικές συνεργασίες υποστηρίζονται περαιτέρω από ένα ευρωπαϊκό δίκτυο, το REVES– Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πόλεων και Περιφερειών για την Κοινωνική Οικονομία και από το FAECTA, το δίκτυο συνεταιρισμών της Ανδαλουσίας. Επικεφαλής της κοινοπραξίας αυτής είναι το Ίδρυμα της Κοινότητας της Messina / Fondazione di Comunità di Messina (Σικελία, Ιταλία).

Το έργο στοχεύει στον εντοπισμό και την προώθηση ανθεκτικών στρατηγικών για την αντιμετώπιση οικονομικών, ενεργειακών και κλιματικών κρίσεων σε τοπικό επίπεδο και στην χάραξη μονοπατιών για μια βιώσιμη και δίκαιη πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, αναπτύσσοντας τοπικές λύσεις για τις τοπικές ανάγκες. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κοινωνική και η Αλληλέγγυα Οικονομία συμβάλλουν στην «εδαφική ανθεκτικότητα» μέσω του πειραματισμού καινοτόμων λύσεων που βασίζονται στην αλληλεγγύη, κινητοποιώντας τους τοπικούς ενδιαφερόμενους να συνεργαστούν και να χρησιμοποιήσουν τους πόρους τους για να προσαρμοστούν στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

Τρεις φάσεις

Το GRAPE αναπτύσσεται σε τρεις φάσεις:

– Στην πρώτη, οι εταίροι συμμετέχουν σε τρεις Αποστολές Κοινωνικής Οικονομίας (SEM), την πρώτη στην Mirabella (Ιούλιος 2022), στη συνέχεια στη Σίφνο (Σεπτέμβριος 2022) και στην Bonares (Νοέμβριος 2022). Οι δραστηριότητες μάθησης από ομοτίμους και η ανάλυση μελετών περιπτώσεων / εμπειριών σε τοπικό επίπεδο παρέχουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για μια γόνιμη συνεργασία μεταξύ των εταίρων. Κάθε αποστολή έχει συνεδρίες αφιερωμένες στην παρουσίαση τεχνικών για την κατάρτιση ενός τοπικού Σχεδίου Δράσης και στην ανταλλαγή καλών πρακτικών στις περιοχές που συμμετέχουν, έτσι ώστε να αναπτυχθούν πιθανές συνέργειες μεταξύ των εταίρων και η δυνατότητα αναπαραγωγής μιας συγκεκριμένης καλής πρακτικής σε διαφορετικές περιοχές

– Κατά τη δεύτερη φάση, οι εταίροι συμμετέχουν στη σύνταξη τοπικών Σχεδίων Δράσης για την κοινωνική και περιβαλλοντική ανθεκτικότητα για κάθε περιοχή εταίρου. Το περιεχόμενο των σχεδίων δράσης προέρχεται από προτάσεις που εκπονήθηκαν κατά τη διάρκεια των Αποστολών, χρησιμοποιούν συμμετοχικές μεθοδολογίες κατά τη σύνταξή τους προκειμένου να συμμετάσχουν τοπικοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των φορέων της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας και των οργανώσεων της κοιν

ωνίας των πολιτών.

Η τρίτη και τελευταία φάση συνίσταται στη συν-δημιουργία μιας ψηφιακής εργαλειοθήκης που θα βασίζεται στην εμπειρία που συγκεντρώθηκε κατά τη διάρκεια του έργου και θα λειτουργήσει ως οδηγός για μικρούς Δήμους που ενδιαφέρονται να αναπαράγουν τη διαδικασία που ακολουθούν οι εταίροι κατά την από κοινού διαμόρφωση του Τοπικού Σχεδίου Δράσης για την πράσινη και κοινωνική μετάβαση και την προώθηση της ανθεκτικότητας των περιοχών.

2. Στη Mirabella Imbaccari οι πρώτες συναντήσεις, συγκρίνοντας κοινές προτεραιότητες και συζητώντας καλές πρακτικές

Η πρώτη Αποστολή Κοινωνικής Οικονομίας στο πλαίσιο του προγράμματος GRAPE πραγματοποιήθηκε στη Σικελία, στον Δήμο Mirabella Imbaccari, από τις 13 έως τις 15 Ιουλίου 2022. Σε αυτήν την Αποστολή – επίσκεψη μελέτης οι εταίροι είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν δια ζώσης, όχι μόνο διαδικτυακά, και να αρχίσουν να μοιράζονται εμπειρίες και δεξιότητες. Η αποστολή επικεντρώθηκε γύρω από ορισμένους βασικούς στόχους:

– την εισαγωγική παρουσίαση από τις κοινότητες – εταίρους του προγράμματος των δικών τους δυνατών αλλά και αδύνατων σημείων,

– τον προσδιορισμό κοινών προτεραιοτήτων για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση σε κάθε κοινότητα,

– την ανταλλαγή υφιστάμενων ή σχεδιαζόμενων καλών πρακτικών,

– την αξιολόγηση συνεργειών και προϋποθέσεων επαναληψιμότητας των προτεινόμενων πρωτοβουλιών και τέλος

– τη συζήτηση  των πρώτων στοιχείων για την διαμόρφωση ενός τοπικού Σχεδίου Δράσης.

Της συνάντησης προηγήθηκε η επεξεργασία και η ανταλλαγή κειμένων και υλικού που περιγράφουν την πραγματικότητα σε κάθε κοινότητα, ώστε να διευκολυνθούν οι συγκρίσεις και ανταλλαγές απόψεων. Συγκεκριμένα, τα εισαγωγικά κείμενα περιελάμβαναν μια γενική περιγραφή κάθε πλαισίου και της κοινωνικοοικονομικής δυναμικής του, την παρουσίαση πρωτότυπων δράσεων και τοπικών πρωτοβουλιών για τον μετασχηματισμό με στόχο τη βιωσιμότητα κάθε κοινότητας και μια ανάλυση των εσωτερικών και εξωτερικών δυνατοτήτων και αδυναμιών της.

Κοινά στοιχεία

Η πρώτη μέρα της συνάντησης στην Mirabella ήταν αφιερωμένη στην παρουσίαση των εταίρων και των αντίστοιχων πλαισίων, παρέχοντας στη συνέχεια μια σαφή απεικόνιση των κοινών στοιχείων μεταξύ των διαφορετικών περιοχών. Αυτή η δραστηριότητα επέτρεψε να βρεθούν οι σημαντικές κοινές προτεραιότητες, όπως: προστασία και προώθηση της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς, αποτελεσματική και βιώσιμη χρήση των φυσικών πόρων, υγιές και βιώσιμο αγροδιατροφικό σύστημα. Μια τέταρτη προτεραιότητα, που συνδέεται με το θέμα «δίκαιη μετάβαση», έχει προσδιοριστεί ως προτεραιότητα που διαπερνά όλες τις πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις που προβλέπονται στο Σχέδιο Δράσης  Κάθε πρωτοβουλία θα πρέπει, δηλαδή, να λαμβάνει υπόψη τον κοινωνικό της αντίκτυπο, ώστε να μην αφήνει κανέναν πίσω, ιδιαίτερα τα πιο ευάλωτα τμήματα της κοινωνίας. Από αυτή την άποψη, ο ρόλος της κοινωνικής οικονομίας είναι ακόμη πιο κρίσιμος για να εξασφαλιστεί ένα τέτοιο αποτέλεσμα.

Η δεύτερη μέρα ξεκίνησε με μια τεχνική συνεδρία σχετικά με τον τρόπο σύνταξης Τοπικών Σχεδίων Δράσης για την κοινωνική και περιβαλλοντική ανθεκτικότητα, με την εισαγωγή ορισμένων βασικών στοιχείων για το σχεδιασμό τους. Η βραδιά ήταν αφιερωμένη στην ξενάγηση σε τοπικές καλές πρακτικές, με παρουσίαση πέντε τοπικών επιχειρήσεων από τον ψηφιακό και τον αγροδιατροφικό τομέα. Έχει αποδειχθεί χρήσιμο να μαθαίνουμε απευθείας από τους τοπικούς φορείς για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες για μια μετάβαση προς τη βιωσιμότητα.

Η Αποστολή ολοκληρώθηκε με μια δημόσια συνάντηση, ανοιχτή σε ολόκληρη την κοινότητα της Mirabella Imbaccari, κατά την οποία εξηγήθηκαν οι στόχοι του έργου και τα αναμενόμενα επιτεύγματα.

 3. Στη Σίφνο μια βαθύτερη ανάλυση των πρωτοβουλιών στο πεδίο από τους εταίρους 

Στις Κυκλάδες, στο νησί της Σίφνου, φιλοξενήθηκε η δεύτερη Αποστολή Κοινωνικής Οικονομίας του προγράμματος GRAPE. Η ανταλλαγή καλών πρακτικών στη Σίφνο και η βαθύτερη ανάλυση των πρωτοβουλιών και των έργων των εταίρων σχετικά με την προστασία και την προώθηση της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς, την αποτελεσματική και βιώσιμη χρήση των φυσικών πόρων, το υγιές και βιώσιμο αγροδιατροφικό σύστημα ήταν οι στόχοι αυτής της συνάντησης, που πραγματοποιήθηκε από τις 20 έως τις 24 Σεπτεμβρίου. Η προεργασία για την εκπόνηση τοπικών Σχεδίων Δράσης αναπτύχθηκε περαιτέρω.

Την πρώτη μέρα, οι εταίροι συμμετείχαν σε συναντήσεις ένας-προς-ένας, που οργανώθηκαν προκειμένου να μάθουν περισσότερα από τις πρωτοβουλίες που υπάρχουν σε κάθε περιοχή και να συζητήσουν τις δυνατότητες αναπαραγωγής καλών πρακτικών από την μία περιοχή στην άλλη. Οι ανταλλαγές μεταξύ εταίρων με παρόμοιες προτεραιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντικές και προσφέρουν σημαντική γνώση. Μερικές πολύ ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες προέκυψαν κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων, περιγράφουμε μερικές από αυτές.

Αναγέννηση, ανακύκλωση και βιώσιμη κινητικότητα

Όσον αφορά την προτεραιότητα «προστασία και ανάδειξη της τοπικής κληρονομιάς», το Κοινοτικό Ίδρυμα Μεσσήνης και ο Δήμος Mirabella Imbaccari μοιράστηκαν με τους υπόλοιπους εταίρους την διαδικασία που οδήγησε στην ανάπλαση και επαναλειτουργία του ιστορικού κτιρίου Palazzo Biscari, το οποίο αποτελεί πλέον κόμβο βιώσιμης ανάπτυξης για την ευρύτερη περιφέρεια.

Προσπαθώντας να επινοήσει λύσεις για ένα υγιές και βιώσιμο αγροδιατροφικό σύστημα, ο Δήμος Malegno ξεκίνησε την ανάκτηση των σήμερα εγκαταλελειμμένων εκτάσεων που κάποτε καλλιεργούνταν με αμπέλια, προκειμένου να προστατεύσει το έδαφος από την υδρογεωλογική αστάθεια και να προωθήσει την κοινωνική οικονομία με τη συμμετοχή ενός αγροτικού συνεταιρισμού. που θα καλλιεργεί ελιές και σταφύλια.

Ο Δήμος Bonares παρουσίασε το μακροπρόθεσμο σχέδιό του για βιώσιμη κινητικότητα με στόχο τη μείωση της ρύπανσης και της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων. Όσον αφορά τις πιο ευάλωτες ομάδες, ο Δήμος επεξεργάστηκε ένα μονοετές σχέδιο για την ενίσχυση της απασχόλησης που χρησιμοποιεί κοινωνικές πτυχές ως κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων, ευνοώντας έτσι τα άτομα που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη δυσκολία.

Ηλιακά πάνελ, τεχνολογία LED, ξερολιθιές

Όσον αφορά τον πυλώνα «αποτελεσματική και βιώσιμη χρήση των πόρων», οι Δήμοι Mirabella Imbccari, Bonares και Malegno παρουσίασαν τις εμπειρίες τους με στόχο να καταστήσουν τον δημόσιο τομέα πιο πράσινο και πιο αποτελεσματικόΕγκαταστάθηκαν ηλιακοί συλλέκτες σε κτίρια που ανήκουν στη δημόσια αρχή, προκειμένου να αυξηθεί η αυτοπαραγωγή ενέργειας (Mirabella, Bonares). Τέτοια κτίρια μονώθηκαν για να εξασφαλιστεί υψηλότερη ενεργειακή απόδοση, χρησιμοποιώντας μαλλί προβάτου, που διαφορετικά απορρίπτεται ως απόβλητο (Malegno).

Η τεχνολογία LED χρησιμοποιήθηκε για φωτισμό δημόσιων χώρων για μεγαλύτερη απόδοση και χαμηλότερη κατανάλωση (Bonares).

Ο Δήμος Σίφνου και ο Άνεμος Ανανεώσης μοιράστηκαν με τους άλλους εταίρους το σχέδιό τους για την προστασία των ξερολιθικών, μια δραστηριότητα στο πλαίσιο του προγράμματος SMILO MED που εκπληρώνει τόσο την προτεραιότητα προστασίας και ανάδειξης της τοπικής κληρονομιάς όσο και την προτεραιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των φυσικών πόρων καθώς και της εφαρμογής πράσινων λύσεων με βάση τη φύση. Pαρουσιάστηκαν επίσης καλά παραδείγματα βιώσιμης και ορθολογικής διαχείρισης των υδατικών πόρων από το παρελθόν, με προστασία των πηγών, συλλογή του βρόχινου νερού σε στέρνες-δεξαμενές και επανάχρηση του νερού. Επιπλέον, συζητήθηκε το πρόβλημα του υπερ-τουρισμού, τονίζοντας τον αρνητικό αντίκτυπο μιας ανθρωπικής πίεσης που μπορεί να καταστρέψει το ίδιο το νησί εάν δεν συνοδεύεται από συνειδητή και σεβαστή χρήση των πόρων.

Κατά την πρώτη ημέρα της συνάντησης πραγματοποιήθηκε ημερίδα με επίκεντρο την αειφόρο διαχείριση των φυσικών πόρων, την προστασία των ξερολιθιών, των μικρών οικοσυστημάτων – υγροτόπων, την καλλιέργεια τοπικών ανθεκτικών ειδών και τη σοφή διαχείριση των υδατικών πόρων. Σε αυτό το εργαστήριο συμμετείχαν η τοπική κοινότητα. ο Αγροτικός και Μελισσοκομικός Συνεταιρισμός και αρκετοί εκπρόσωποι τοπικών οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών και κάτοικοι.

Τοπικά Σχέδια Δράσης

Η δεύτερη μέρα ήταν αφιερωμένη στην εξήγηση των κύριων φάσεων της κατάρτισης ενός Τοπικού Σχεδίου Δράσης:

  • καθορισμός ενός «σημείου αναφοράς» (δηλαδή, τι, θεωρητικά μπορεί να επιτευχθεί),
  • προσδιορισμός των αναγκών των τοπικών κατοίκων (ενδιαφερομένων),
  • ορισμός ενός ενοποιημένου δείκτη αναφοράς (που λήφθηκε με συνδυασμό των προηγούμενων βημάτων),
  • συμμετοχικός σχεδιασμός των δράσεων που πρέπει να αναληφθούν και
  • σύνταξη τοπικού στρατηγικού σχεδίου.

Κάθε εταίρος συνέβαλε στην πρόταση διαφορετικών ειδών δράσεων που θα πρέπει να υλοποιηθούν τοπικά για να καταστούν λειτουργικά τα μεμονωμένα αποσπάσματα: τέτοιες προτάσεις θα επισημοποιηθούν κατά τη διάρκεια της τρίτης αποστολής στο Bonares.

Η αποστολή ολοκληρώθηκε με μια ξενάγηση στο χωριό Φάρος, όπου οι εταίροι επισκέφτηκαν μερικές από τις εμπειρίες διαχείρισης φυσικών πόρων που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου της πρώτης ημέρας.