Διάκριση στο εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 14ου Γυμν. Αθηνών: «Γινόμαστε πρεσβευτές του παγκόσμιου στόχου Μηδενική πείνα»

By | Δράσεις | No Comments

Το σχολείο 14ο Γυμνάσιο Αθηνών διακρίθηκε στο Bravo Schools 2021, τον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό, κατά τον οποίο οι Ενεργοί Πολίτες του αύριο αναδεικνύουν τις προτάσεις τους για τη Δημιουργία ενός Καλύτερου Κόσμου.

Η συμμετοχή του σχολείου αναδείχτηκε μεταξύ των καλυτέρων σχολικών προσεγγίσεων στον Παγκόσμιο Στόχο 2 Μηδενική Πείνα στην κατηγορία “Δράση Συνεργασίας” με τίτλο ”Γινόμαστε πρεσβευτές του στόχου «Μηδενική Πείνα»” ξεχωρίζοντας μεταξύ των 867 συμμετοχών από 342 σχολεία που έλαβαν μέρος στη φετινή διαδικασία.

Το πρόγραμμα του σχολείου διακρίθηκε και στην ψηφοφορία κοινού: έλαβε συνολικά 208 ψήφους κατά την διαδικασία της ανοικτής ψηφοφορίας κοινού, πετυχαίνοντας έτσι την πολύ σημαντική ενεργοποίηση και συμμετοχή της κοινωνίας (13η θέση).

Με τις διακρίσεις αυτές εντάσσεται στο Δίκτυο Σχολείων Πρεσβευτών των 17 Παγκόσμιων Στόχων In Action SDGs Schools Club και οι μαθητές γίνονται πολλαπλασιαστές των μηνυμάτων της Βιώσιμης Ανάπτυξης στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία.

Συγχαρητήρια στην υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Βολίκα Μαρία, Φυσικό – MSc Ωκεανογραφίας και στους μαθητές και μαθήτριες για την προσπάθειά τους! Χαιρόμαστε που δεσμεύονται όλοι μαζί να είναι Πρεσβευτές των 17 Στόχων για τη Δημιουργία ενός Καλύτερου Κόσμου!

Ο Άνεμος Ανανέωσης στήριξε το πρόγραμμα και ο πρόεδρος της ΔΕ Νίκος Χρυσόγελος συμμετείχε σε διαδικτυακή συζήτηση με τους μαθητές και τις μαθήτριες σχετικά με το πρόγραμμα.

Εκφράζουμε λοιπόν τα συγχαρητήριά μας για το σχολείο και τους μαθητές που συμμετείχαν και διακρίθηκαν με αυτό το ενδιαφέρον πρόγραμμα.

Γιατί “”Γινόμαστε πρεσβευτές του στόχου «Μηδενική Πείνα»

Ένας στους εννέα ανθρώπους στον κόσμο υποσιτίζεται και ένα στα τέσσερα παιδιά παγκοσμίως παρουσιάζει καθυστερημένη ανάπτυξη. O στόχος 2 «Μηδενική πείνα» επιδιώκει ως το 2030 τον τερματισμό της παγκόσμιας πείνας, την επισιτιστική ασφάλεια και την πρόσβαση σε θρεπτική και επαρκή τροφή μέσω της προώθησης βιώσιμης ανάπτυξης του παγκόσμιου συστήματος τροφίμων και της γεωργίας, της κτηνοτροφίας, της αλιείας, της δασοκομίας.

Ομάδα 14 μαθητών του 14 ου Γυμνασίου Αθηνών υλοποίησε το σχολικό έτος 2020 – 2021, εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Γινόμαστε πρεσβευτές του παγκόσμιου στόχου Μηδενική πείνα».

Το πρόγραμμα είχε στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών, της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας ως προς την παγκόσμιας πείνα και φτώχεια αλλά και την ουσιαστική ενεργοποίησή τους με υπεύθυνες δράσεις και στάσεις απέναντι σε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του πλανήτη γινόμενοι πρεσβευτές παγκόσμιων στόχων.

Άλλοι στόχοι ήταν
– η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τους 17 παγκόσμιους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης
– η σύγκριση διαφορετικών βιοτικών επιπέδων
– η κριτική σκέψη μέσω διαθεματικής προσέγγισης
– ο διάλογος, η ανταλλαγή ιδεών, η αλληλεπίδραση και ο στοχασμός σχετικά με τα παγκόσμια προβλήματα
– η αναζήτηση, διατύπωση και προώθηση προτάσεων πιθανών λύσεων για την επίτευξη του στόχου «Μηδενική πείνα»
– η ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικών, οργανωτικών, συνεργασίας, καλλιτεχνικών, χρήσης τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών
– η διεύρυνση οριζόντων των μαθητών από μία τοπική και εθνική προοπτική σε μία ευρωπαϊκή αλλά και παγκόσμια
– η επαφή με εθνικούς και τοπικούς φορείς της κοινωνίας
– η δυνατότητα να γίνουν εθελοντές σε δράσεις και πρωτοβουλίες προσφέροντας ό,τι μπορούν σε συνανθρώπους που έχουν ανάγκη
– η χαρά και η ικανοποίηση της δημιουργίας
– η ευκαιρία να γίνουν μέλη μιας ομάδας που μοιράζεται κοινούς στόχους και δραστηριότητες

Πριν την έναρξη του προγράμματος πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεκπαίδευσης ενημέρωση όλων των μαθητών του σχολείου για την ιδέα υλοποίησης και τους στόχους του προγράμματος με παρουσίαση των προηγούμενων προγραμμάτων και κυρίως του προγράμματος «Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας, 2017-2019, Βερολίνο – Αθήνα», το οποίο απέσπασε 2 βραβεία το σχολικό έτος 2019 – 2020 σε 2 διαγωνισμούς.

Για την υλοποίηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν πολλές διαδικτυακές συναντήσεις καθώς και επικοινωνία μέσω της πλατφόρμας της ψηφιακής τάξης eclass. 

Η υλοποίηση του προγράμματος περιλάμβανε τα στάδια:
– Δημιουργία ομάδας και δημιουργία αντίστοιχου μαθήματος στη ψηφιακή τάξη με τη δημιουργία της ομάδας χρηστών με στόχο την ανάρτηση και χρήση υλικού καθώς και την επικοινωνία
Επιλογή του στόχου «Μηδενική πείνα» κατόπιν της θεωρητικής παρουσίαση των 17 παγκόσμιων στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης      
– Σύνδεση του στόχου με τους άλλους στόχους και κυρίως τον στόχο «Μηδενική φτώχεια»
Αναζήτηση θεματικού υλικού για την αντίστοιχη υλοποίηση έργων και δράσεων (κείμενα, φωτογραφίες, εικόνες, ταινίες, ντοκιμαντέρ, video κλπ)
Σύνταξη ερωτηματολογίων και τελικού ερωτηματολογίου και η προώθησή του για συμπλήρωση από μαθητές, γονείς, κοινωνικούς φορείς και άλλους πολίτες
Παρουσίαση διαδικτυακού προγράμματος από την εθελοντική οργάνωση  «Μπορούμε», όπου οι μαθητές εμπλούτισαν τις γνώσεις τους σχετικά με τη σπατάλη φαγητού, τους τρόπους καταπολέμησης του υποσιτισμού, τη διάσωση και την προσφορά τροφίμων, και παρακινήθηκαν να γίνουν εθελοντές οι ίδιοι αλλά και τα μέλη των οικογενειών τους με διάφορες δράσεις για άτομα που έχουν ανάγκες – Διαδικτυακές συζητήσεις και συνεντεύξεις της ομάδας από: τον Δρ. κ. Γρηγόρη Λέων, Ιατροδικαστή, Δημοτικό Σύμβουλο του Δήμου Αθηναίων & Πρόεδρο του Κέντρου Υποδοχής & Αλληλεγγύης (ΚΥΑΔΑ), τον Ερευνητή Ανθρωπιστικής Πολιτικής Mr. Simon Levine, Research Fellow at the Humanitarian Policy group at ODI, Overseas Development Institute, London, τον κ. Νίκο Χρυσόγελο, Χημικό, Πρόεδρο της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης «Άνεμος Ανανέωσης» 

Οι ομιλητές έδωσαν κατανοητές και αξιόλογες απαντήσεις στις ευστοχότατες ερωτήσεις που έθεσαν οι μαθητές και μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους εγείροντας το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων, που αποκόμισαν μια ολοκληρωμένη, σαφή και εμπεριστατωμένη γνώση του θέματος         

  • Ακρόαση σχετικού podcast και συγγραφή σύνοψης από τους μαθητές
  • Συγγραφή κειμένων για το θέμα, αλλά και προτάσεις επίλυσης του προβλήματος                                            –
  • Ατομικές – λόγω συνθηκών – φωτογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις μαθητών με  συνθήματα προβολής του στόχου της Μηδενικής Πείνας
  • Υλοποίηση ομαδικού Video στον εξωτερικό χώρο του Ηρωδείου με συνθήματα γραμμένα σε κατασκευές (μάσκες, γάντια, χάρτινα πιάτα, κολλάζ)
  • Συνέντευξη της υπευθύνου εκπαιδευτικού στον ραδιοφωνικό σταθμό  Αθήνα 9.84
  • Υλοποίηση Power Point για το συνολικό έργο
  • Αξιολόγηση

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στη διαδικτυακή συνάντηση των συντονιστών ΠΕ04 και στο σχολείο κατά τη λήξη του σχολικού έτους.

Το πρόγραμμα κατατέθηκε στον 4o Πανελλήνιο Διαγωνισμό Bravo Schools 2021 που αφορά τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και στον οποίο καταγράφονται οι προτάσεις των μαθητών για έναν καλύτερο κόσμο, όπου και διακρίθηκε

Συνεργασίες: Γονείς, Εθελοντική οργάνωση: “Μπορούμε”, Δήμος Αθηναίων, Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση: Άνεμος Ανανέωσης

Λαϊκή Πρωτοβουλία Klima500: Ξεκινάει η διαβούλευση πάνω στους άξονες ελληνικού Κλιματικού Νόμου

By | Uncategorized | No Comments

                                   ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ, ΟΧΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ!

Πρόσκληση σε Κοινωνική Διαβούλευση πάνω στους Άξονες ενός Ελληνικού Κλιματικού Νόμου

Η Λαϊκή Πρωτοβουλία Klima500 θέτει σε διαβούλευση τις προτάσεις της πάνω στους άξονες ενός Ελληνικού Κλιματικού Νόμου και καλεί σε συμμετοχή και συνδιαμόρφωση κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη καθώς και συλλογικότητες, οργανώσεις και μαζικούς κοινωνικούς φορείς.
Στόχος της κοινωνικής μας διαβούλευσης είναι η διαμόρφωση από την κοινωνία των αξόνων ενός Ελληνικού Κλιματικού Νόμου, που θα συνυπογραφεί από 500.000 πολίτες με βάση το άρθρο 73 § 6 του Συντάγματος και θα κατατεθεί προς ψήφιση από τη Βουλή.
Η αλλαγή του κλίματος αποτελεί την πιο σημαντική πρόκληση στην ιστορία της ανθρωπότητας. Είμαστε ενεργοί πολίτες που θέτουμε στο επίκεντρο του αγώνα μας την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Οι άξονες του κλιματικού νόμου, που θέτουμε σε κοινωνική διαβούλευση έχουν ως εξής:
o Κλιματική Ουδετερότητα
o Ενεργειακή Μετάβαση
o Ενεργειακή Δικαιοσύνη / Δημοκρατία
o Βιώσιμη Ευημερία
o Κλιματική Δικαιοσύνη
o Κλιματική Φορολογία / Χρηματοδότηση
o Προστασία της Βιοποικιλότητας
o Προστασία του Περιβάλλοντος
o Οικολογικός Μετασχηματισμός της Κοινωνίας

Με τους άξονες του Κλιματικού μας Νόμου προτείνουμε συγκεκριμένους θεσμούς, που προφυλάσσουν το κλίμα, θωρακίζουν την προστασία της Ελληνικής φύσης και καθιστούν την Ελλάδα παράδειγμα ανοιχτής οικολογικής δημοκρατίας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η κοινωνική μας διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 30 Σεπτεμβρίου 2021.
Πάρε Μέρος στην Κοινωνική Διαβούλευση: https://klima500.gr/category/diavouleusi/
Πάρε Μέρος στην Ηλεκτρονική Δια Ζώσης Συζήτηση:
Όλο τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο κάθε Πέμπτη και ώρα 19:00
Στον σύνδεσμο: https://us02web.zoom.us/j/84360476612
Επικοινωνία με την Πρωτοβουλία
Ιστότοπος: www.klima500.gr
E-mail: info@klima500.gr

Τα μέλη της Λαϊκής Πρωτοβουλίας Klima500

Θα ενταχθεί η εκπαίδευση για την αειφορία στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών; Επιστολή φορέων και ανταπόκριση του Υπουργείου

By | Δράσεις | No Comments

23 φορείς μέλη της “Συμμαχίας για το Κλίμα” και άλλοι απευθύνουν επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας και στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Ελληνικής Βουλής για την ένταξη της εκπαίδευσης για την αειφορία και την διάχυση της στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, που ολοκληρώνονται μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα. Ο Άνεμος Ανανέωσης συμμετείχε ενεργά στην διαμόρφωση και συντονισμό της πρωτοβουλίας. 

Φαίνεται ότι υπάρχει μια σημαντική ανταπόκριση σε αυτή την παρέμβασή μας.  Η υφυπουργός παιδείας Ζ. Μακρή, με επιστολή της προς τις υπηρεσίες του Υπουργείου και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής  ζητάει την ενσωμάτωση των αρχών της αειφορίας και των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών.

To Υπουργείο σε επιστολή του ως απάντηση αναφέρει: “Σας αποστέλλουμε ψηφιακά υπογεγραμμένο το με αριθμό πρωτ. 72186/2021 έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) με Θέμα «Απάντηση σε αίτημα φορέων μελών της Συμμαχίας για το Κλίμα». Απάντηση σε αίτημα φορέων μελών της Συμμαχίας για το Κλίμα ΣΧΕΤ.: Τα με αρ. πρωτ. 53251/Δ7/13-05-2021 εισερχόμενο έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ. που αφορά σε αίτημα του φορέα «Συμμαχία για το Κλίμα». Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού αιτήματός σας και έχοντας υπόψη το με αρ. 5913/13-05-2021 απόσπασμα Πρακτικού του ΙΕΠ, και κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων του ΥΠΑΙΘ και του ΙΕΠ, ως δικαιούχου φορέα υλοποίησης της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» με κωδ. ΟΠΣ (MIS) 5035542 και της Πράξης «Αναβάθμιση περιεχομένου σπουδών στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση και στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας» με κωδ. ΟΠΣ (MIS) 5027220, σας ενημερώνουμε ότι το ανωτέρω αίτημα θα κοινοποιηθεί στις αρμόδιες επιστημονικές ομάδες έργου των επιμέρους γνωστικών πεδίων και αντικειμένων, ώστε να ληφθεί υπόψη στα πορίσματα, τις εισηγήσεις και το έργο τους στο πλαίσιο των ανωτέρω Πράξεων ΕΣΠΑ 2014-2020.
ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ Με εντολή Υφυπουργού
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΠΤΣΗΣ

Εν τω μεταξύ το Παγκόσμιο Συνέδριο της UNESCO για την Εκπαίδευση για την Αειφoρία που πραγματοποιήθηκε ως διαδικτυακό συνέδριο από τις 17 έως τις 19 Μαΐου 2021, διακηρύσσει ότι: “Οι περιβαλλοντικές προκλήσεις είναι άρρηκτα συνυφασμένες με κάθε πτυχή των κοινωνιών μας, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών, οικονομικών και πολιτιστικών συστημάτων μας. Επομένως, ο επανασχεδιασμός των κοινωνιών μας εντός των οικολογικών ορίων του «ενός πλανήτη που ζει» θα απαιτήσει μια προσέγγιση ολόκληρης της κοινωνίας στον μετασχηματισμό, η οποία ξεκινά με την εκπαίδευση και τη μάθηση. “Σε απάντηση σε αυτές τις προκλήσεις, η Εκπαίδευση για την Αειφορία (ESD) υποστηρίζει τις προσπάθειες για τον εφοδιασμό των μαθητών με τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις αξίες και τις στάσεις που απαιτούνται για να συμβάλουν σε έναν πιο βιώσιμο κόσμο”.

Τα κύρια σημεία της επιστολής του Υπουργείου προς το ΙΕΠ και τις υπηρεσίες του Υπουργείου με βάση την επιστολή των 23 φορέων: 
Αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος σας γνωρίζουμε ότι η UNESCO έχει συντάξει Οδικό Χάρτη (Roadmap) για το νέο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη έως το 2030 “ESDfor2030”. Τόσο στο νέο πλαίσιο όσο και στον Οδικό Χάρτη αναφέρεται ότι οι αρχές της Aειφόρου Ανάπτυξης θα πρέπει να αντικατοπτρίζονται στην εκπαιδευτική πολιτική, στα προγράμματα σπουδών, στα αναλυτικά προγράμματα, στα προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών, υλοποιώντας την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη μέσα από μια ολιστική προσέγγιση.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να επανεξετάσει το εκπαιδευτικό του σύστημα υπό το φως των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης και να μεριμνήσει ώστε οι μαθησιακοί στόχοι να είναι ευθυγραμμισμένοι με αυτούς. 
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Παγκόσμιος δείκτης 4.7.1 εξετάζει κατά πόσο η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη έχει ενσωματωθεί στις εθνικές εκπαιδευτικές πολιτικές, στα αναλυτικά προγράμματα, την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και την αξιολόγηση των μαθητών.
Καθώς τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών διαμορφώνονται αυτή την περίοδο τα ανωτέρω αναφερόμενα θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη συγγραφή τους.
Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας και ευχαριστούμε για τη συνεργασία.Εσωτ. Διανομή:
1. Γραφείο Υπουργού
2. Γραφείο Υφυπουργού κας Μακρή
3. Γραφείο Γενικού Γραμματέα, κ. Κόπτση
4. Διεύθυνση Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων
5. Διεύθυνση Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Αειφορίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ KAI ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ,
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΟΜΟΓΕΝΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝΠΡΟΣ: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Γραφείο Προέδρου
info@iep.edu.gr )Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΖΕΤΤΑ Μ. ΜΑΚΡΗ

Η Επιστολή της Συμμαχίας για το Κλίμα για ένταξη και διάχυση της Εκπαίδευσης για την Αειφορία στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών

Προς
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
Υπουργό κ. Νίκη Κεραμέως
Υφυπουργό κ. Ζωή (Ζέττα) Μακρή
Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής κ.
Αλέξανδρο Κόπτση
Κοιν:
● Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.)
κ. Ιωάννη Αντωνίου
● Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία
τμήμα Γ΄ Πολιτιστικών Θεμάτων και Υποστηρικτικών Δομών κ. Χρυσούλα Μπάκα
● Tμήμα A’ Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία κ. Σοφία Λαπατά
● Τμήμα Β΄ Σχολικής Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας κ. Βασιλική Λελεντζή
● Τμήμα Γ΄ Πολιτιστικών Θεμάτων και Υποστηρικτικών Δομών
● Διεύθυνση Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων
Τμήμα Διεθνών Σχέσεων

καθώς και
● Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

ΘΕΜΑ: Ένταξη και διάχυση της Εκπαίδευσης για την Αειφορία στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών

Κυρία Υπουργέ,
Κυρία Υφυπουργέ,
Κυρία Γενική Γραμματέα

Γνωρίζουμε ότι εδώ και λίγους μήνες ξεκίνησε στην Ελλάδα μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία του ΙΕΠ υπό την καθοδήγηση και εποπτεία του Υπουργείου και αφορά την εκπόνηση νέων Προγραμμάτων Σπουδών για όλα τα διδακτικά αντικείμενα, από το νηπιαγωγείο ως και το λύκειο.

Οι μεγάλης κλίμακας καταστροφές που σημειώνονται σε όλο τον κόσμο εξαιτίας της κλιματικής κρίσης, καταστροφές των οποίων η συχνότητα και η ένταση αυξάνουν, όπως επίσης η δραματική υποβάθμιση του περιβάλλοντος, επιβάλλουν να αναθεωρήσουμε πολλά πράγματα σε τοπικό και διεθνές επίπεδο και να υιοθετήσουμε θετικές στάσεις για την προστασία του κλίματος και την αειφορία.

Η εκπαίδευση κατέχει πρωτεύοντα ρόλο στην ενημέρωση και στην ευαισθητοποίηση των μαθητών και των πολιτών σε θέματα κλίματος και γενικότερα αειφορίας και για το λόγο αυτό ο ΟΗΕ θεωρεί ότι η εκπαίδευση μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής-κρίσης, την προώθηση της αειφορίας και της “Ατζέντα 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη”, όπως τονίζει και η Διακήρυξη “Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4” (Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all).

Το ζήτημα της υποβάθμισης του περιβάλλοντος και το σοβαρό πρόβλημα της Κλιματικής Αλλαγής – κρίσης θίγονται, ασφαλώς, στα επιμέρους μαθήματα των δύο πρώτων βαθμίδων της εκπαίδευσης, άλλα ακροθιγώς, άλλα εμβριθώς, αλλά μόνο υπό το πρίσμα του δεδομένου διδακτικού αντικειμένου.

Η ανάγκη για μια πιο σφαιρική, ολιστική και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των πολύπλοκων αυτών περιβαλλοντικών-κοινωνικών και οικονομικών ζητημάτων οδήγησε στην εισαγωγή της έννοιας της Αειφόρου Ανάπτυξης και εξ αυτής της Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕγΑ), η οποία τα αντιμετωπίζει ολιστικά και με κριτικό πνεύμα.

Τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ), που γράφονται αυτόν τον καιρό από εξειδικευμένες ομάδες εμπειρογνωμόνων στο πλαίσιο ειδικού έργου του ΙΕΠ, θα παραμείνουν εν ισχύι τουλάχιστον μια δεκαετία και θα είναι αυτά με τα οποία οι σημερινοί και μελλοντικοί μαθητές θα προχωρήσουν προς το ορόσημο του 2030.

Το γεγονός αυτό αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία να ενσωματωθεί η οπτική της Αειφορίας ή της Αειφόρου Ανάπτυξης και της Κλιματικής Αλλαγής, στα ΑΠΣ, όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, όπως προτείνεται τόσο από τους διεθνείς οργανισμούς (UNESCO, UNECE, OECD, IPCC, etc) όσο και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν προγράμματα Π.Ε. και τα ΚΠΕ που παρέχουν προαιρετικά σχετική εκπαίδευση, ωστόσο, η διάχυση στα Α.Π. θα επιτρέψει στο σύνολο των μαθητών/μαθητριών να έρθουν σε επαφή με τα ζητήματα της αειφορίας.

Η αναγκαιότητα να ενταχθεί και να διαχυθεί η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ή Εκπαίδευση για την Αειφορία (ΕγΑ) στα νέα ΑΠΣ, μαζί με άλλα παράλληλα μέτρα, προκύπτει και από τη δέσμευση των κυβερνήσεων με την υιοθέτηση της Ατζέντα 2030 και των Στόχων Αειφόρου Ανάπτυξης από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών το 2015, ενώ είναι και στο κέντρο της δεκαετίας δράσης για τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Συνεπώς, οι αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς του Υ.Π.ΑΙ.Θ. θα πρέπει να μεριμνήσουν έγκαιρα να γίνουν τα απαραίτητά βήματα ώστε η έννοια της αειφορίας να ενταχθεί, να διαχυθεί και να ενισχυθεί σε όλα τα νέα ΑΠΣ, στα προγράμματα βασικής εκπαίδευσης, ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης και σε όλες τις δραστηριότητες που προωθούν την αειφόρο ανάπτυξη. Εν ολίγοις, η αειφόρος ανάπτυξη πρέπει να ενσωματωθεί στην εκπαίδευση και η εκπαίδευση πρέπει να ενσωματωθεί στην αειφόρο ανάπτυξη.

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα οι διεθνείς οργανισμοί υποδεικνύουν υπάρχει σήμερα η ευκαιρία να γίνει πράξη η διάχυση της Εκπαίδευσης για την Αειφορία και για την Κλιματική Αλλαγή σε όλα τα υπό αναμόρφωση Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, πέρα από την μερική ένταξή της στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που δυστυχώς δεν μπορούν να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες.

Προς τούτο, παρακαλούμε να προβείτε έγκαιρα στις ενδεδειγμένες ενέργειες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς του Υ.ΠΑΙ.Θ., όπως επίσης και προς το ΙΕΠ που έχει αναλάβει το έργο της εκπόνησης των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών, ώστε οι σημερινοί και μελλοντικοί μαθητές/τριες να προχωρήσουν ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι προς το ορόσημο του 2030, που θεωρείται το τελευταίο χρονικό όριο για να αποτρέψει η ανθρωπότητα την καταστροφή της.

Οι φορείς, μέλη της Συμμαχίας για το Κλίμα και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς:

1. Αγροοικολογικό Δίκτυο Ελλάδος
2. Αειφόρουμ
3. Action Aid
4. Άνεμος Ανανέωσης
5. ΑΝΤΙΓΟΝΗ – Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης
6. ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων
7. Γιατροί του Κόσμου
8. Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών
9. Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ
10. Ecocity
11. Ethelon
12. GREENPEACE
13. ΚΑΡΙΤΑΣ ΕΛΛΑΣ
14. MEDASSET
15. Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης
16. ΟΙκολογική ΚΙνηση ΠΑτρας (OI.KI.ΠΑ.)
17. Οικολογική Πρωτοβουλία Χανίων
18. Οργάνωση Γη
19. Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη – CISD
20. Πολίτες Πάτρας Εν Δράσει
21. SCI-Hellas, Service Civil International (Hellas)
22. Φίλοι του Μόντε/Friends of Monde
23. WWF Ελλάς