Οδηγίες IUCN για να συνυπάρχουν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και βιοποικιλότητα

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

IUCN: Οδηγίες για επενδυτές ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις ΑΠΕ στη βιοποικιλότητα

Αντί για άσπρο μαύρο, η συνεργασία και η τήρηση κανόνων μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη και των δύο στόχων: προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και διατήρηση – αποκατάσταση της βιοποικιλότητας.

Μια έκθεση 260 σελίδων της Διεθνούς Ένωσης Διατήρησης της Φύσης (International Union for Conservation of Nature, IUCN) επιβεβαιώνει ότι η προώθηση της αιολικής και ηλιακής ενέργειας και προστασία της βιοποικιλότητας είναι εφικτό να συνυπάρχουν. Η έκθεση δεν μένει σε ευχές αλλά προτείνει τρόπους για αυτή την συνύπαρξη. Η έκθεση με τίτλο «Μετριασμός των επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας – Mitigating biodiversity impacts associated with solar and wind energy development» περιλαμβάνει κατευθυντήριες γραμμές, οδηγίες και συμβουλές που απευθύνονται κυρίως στους επενδυτές, μελετητές και όσους λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τις επενδύσεις σε χερσαία και θαλάσσια αιολικά πάρκα και σε ηλιακά συστήματα.

Η έκθεση εκπονήθηκε από την IUCN και τις οργανώσεις μέλη της σε συνεργασία με The Biodiversity Consultancy, ενώ υπήρξε συνεργασία και με εταιρείες ενέργειας όπως η Électricité de France (EDF), η Energias de Portugal (EDP) και η Shell, η Ευρωπαϊκή Ένωση Αιολικής Ενέργειας (WindEurope) και το Δίκτυο για τις Α.Π.Ε. REN21.

Η επίτευξη ενός βιώσιμου μέλλοντος με επανασταθεροποιημένο κλίμα απαιτεί γρήγορους, συνεχείς και εκτεταμένους μετασχηματισμούς σε ενέργεια, χρήση γης, υποδομές και βιομηχανικά συστήματα. Η μεγάλης κλίμακας επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην ικανοποίηση των αυξανόμενων ενεργειακών απαιτήσεων στον κόσμο και στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο, ακόμη και «καθαρές» πηγές ενέργειας μπορεί να έχουν σημαντικές ακούσιες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Οι κατευθυντήριες γραμμές στοχεύουν στην παροχή πρακτικής υποστήριξης για την ανάπτυξη της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας μέσω της αποτελεσματικής διαχείρισης των κινδύνων και της βελτίωσης των συνολικών αποτελεσμάτων που σχετίζονται με τη βιοποικιλότητα και τις υπηρεσίες οικοσυστήματος. Είναι επικεντρωμένες στη βιομηχανία και μπορούν να εφαρμοστούν σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής της ανάπτυξης του έργου, από τον πρώιμο σχεδιασμό έως τον παροπλισμό και την αποσυναρμολόγηση, χρησιμοποιώντας την ιεραρχία μετριασμού ως ένα σαφές πλαίσιο σχεδιασμού και υλοποίησης. Η ιεραρχία μετριασμού εφαρμόζεται σε άμεσες, έμμεσες και σωρευτικές επιπτώσεις. Ο κατάλογος των πόρων που σχετίζονται με τον μετριασμό των επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας (Παράρτημα 1 της έκδοσης) διατίθεται ως ξεχωριστό υπολογιστικό φύλλο με δυνατότητα λήψης.

Σύμφωνα με την έκθεση:
 – Οι σχεδιαστές, επενδυτές και όσοι λαμβάνουν αποφάσεις πρέπει να προσέχουν ώστε τα έργα Α.Π.Ε. που αναπτύσσουν, να μην δημιουργούν άθελά τους κινδύνους για τη φύση και τα οικοσυστήματα.

  • Ο ορθός σχεδιασμός και ο έγκαιρος προσδιορισμός των επιπτώσεων είναι αποτελεσματικά εργαλεία για την επίτευξη της κατάλληλης χωροθέτησης των έργων. Για αυτό οι επενδυτές θα πρέπει να αποφεύγουν περιοχές υψηλής οικολογικής αξίας.
  • Προσωρινή παύση λειτουργίας επιλεγμένων ανεμογεννητριών για την προστασία των πτηνών και άλλων ειδών όταν διαπιστώνεται κίνδυνος από παρατηρητές πεδίου, ή βάσει εικόνας ή ραντάρ.

Οι οδηγίες προσφέρουν επίσης προτάσεις για τους επενδυτές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για το πώς μπορούν να διαδραματίσουν και άλλους θετικούς ρόλους, π.χ. μέσω της αποκατάστασης υποβαθμισμένων οικότοπων καθώς κι ένα πλαίσιο για την εφαρμογή μιας ιεραρχίας μέτρων μετριασμού (αποφυγή, ελαχιστοποίηση, αποκατάσταση και αντιστάθμιση) των επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα.

Η IUCN είναι διεθνής ένωση μελών για την προστασία της φύσης και αποτελείται τόσο από κυβερνητικές οργανώσεις όσο και από οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Αξιοποιεί την εμπειρία, τους πόρους και την εμβέλεια των περισσότερων από 1.400 οργανώσεων μελών της και τη συμβολή περισσότερων από 17.000 εμπειρογνωμόνων. Αυτή η ποικιλομορφία και η τεράστια τεχνογνωσία καθιστούν την IUCN μια “παγκόσμια αρχή” για την κατάσταση του φυσικού κόσμου και τα μέτρα που απαιτούνται για την προστασία του. Η IUCN είναι ενεργή σε 160 χώρες.

Infographic - about IUCN

IUCN

#11 Green Deal: Από την Κλιματική Κρίση στην Οικολογική Δημοκρατία

By | Δράσεις | No Comments

Από την Κλιματική Κρίση στην Οικολογική Δημοκρατία: Λαϊκή Πρωτοβουλία “Κλίμα 500”

“Οι κοινωνικές κινητοποιήσεις για το κλίμα και τη φύση επιφέρουν μετασχηματισμούς στη βάση των κοινωνιών, που σταδιακά επιβάλλουν ένα πιο οικολογικό πλαίσιο στα κράτη και τις εταιρείες. Η δημοκρατία επιστρέφει, έστω και αργά, όπως και η κουκουβάγια πετά το σούρουπο. Είναι όμως αναγκαίο μία τέτοια επιστροφή να είναι αποτελεσματική σε θεσμικό επίπεδο, ώστε να θωρακίσει τις κοινωνίες από τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης” Αντώνης Μπρούμας

Ο Άνεμος Ανανέωσης και το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας έχουν ξεκινήσει έναν ουσιαστικό διάλογο με ερευνητές, εκπροσώπους επαγγελματικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών φορέων καθώς και ειδικούς για την Πράσινη Συμφωνία (Green Deal) και τι θα σήμαινε αυτή για την Ελλάδα, ιδιαίτερα σε τέσσερις θεματικούς τομείς:

  • Κλίμα και ενέργεια
  • Αγρο-διατροφικός τομέας
  • Κατοικία, πόλη, μετακινήσεις
  • Πράσινη χρηματοδότηση

και σε τέσσερις οριζόντιες πολιτικές:

  • κοινωνική συνοχή, κοινωνική πολιτική, κοινωνικός πυλώνας
  • εκπαίδευση, νεολαία, απασχόληση
  • διάσταση φύλου, κοινωνικές ανισότητες και διακρίσεις
  • κοινωνική επιχειρηματικότητα, κοινωνική κι αλληλέγγυα οικονομία

Στόχος είναι να διαμορφωθεί μέσα από μια συστηματική διαβούλευση μια πρόταση για ένα Green Deal που δεν θα αφήνει κανένα/καμία πίσω αλλά και θα συμβάλλει στην δημιουργία ένα νέου παραγωγικού – καταναλωτικού μοντέλου. Στο πλαίσιο αυτό ξεκινήσαμε την δημοσίευση μιας σειράς άρθρων στα θέματα αυτά και θα ακολουθήσουν εργαστήρια και στρογγυλά τραπέζια. 

Δημοσιεύουμε το ενδέκατο (11) άρθρο στη σειρά αυτή, του Αντώνη Μπρούμα, δικηγόρου, ανεξάρτητου ερευνητή και ακτιβιστή των κινημάτων βάσης, που αφορά στη σχέση κλιματικής κρίσης – ελλείμματος δημοκρατίας, στους μετασχηματισμούς που απαιτούνται για μια οικολογική δημοκρατία καθώς και στην Λαϊκή Πρωτοβουλία Κλίma500

Του Αντώνη Μπρούμα

δικηγόρου, ανεξάρτητου ερευνητή και

 ακτιβιστή των κινημάτων βάσης

Η Κλιματική Κρίση ως Απότοκο του Ελλείμματος Δημοκρατίας

Η κλιματική κρίση συνιστά το αποτέλεσμα της διατάραξης της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση σε πλανητικό επίπεδο. Συνιστά απότοκο μίας συγκεκριμένης και ιστορικά προσδιορισμένης κοινωνικής δομής, που χαρακτηρίζεται από την διάρρηξη των παραδοσιακών κοινοτικών σχέσεων από τα εθνικά κράτη και τις ιδιωτικές εταιρείες. Σε αντίθεση με τις κοινότητες, τα σύγχρονα κράτη και οι μεγάλοι εταιρικοί οργανισμοί χαρακτηρίζονται από την απόσπασή τους ως μορφών εξουσίας από το κοινωνικό σώμα. Οι σύγχρονες αντιπροσωπευτικές δημοκρατίες του 20ου αιώνα είναι το αποτέλεσμα του αγώνα για τον κοινωνικό έλεγχο των εθνικών κρατών και των ιδιωτικών εταιρειών. Εντούτοις, με την εκκίνηση του 21ου αιώνα καθίσταται σαφές ότι ο εκδημοκρατισμός αυτός έμεινε ανολοκλήρωτος. 

Η σταδιακή μόνωση της οικονομίας από τον δημοκρατικό έλεγχο και ο περιορισμός των μορφών κοινοτικής οικονομίας στο περιθώριο έχουν οδηγήσει σε μία άνευ προηγουμένου επέμβαση της εταιρικής δραστηριότητας στο περιβάλλον, που μεταβολίζει πλέον την ίδια τη φύση σύμφωνα με τους κανόνες της. Το ίδιο το σύστημα αξιών της εμπορευματικής αγοράς εξακολουθεί να μην προσμετρά τις αρνητικές εξωτερικότητες της ιδιωτικής εταιρικής πρωτοβουλίας, καθιστώντας εν πολλοίς αόρατο τον αντίκτυπό της στο περιβάλλον. Τα κράτη εξακολουθούν να λειτουργούν ως πολιορκητικοί κριοί της εμπορευματοποίησης των κοινών και της οικονομικής μεγέθυνσης ως αυτοσκοπού. Συμπερασματικά, οι σύγχρονες δημοκρατίες επιβάλλουν έναν πολύ περιορισμένο κοινωνικό έλεγχο στην εταιρική δραστηριότητα και αυτόν μόνο ex posteriori, λειτουργώντας πυροσβεστικά για να «μαζέψουν τα σπασμένα» της εμπορευματικής αγοράς. Αναφορικά με την προστασία της φύσης και του κλίματος, τα αποτελέσματα των τελευταίων 100 ετών από μία τέτοια πρακτική είναι πολύ φτωχά. 

Κλιματική κρίση και δημοκρατία βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση. Οπουδήποτε στον πλανήτη, όσο μεγαλύτερο είναι το έλλειμμα δημοκρατικού ελέγχου πάνω στην δραστηριότητα κράτους και εταιρειών, τόσο περισσότερες είναι οι επιπτώσεις στα τοπικά οικοσυστήματα. Η εδώ και 40 πλέον έτη επικράτηση της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας, δηλαδή της πίστης περί της αγαθότητας της άρσης κάθε κοινωνικού κανόνα στην εταιρική δραστηριότητα, έχει επιταχύνει την πορεία προς την κλιματική κρίση, περιστέλλοντας στις περισσότερες χώρες τη δημοκρατία σε έναν περιθωριακό έλεγχο της οικονομικής σφαίρας. 

Η Οικολογική Δημοκρατία ως Κεντρικό Διακύβευμα για το Μέλλον 

Εντούτοις, οι έκδηλες πια επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης αλλάζουν τους όρους της άσκησης πολιτικής. Οι κοινωνικές κινητοποιήσεις για το κλίμα και τη φύση επιφέρουν μετασχηματισμούς στη βάση των κοινωνιών, που σταδιακά επιβάλλουν ένα πιο οικολογικό πλαίσιο στα κράτη και τις εταιρείες. Η δημοκρατία επιστρέφει, έστω και αργά, όπως και η κουκουβάγια πετά το σούρουπο. Είναι όμως αναγκαίο μία τέτοια επιστροφή να είναι αποτελεσματική σε θεσμικό επίπεδο, ώστε να θωρακίσει τις κοινωνίες από τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.

Οι κατακλυσμιαίες μεταβολές, που θα επιφέρει η κλιματική κρίση, επιβάλλουν μία βίαιη προσαρμογή για τις κοινωνίες μας. Η επόμενη μέρα ήδη απαιτεί αποτελεσματικούς τρόπους επίλυσης σε πιεστικά ζητήματα ένδειας πόρων, καταστάσεις ανάγκης, κοινωνικούς θεσμούς και δημόσιες υποδομές, που θα κρατήσουν τις κοινωνίες όρθιες. 

Έτσι, ανοίγονται δύο δρόμοι για το μέλλον. Στον δυστοπικό δρόμο η προσαρμογή στην κλιματική κρίση θα κυριαρχείται από διακρατικούς σχηματισμούς με ολίσθηση προς τον ολοκληρωτισμό στο εσωτερικό τους και τάση προς ένοπλη σύγκρουση προς το εξωτερικό τους. Στο φωτεινό μονοπάτι η προσαρμογή θα επιτυγχάνεται μέσα από την δημοκρατική και κοινωνικά δίκαιη επίλυση των κοινωνικών ζητημάτων καθώς και τη συνεργασία και την αλληλεγγύη σε διεθνές επίπεδο. 

Στην πράξη, δημοκρατία και ολοκληρωτισμός θα διαπερνώνται μεταξύ τους σε μία διαρκή σχέση έντασης σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Στα πλαίσια αυτά, η οικολογική δημοκρατία αποτελεί το κεντρικό διακύβευμα για το μέλλον της ανθρωπότητας, αν θέλουμε ένα τέτοιο μέλλον να είναι άξιο να βιωθεί. 

Το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα

Στη διαπάλη δημοκρατίας και ολοκληρωτισμού κάθε υφιστάμενη δημοκρατική κατάκτηση έχει αξία και πρέπει να τύχει εκμετάλλευσης. Μολονότι οργανώνεται από τα πάνω και αναμένεται να έχει μειωμένη επιτυχία, ειδικά στον Ευρωπαϊκό νότο, το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα είναι ως σύλληψη άξιο λόγου, γιατί καταδεικνύει την συναντίληψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι κανενός είδους προσαρμογή στην κλιματική κρίση δεν θα καταστεί εφικτή, αν δεν κινηθούν οι τεκτονικές πλάκες στη βάση των κοινωνιών.

Το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα είναι λοιπόν μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με σκοπό την κινητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης για την προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος. Τα μέσα κινητοποίησης του Ευρωπαϊκού Συμφώνου είναι τα εξής:

  • Δημόσιος Διάλογος. Στο πλαίσιο του Συμφώνου θα διοργανωθούν δημόσιες εκδηλώσεις σε όλη την ΕΕ με αντικείμενο την κλιματική κρίση και τις προοπτικές της υπέρβασής της.
  • Ενεργός Δράση. Το σύμφωνο θα ενθαρρύνει τα άτομα και τις οργανώσεις να δεσμευτούν για συγκεκριμένες ενέργειες, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και/ή την προσαρμογή στις αναπόφευκτες συνέπειες της κλιματικής αλλαγής (πχ. αστική κινητικότητα, δενδροφύτευση, δημιουργία αστικών χώρων πρασίνου).
  • Συνεργασία. Μέσα από τις δραστηριότητες του Συμφώνου θα προωθηθούν πανευρωπαϊκές δικτυώσεις και συνεργασίες, όπως συνελεύσεις πολιτών, καθώς και σύνδεση με ήδη υφιστάμενες πρωτοβουλίες, όπως το Σύμφωνο των Δημάρχων για το Κλίμα και την Ενέργεια.

Το Σύμφωνο απευθύνεται τόσο σε πρόσωπα όσο και σε οργανισμούς, είτε πρόκειται για εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές είτε πρόκειται για επιχειρήσεις, συνδικάτα, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, εκπαιδευτικά ιδρύματα, οργανισμούς έρευνας και καινοτομίας, ομάδες καταναλωτών και ιδιώτες. 

Το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα εντάσσεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, τέθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούνιο του 2020 και έχει αρχίσει να εφαρμόζεται ήδη από το τελευταίο τρίμηνο του 2020. 

Η Λαϊκή Πρωτοβουλία Κλίma500

Η Ελλάδα έχει ανάγκη από ένα μαζικό οικολογικό κίνημα από άκρη σε άκρη της, που θα επιφέρει τέτοιους μετασχηματισμούς στην κοινωνική της βάση, ώστε να μην είναι καν νοητή για την κεντρική πολιτική σκηνή η μη θέση της προστασίας της φύσης σε απόλυτη προτεραιότητα. Για να πετύχει τους στόχους του, ένα τέτοιο κίνημα πρέπει να έχει τοπική παρουσία, (ανα)παραγωγική βάση, αυτοτελείς δομές και προσανατολισμό τον οικολογικό και δημοκρατικό μετασχηματισμό των θεσμών. Αυτό που θέλουμε είναι πολλά ρυάκια να συνενώνονται σε ένα ποτάμι, που θα αλλάζει τα πράγματα.

Το λιθαράκι της σε αυτή την κατεύθυνση προσπαθεί να βάλει η νεοσύστατη λαϊκή πρωτοβουλία Κλίma500. Με κεντρικό σύνθημα «Αλλάζουμε τους Θεσμούς, Όχι το Κλίμα» η πρωτοβουλία επιδιώκει την νομοπαρασκευή Ελληνικού κλιματικού νόμου με κοινωνική διαβούλευση και, κατόπιν, την υπογραφή του από 500.000 πολίτες και την κατάθεσή του προς ψήφιση στο κοινοβούλιο.

Η προσπάθεια της Κλίma500 στηρίζεται στον θεσμό της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, που εισάχθηκε στο άρθρο 73 § 6 του νέου Συντάγματος μετά την πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση και τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2019.

Η Κλίma500 είναι αυτοτελής οργάνωση λαϊκής βάσης, που λειτουργεί με ομάδες εργασίας, ανοιχτές σε κάθε ενδιαφερόμενο και αποφασίζει με δημοκρατικό τρόπο, μετά από διεξοδική συζήτηση μεταξύ των μελών της. Στοχεύει στην κατάρτιση ενός εθνικού κλιματικού νόμου, που θα βασίζεται σε αρχές, θα στηρίζεται σε επιστημονική τεκμηρίωση και διεθνείς καλές πρακτικές και θα προβλέπει αποτελεσματικούς θεσμούς για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας της χώρας μας το αργότερο ως το 2050. 

Το επόμενο διάστημα η λαϊκή πρωτοβουλία Κλίma500 θα θέσει την σχετική πρόταση νόμου σε δύο κύκλους κοινωνικής διαβούλευσης, ανοιχτής σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η πρώτη δημόσια διαβούλευση θα αφορά τους άξονες και η δεύτερη το περιεχόμενο της πρότασης νόμου. Η πρωτοβουλία θα επιδιώξει την υιοθέτηση της σχετικής πρότασης νόμου από άτομα, συλλογικότητες, μαζικούς κοινωνικούς φορείς και ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, ιδίως την νεολαία. 

Από την Κλιματική Κρίση στην Οικολογική Δημοκρατία

Οι θεσμοί και οι (ανα)παραγωγικές βάσεις μίας οικολογικής δημοκρατίας δεν πρόκειται να χαριστούν από τα κράτη και τις εταιρείες. Αποτελούν επομένως δουλειά της εναργούς κοινωνίας. 

Μία μετάβαση στην οικολογική δημοκρατία περιλαμβάνει ενδεικτικά την οικολογική κινητοποίηση, την επανασύσταση των κοινών, την θεσμοποίηση της οικειοποίησης τοπικών και περιφερειακών πόρων, τις μορφές κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, τον κοινωνικό συνταγματισμό, την αναζωπύρωση της τοπικής αυτοκυβέρνησης και, γενικώς, την εκμετάλλευση και διεύρυνση των θεσμικών δημοκρατικών κατακτήσεων. 

Κάθε βήμα προς μια οικολογική δημοκρατία πρέπει να διατηρεί πάντα ως κεντρικό υποκείμενο την εναργή κοινωνία και να κατευθύνεται προς την επανασύσταση και ενδυνάμωση ανοιχτών δημοκρατικών κοινοτικών θεσμών παράλληλα με τις κρατικές και εταιρικές δομές.

Στο παρά πέντε της κλιματικής κρίσης τα κράτη και οι εταιρείες θα επιζητήσουν την ανάδυση της κοινότητας για την σταθεροποίηση των κραδασμών. Η διαχείριση της κρίσης θα λάβει έτσι χώρα με μία διαλεκτική αλληλεπίδραση των τριών αυτών βασικών θεσμών με διαφορετικές ανά περίπτωση ποιότητες και τάσεις. Θα υπάρξει όμως και επόμενη της κλιματικής κρίσης μέρα. Και το μέλλον αυτής θα ανήκει στις ανοιχτές δημοκρατικές κοινότητες.

Photo by Markus Spiske on Unsplash

Ανοιχτή επιστολή 83 φορέων για το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας: αδιαφάνεια και έλλειψη συμμετοχής

By | Δράσεις | No Comments

83 φορείς, μεταξύ των οποίων και ο Άνεμος Ανανέωσης, συνυπογράφουμε επιστολή προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη, με κοινοποίηση προς τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη, τον Υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα, και την Επιτροπή για την Ανάκαμψη και την Ανθεκτικότητα (RECOVER) για αδιαφάνεια και έλλειψη συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών στην διαμόρφωση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, κατά παράβαση του σχετικού Κανονισμού του Μηχανισμού

Η Ελλάδα, όπως και όλα τα άλλα κράτη μέλη, πρέπει μέχρι τα τέλη Απριλίου να καταθέσει το αναλυτικό σχέδιο της στην ΕΕ όπου θα περιγράφει πώς θα δαπανήσει τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ που θα λάβει από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μετά το στρατηγικό σχέδιο (που σε γενικές γραμμές είχε πολλές ασάφειες και γενικότητες), κατέθεσε χωρίς διαβούλευση ένα σχέδιο με σύνολο έργων, και μάλιστα με προϋπολογισμό που υπερέβαινε κατά 12 δις το ποσό που αντιστοιχούσε στην Ελλάδα. Η Κομισιόν έκοψε ένα σύνολο έργων τα οποία σχετίζονται με την “παλιά” οικονομία, όπως οδικοί άξονες (Ε65 καθώς και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), έργα φυσικού αερίου στην Δυτ. Μακεδονία καθώς και επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου θεωρώντας ότι η επέκταση της χρήσης φυσικού αερίου δεν είναι συμβατή με τις επιδιώξεις για προστασία του κλίματος και στροφή σε μια οικονομία κλιματικά ουδέτερη. 

Εμείς, οι φωνές της κοινωνίας των πολιτών, θέλουμε να ακουστούν οι προτάσεις μας για μια πράσινη και δίκαιη ανάκαμψη από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής που ετοιμάζουν τώρα το ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Μέχρι στιγμής, έχουμε μείνει σε μεγάλο βαθμό εκτός διαδικασίας, παρά τις ελπίδες μας ότι θα ήταν διαφανής και χωρίς αποκλεισμούς. Επιμένουμε ότι η τήρηση της αρχής της διαφάνειας τόσο για λόγους λογοδοσίας και παρακολούθησης όσο και για την ενημέρωση των πολιτών, είναι απαραίτητη για την επιτυχία του σχεδίου.

Καθώς οι πρόσφατες κρίσεις (οικονομική, προσφυγική, πανδημία) έχουν εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες στη χώρα μας, οι πολιτικές για την ανάκαμψη θα πρέπει να στοχεύουν σε τυπικά παραμελημένους πληθυσμούς όπως τα φτωχά νοικοκυριά, τους άστεγους, τους μετανάστες και τους πρόσφυγες. Ταυτόχρονα, πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην προστασία του περιβάλλοντος και στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, προκειμένου να διασφαλίσουμε ένα βιώσιμο μέλλον και να αποτρέψουμε μελλοντικές καταστροφές και εκτοπισμούς.

Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή μας προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών.

Προς:

Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη

Κοινοποίηση:

  1. Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη
  2. Υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα
  3. Ειδική ομάδα της Επιτροπής για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα (RECOVER)

Αθήνα, Τρίτη 23 Μαρτίου 2021

Ανοιχτή επιστολή για το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας: αδιαφάνεια και έλλειψη συμμετοχής

Αξιότιμε κ. Αναπληρωτή Υπουργέ,

Οι υπογράφουσες οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών θα θέλαμε να εκφράσουμε τις ανησυχίες μας σχετικά με την αδιαφάνεια κατά το σχεδιασμό και την υιοθέτηση του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ είναι μια τεράστια ευκαιρία για τα κράτη μέλη ώστε, αφενός, να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις που προκάλεσε η πανδημία του Covid-19 και, αφετέρου, να δημιουργήσουν πιο πράσινες και δίκαιες κοινωνίες, ανθεκτικές σε μελλοντικές προκλήσεις. Αυτή την κρίσιμη περίοδο που η πανδημία επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπινες ζωές και κυρίως τους πιο ευάλωτους πληθυσμούς, είναι πολύ σημαντικό μια τέτοια ευκαιρία να μην πάει χαμένη.

Η απουσία ευρείας κοινωνικής συμμετοχής στη διαμόρφωση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μάς προβληματίζει έντονα. Υπενθυμίζουμε ότι με βάση το άρθρο 18.4 (στοιχείο ιζ) του Κανονισμού για το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ) τα κράτη μέλη οφείλουν να συμπεριλάβουν «περίληψη της διεξαχθείσας σύμφωνα με το εθνικό νομικό πλαίσιο διαδικασίας διαβούλευσης με τις τοπικές και περιφερειακές αρχές, τους κοινωνικούς εταίρους, τις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, τις οργανώσεις νεολαίας και άλλους σχετικούς συμφεροντούχους, και τον τρόπο με τον οποίο αντικατοπτρίζονται στο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας οι απόψεις που διατυπώνουν τα ενδιαφερόμενα μέρη».

Εντούτοις, οι μέχρι στιγμής διαδικασίες σχεδιασμού του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το πνεύμα του κανονισμού. Πιο συγκεκριμένα:

1) Η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για τις «Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» του Υπουργείου Οικονομικών που αναρτήθηκε στις 25 Νοεμβρίου 2020 αφορά σε ένα γενικό κείμενο, με ασαφείς όρους και απουσία οδικού χάρτη υλοποίησης, βάσει του οποίου είναι αδύνατη η ουσιαστική αξιολόγηση της ελληνικής πρότασης από τα ενδιαφερόμενα μέρη, αφού και το πλήρες προσχέδιο που κατέθεσε η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν έχει δημοσιευθεί.

2) Η Ελλάδα έστειλε το προσχέδιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση, σηματοδοτώντας έτσι την πλήρη απουσία συμπερίληψης των σχολίων της Κοινωνίας των Πολιτών που κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής.

3) Δεν έχει δημοσιευθεί η έκθεση της δημόσιας διαβούλευσης και αυτή τη στιγμή  δεν έχουμε ενημέρωση για το πώς και εάν χρησιμοποιήθηκαν οι προτάσεις που κατατέθηκαν, πότε θα ολοκληρωθεί η συγγραφή των τελικών στρατηγικών κατευθύνσεων του σχεδίου αλλά ούτε και τα επόμενα βήματα.

4) Παραμένουμε στο σκοτάδι για τις διαδικασίες που θα ακολουθηθούν για  το τελικό σχέδιο που θα κατατεθεί στην ΕΕ, όπου θα περιγράφονται οι δράσεις στις οποίες πρόκειται να κατανεμηθούν οι πόροι, καθώς και για το αν θα δοθεί  η ευκαιρία στους ενδιαφερόμενους να τοποθετηθούν συγκεκριμένα επί του κειμένου. Ενδεχόμενη κατάθεση του τελικού σχεδίου σε δημόσια διαβούλευση στο τέλος της διαδικασίας εκπόνησής του, θα θέσει συνολικά την ελληνική κοινωνία προ τετελεσμένων, χωρίς ουσιαστική δυνατότητα συμβολής και συμμετοχής στο τελικό σχέδιο.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η τήρηση της αρχής της διαφάνειας τόσο για λόγους λογοδοσίας και παρακολούθησης όσο και για την ενημέρωση των πολιτών, είναι εκ των ων ουκ άνευ για μια επιτυχή και αποτελεσματική εφαρμογή πολιτικών και μέτρων βιώσιμης ανάκαμψης. 

Κύριε Υπουργέ, οι πρόσφατες κρίσεις (οικονομική, προσφυγική, πανδημία) έχουν ανοίξει την ψαλίδα των κοινωνικών ανισοτήτων στη χώρα μας, η οποία χρειάζεται ριζικές αλλαγές για να μπορέσει να αντιμετωπίσει την επίπτωση αυτών στην κοινωνία ενσωματώνοντας ομάδες που βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό όπως είναι τα νοικοκυριά σε εισοδηματική φτώχεια, οι άστεγοι, οι μετανάστες και οι πρόσφυγες. Η χώρα χρειάζεται να επενδύσει σε κοινωνικές και εργασιακές πολιτικές, στη δημόσια υγεία δίνοντας έμφαση στην πρόληψη, την παιδεία και τον πολιτισμό.  Η ψηφιακή μετάβαση αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο για την επίτευξη των στόχων αυτών. Ταυτόχρονα πρέπει να ληφθούν μέτρα που θα προστατέψουν το περιβάλλον και θα περιορίσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, αποτρέποντας μελλοντικές κρίσεις και πετυχαίνοντας μια δίκαιη και πράσινη μετάβαση.

Για να γίνει αυτό είναι απαραίτητο η ελληνική κυβέρνηση:

  • να προσκαλέσει ευρύτερα κομμάτια της κοινωνίας και ειδικότερα της Κοινωνίας των Πολιτών με σχετική γνώση και εμπειρία, να καταθέσουν προτάσεις και να εξασφαλίσει την ενσωμάτωσή τους στις Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
  • να ετοιμάσει ένα αναλυτικό σχέδιο δράσης, με προτεινόμενα προγράμματα, στόχους, ωφελούμενους και επιθυμητά αποτελέσματα καθώς και με έγκυρους περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς δείκτες που θα αξιολογούν την πρόοδο του σχεδίου με βάση τις πολιτικές προτεραιότητες που έχουν τεθεί. Όλα τα προγράμματα και οι στόχοι θα πρέπει να πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:

-να διασφαλίζουν ένα βιώσιμο μέλλον

-να συμβάλλουν στην κοινωνική δικαιοσύνη και

-να διαφυλάσσουν τα θεμελιώδη μας δικαιώματα

  • να διασφαλίσει την ουσιαστική συμμετοχή στον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την παρακολούθηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, συμπεριλαμβανομένων των οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών. Αυτή η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει πριν η κυβέρνηση καταθέσει τις επίσημες προγραμματικές προτάσεις της στα τέλη Απριλίου 2021
  • να αυξήσει τη σαφήνεια και τη διαφάνεια γύρω από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συμπεριλαμβανομένων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών μέσων και προτεραιοτήτων σε επίπεδο ΕΕ καθώς και σε εθνικό επίπεδο. Χρειάζονται μεταξύ άλλων, τακτικές συνεδρίες ανταλλαγής πληροφοριών με ενδιαφερόμενους φορείς και εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών.

Θεωρούμε τα παραπάνω μέτρα απαραίτητα για τη σωστή χρήση των διαθέσιμων δημόσιων πόρων αλλά και για την υποστήριξη του σχεδίου από τους πολίτες. Τέλος, τονίζουμε ότι για να έχει θετικά αποτελέσματα το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δεν πρέπει να θεωρηθεί ως μια μεμονωμένη πρωτοβουλία αλλά μια οριζόντια και συντονισμένη προσπάθεια που θα συνδυαστεί και με άλλες πρωτοβουλίες και χρηματοδοτικές ευκαιρίες για την ενίσχυση πολιτικών που θα μας οδηγήσουν σε ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον. Πολιτικές και προγράμματα εκτός του σχεδίου, που οδηγούν σε διαφορετικές κατευθύνσεις από τους συμφωνημένους από την ΕΕ στρατηγικούς στόχους του, πρέπει να αποκλειστούν ή να ανασχεδιαστούν με γνώμονα τη συμβολή τους σε μία πράσινη και δίκαιη ανάκαμψη.

Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε συζήτηση και συμβολή στη διαμόρφωση ενός εθνικού σχεδίου ανάκαμψης που θα αντανακλά τις πραγματικές ανάγκες για ένα βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο μέλλον.

Με εκτίμηση,

Οι υπογράφουσες οργανώσεις

1. ActionAid Ελλάς
2. Αλληλεγγύη Λέσβου
3. ΑΜΚΕ “Με Άλλα Μάτια”
4. Άνεμος Ανανέωσης
5. ΑΝΤΙΓΟΝΗ – Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης για το Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και τη Μη Βία
6. ΑΡΙΩΝ- Ερευνητικό Κέντρο Διάσωσης και Περίθαλψης Κητωδών
7. ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων
8. Αρχιπέλαγος – Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας
9. Better Days Greece
10. Γιατροί του Κόσμου Ελλάδας
11. Changemakers Lab
12. Δανικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες
13. Common Ground Greece
14. Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού
15. Δίκτυο Μέλισσα
16. Δράση για την Άγρια Ζωή
17. ECHO100PLUS
18. Ecocity
19. Ελληνικό Δίκτυο για το Δικαίωμα στη Στέγη και την Κατοικία
20. Ελληνικό Δίκτυο ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ
21. Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ)
22. Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών
23. Ελληνικό Φόρουμ Προσφύγων
24. ΕΛΙΞ
25. Emfasis Foundation
26. Ένωση Προστασίας Φυσικού και Πολιτιστικού Περιβάλλοντος Κορινθιακού –
Πατραϊκού Κόλπου «Ο Νηρέας»
27. Ethelon
28. Ευρωπαϊκή Έκφραση
29. Fenix – Humanitarian Legal Aid
30. Food On
31. Generation 2.0 for Rights, Equality and Diversity
32. GIVMED
33. Greenpeace Ελλάδα
34. HIAS
35. HIGGS
36. HumanRights360
37. Θάλασσα Αλληλεγγύης

38. ΙΘΑΚΗ
39. International Rescue Committee (IRC)
40. Ithaca Laundry
41. ‘Iριδα – Κέντρο Γυναικών Λυδία Σιαπαρδάνη
42. iSEA
43. Καλλιστώ
44. Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών “Διοτίμα”
45. Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας
46. MEDASSET
47. Μεσογειακό Ινστιτούτο για την Φύση και τον Άνθρωπο – MedINA
48. ΜΕΤΑδραση – Δράση για τη Μετανάστευση και την Ανάπτυξη
49. Mobile Info Team (MIT)
50.. Μπορούμε
51. Odyssea
52. Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης
53. Οικολογική Κίνηση Δράμας
54. Οικολογική Κίνηση Πάτρας
55. Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης
56. Οργάνωση Γη
57. Παιδικά Χωριά SOS
58. Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων (ΠΑΝΔΟΙΚΟ)
59. Περιοδικό δρόμου «Σχεδία»
60.  People Behind
61.  Praksis
62.  Προμηθέας
63.  Refugee Rights Europe
64. Samos Volunteers
65. SolidarityNow
66. Steps
67.  Σύλλογος Ασθενών Ήπατος Ελλάδος “Προμηθέας”
68. Σύλλογος Αστικών Ποδηλατών Αττικής (ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα)
69.  Σύλλογος Μερίμνης Ανηλίκων και Νέων (ΣΜΑΝ)
70. Σύλλογος Οροθετικών Ελλάδος “Θετική Φωνή”
71. Σύλλογος Τουλίπα Γουλιμή
72. Συμβίωση-Σχολή Πολιτικών Σπουδών στην Ελλάδα, Δίκτυο Σχολών του Συμβουλίου της
Ευρώπης
73. Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους – Σ.Κ.Ε.Π
74. Συν-ειρμός ΑμΚΕ Κοιν. Αλληλεγγύης
75. Terre des hommes Hellas
76. The Bee Camp
77. The Good House
78. The Green Tank
79. The HOME Project
80. Φίλοι του Μόντε
81. Velos Youth
82. We are Solomon
83. WWF Ελλάς

Φωτο: markus-spiske μέσω unsplash