Μελετώντας στο Βερολίνο την εκπαίδευση για το κλίμα και την εξοικονόμηση ενέργειας

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

1η Επίσκεψη μελέτης στο Βερολίνο, στo πλαίσιο του προγράμματος “OPEN SOCIETIES AND SCHOOLS IN CLIMATE PROTECTION AND ENERGY TRANSITION (CLIMATE SCHOOL Be.At)”

Τρεις συνεργάτες της ΚΟΙΝΣΕΠ «ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ»  συμμετείχαμε σε επίσκεψη μελέτης για την ενέργεια και το κλίμα στο Βερολίνο (Φεβρουάριος, 2018) που διοργάνωσε η πρωτοβουλία πολιτών «Σεβασμός για την Ελλάδα / Respect for Greece», στο πλαίσιο του προγράμματος «Κλιματικά Σχολεία Αθήνα – Βερολίνο». Είχαμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε σε μία ποικιλία παρουσιάσεων και εργαστηρίων σε σχέση με θέματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αειφορίας. Συμμετείχαμε σε συνολικά 14 συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε κέντρα Έρευνας και Εκπαίδευσης (BNE Zentrum – Κέντρο Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Bezirksamt Spandau – Κλιματικό Κέντρο Spandau, IHKBerlin – Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Βερολίνου), Πανεπιστήμια (Freie Universitat Berlin – FU), Σχολεία (Grundschule im Beerwinkel, Leibniz Gymnasium), ενώ επισκεφτήκαμε και την έκθεση BAUTEC που εστιάζει σε πράσινες και αειφόρες λύσεις.

Κάποια από τα βασικά ζητήματα της θεματολογίας των συναντήσεων εστιάζουν σε ζητήματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αλλά και της σημασίας κοινωνικών πρακτικών, όπως συμμετοχικών διαδικασιών, για την επιτυχή υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων.

Σε μία εποχή κατά την οποία οι εκπαιδευτικές διαδικασίες και πρακτικές του παρελθόντος αναθεωρούνται είναι σημαντικό να υπάρχει διάχυση των νέων ιδεών και των καλών πρακτικών που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Κατά την επίσκεψή μας στο Βερολίνο, εκπαιδευτικοί αλλά και υπεύθυνοι εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε σχολεία μας παρουσίασαν παραδείγματα ολιστικής και διεπιστημονικής διδασκαλίας καθώς και δημιουργίας εκπαιδευτικών πλαισίων που δίνουν τη δυνατότητα στα ίδια τα παιδιά να συμμετέχουν στην παραγωγή γνώσης. Έτσι η εκπαιδευτική δραστηριότητα μετατρέπεται σε ένα πεδίο όπου μαθητές και δάσκαλοι συνδημιουργούν και παράγουν από κοινού γνώση.

Η διεπιστημονική διδασκαλία μπορεί να εμπνεύσει τα παιδιά καθώς είναι αποδεδειγμένο ότι τους αρέσει να συνδυάζουν τις γνώσεις τους. Όπως χαρακτηριστικά μας ανέφεραν εκπαιδευτικοί από το δημοτικό σχολείο Grundschule im Beerwinkel, “στα παιδιά αρέσει να χρησιμοποιούν γεωγραφία στο μάθημα των αγγλικών ή μαθηματικά στο μάθημα της ιστορίας…”. Είναι χρήσιμο, σε αυτή την κατεύθυνση, κάθε μάθημα να κινητοποιεί τους μαθητές, ενώ με αυτή τη μέθοδο μπορεί να εμπλουτίζεται διαρκώς το διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό και οι μαθητές να νιώθουν πιο δημιουργικοί. Είναι σημαντικό, επίσης, τα θεωρητικά μαθήματα για τους μαθητές δημοτικού να συνδυάζονται με χειρωνακτικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικές δράσεις στο πλαίσιο προγραμμάτων βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Μία ενδιαφέρουσα ιδέα που παρουσιάστηκε ήταν η ιδέα των “ντετέκτιβ ενέργειας” η οποία ξεκίνησε να εφαρμόζεται πριν κάποια χρόνια σε σχολεία του Βερολίνου. Τώρα πια οι μαθητές αρκετών σχολείων έχουν εξοικειωθεί με το θέμα και έχουν τη δικιά τους ομάδα ελέγχου ενέργειας, μετατρέπονται δηλαδή σε επιθεωρητές ενέργειας μέσα στην τάξη και στο σχολείο. Η ομάδα ελέγχει ολόκληρο το σχολικό κτίριο μία ώρα κάθε μήνα και προετοιμάζει μία αναφορά. Οι μαθητές όμως ενημερώνουν και τους συμμαθητές τους ώστε να μειωθεί η σπατάλη ενέργειας. Μία ιδέα που προτάθηκε είναι να γίνονται παράλληλα αυτοί οι έλεγχοι των μαθητών από τα σχολεία του Βερολίνου και της Αθήνας και να ανταλλάξουμε εμπειρίες κι αποτελέσματα.

Τέλος, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία ενεργοποίησης των χρηστών και αποδοχής των προγραμμάτων ενεργειακής εξοικονόμησης από την εκάστοτε κοινότητα. Η ανάπτυξη συμμετοχικών διαδικασιών μεταξύ των χρηστών, των τεχνικών και των εκάστοτε διοικητικών ομάδων είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για τη σταθεροποίηση και την ομαλή και επιτυχή εφαρμογή ενός προγράμματος. Για να επιτευχθεί η ενεργή συμμετοχή των χρηστών είναι σημαντικό να ενημερώνονται εκτενώς για τη σημασία και την κοινωνική συνεισφορά της συμμετοχής τους σε ένα πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας.

Το πρόγραμμα «Κλιματικά Σχολεία Αθήνα –Βερολίνο» (CLIMATE SCHOOL Be.At) υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων, την ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης», την Γερμανική πρωτοβουλία πολιτών «Respect for Greece» («Σεβασμός για την Ελλάδα») και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά Θέματα  (Independent Institute for Environmental Issues – UfU). Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative), η οποία αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην:

  • ενίσχυση των γενικότερων προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και συμμετοχή τους στην προστασία του κλίματος και στην μείωση της σπατάλης ενέργειας,
  • μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης ρεύματος) των σχολικών κτιρίων (κατά 5%)
  • γενικότερη προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.

Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 28 μηνών (2017- 2019) και στοχεύει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης γύρω από την κλιματική αλλαγή και την κατανάλωση ενέργειας στις σχολικές κοινότητες του Δήμου Αθηναίων (ΔΑ).

Μάγια Ανδρέου

Μίλτος Τσακίρης

Εύα Γρηγοριάδου

Ιστότοποι φορέων σχετιζόμενων με την 1η Επίσκεψη Μελέτης στο Βερολίνο:

http://www.bne-portal.de (BNE Zentrum)

https://www.klimawerkstatt-spandau.de (BezirksamtSpandau)

https://www.ihk-berlin.de (IHKBerlin)

http://www.fu-berlin.de/en/index.html (FreieUniversitatBerlin – FU)

https://www.bautec.com/en/ (έκθεση BAUTEC)

WELCOMMON: ΓΙΑ 1,5 ΧΡΟΝΟ, ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΙΑ ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΑ ΚΑΙ ΜΗΤΕΡΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments
Τι #διαφορετικό κάναμε στο #WELCOMMON
Στον 1,5 χρόνο λειτουργίας του #WELCOMMON φιλοξενήσαμε στο καινοτόμο, κοινοτικό κέντρο μας 40 νεογέννητα, σε σύνολο 600 προσφύγων. Τα περισσότερα γεννήθηκαν ενώ φιλοξενούσαμε την μητέρα στο κέντρο μας, κάποια ήρθαν αμέσως μετά την γέννα.
      
Τα μωρά-πρόσφυγες και οι μητέρες τους (στην διάρκεια της εγκυμοσύνης αλλά και μετά τη γέννα) βρήκαν σε εμάς μια ολοκληρωμένη φροντίδα:
– αξιοπρεπή διαμονή και κατάλληλη διατροφή, αντίκρισαν τον κόσμο σε ένα καλύτερο περιβάλλον (όχι μέσα σε ερείπια, σκηνές, λάσπες, βόμβες),
– υποστήριξη από νοσηλεύτρια και μαία για να είναι ομαλή η γέννα και η ανάπτυξη του μωρού, ακόμα και σε ιδιαίτερες καταστάσεις (πρόωρη γέννα, εγκυμοσύνη ατόμων με άλλα προβλήματα υγείας, όπως διαβήτης, AIDs κα),
– υποστήριξη από εθελοντές γιατρούς (αραβόφωνοι εθελοντές από την Στέγη Συρίων Ελλάδας, Red Cross Spain, Doctors Without Frontiers, δημόσιες δομές),
– εξετάσεις,
– εμβολιασμοί,
– πλήρη ιατρικό φάκελο και συνοδεία στα νοσοκομεία και μαιευτήρια με διερμηνείς, κοινωνικούς λειτουργούς ή/και νοσηλευτικό προσωπικό,
– μωρουδιακά, παιδικά είδη, καροτσάκια, μπανάκια, κρέμες,
– εκπαίδευση των μανάδων αλλά και πατεράδων για φροντίδα του μωρού, αλλά κι ανατροπή των στερεότυπων, ότι η φροντίδα του μωρού είναι υπόθεση μόνο της μητέρας,
– στήριξη της οικογένειας ψυχολογικά και κοινωνικά,
– ενδυνάμωση με στόχο την αυτόνομη διαβίωση (δεν είναι αυτόματο για ανθρώπους που έχουν ζήσει αυτά που ζουν οι πρόσφυγες),
– πρόσβαση των γονιών σε κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις (κινηματογράφο, μουσική, θέατρο, χορό, γιόγκα), σε μαθήματα γλώσσας, σε ενδυνάμωση δεξιοτήτων,
– συμβουλευτική για ότι χρειάζεται μια οικογένεια σε ανάλογες περιπτώσεις.
 
Όλα αυτά δεν ήταν μόνο για το καλό των προσφύγων, αλλά και του δημόσιου συστήματος υγείας (διευκόλυνση των γιατρών και του προσωπικού των νοσοκομείων στο έργο τους), της ελληνικής κοινωνίας γενικότερα. Δείχνουν πώς μπορούμε να έχουμε μια πιο αποτελεσματική πολιτική κοινωνικής συνοχής και κοινωνικής ένταξης, χωρίς να αφήνονται άνθρωποι μόνοι τους. Βρίσκονται, έτσι, λύσεις σε σημαντικά προβλήματα.
Συμβάλλαμε στην συνύπαρξη, στον διαπολιτισμικό διάλογο, στην συνεργασία, στην διαμόρφωση μιας κοινής ταυτότητας «κοινότητας του WELCOMMON» με την συμμετοχή ανθρώπων-προσφύγων από 22 διαφορετικές εθνότητες και καταγωγές, που ασπάζονται διαφορετικές θρησκείες και έχουν διαφορετικές πολιτικές απόψεις, αλλά και 200 εθελοντών από 4 ηπείρους,
όταν η αποδοχή του «διαφορετικού» δεν είναι αυτό που κυριαρχεί σήμερα.
Μπορούμε την σημαντική αυτή εμπειρία να την αξιοποιήσουμε για την στήριξη κι ενδυνάμωση, μέσω της κοινότητας, άλλων ομάδων του πληθυσμού που αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα.
Δεν είναι τυχαίες οι επισκέψεις στο WELCOMMON του Συνήγορου του Παιδιού, Γ. Μόσχου και των συνεργατών του, καθώς και τα καλά τους λόγια για το έργο μας
 
Ναι, κάτι προσφέραμε όλοι/ες μαζί ως κοινότητα (προσωπικό, εθελοντές, φίλοι και φίλες, πρόσφυγες).
Πολλά παιδικά χαμόγελα. Ευχαριστούμε
Keep on Walking #withrefugees #refugees #socialinclusion #health #innovation #Athens #Ελλάδα #μωρά #παιδιά

Χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στην εξοικονόμηση ενέργειας και στις ΑΠΕ, αλλά χρειάζεται εκπαίδευση

By | Uncategorized, Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments
Η αλλαγή του ενεργειακού μοντέλου θα μπορούσε να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Αλλά πρέπει οι νέοι να αποκτήσουν τα ανάλογα προσόντα όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο αλλά και σε πρακτικό.  Πολύ ενδιαφέρουσα, λοιπόν, η συζήτηση για το πώς οι νέοι μπορούν να εργαστούν σε τομείς που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση, δηλαδή την στροφή από το σημερινό ενεργειακό μοντέλο που βασίζεται στην συγκεντρωτική παραγωγή με ορυκτά καύσιμα σε ένα πιο αποκεντρωμένο και πιο δημοκρατικό μοντέλο που βασίζεται στην εξοικονόμηση και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Εκπρόσωποι διαφορετικών φορέων κάθισαν γύρω από το στρογγυλό τραπέζι στο γραφείο του Ευρωκοινοβουλίου στην Αθήνα για να συζητήσουμε και να ανταλλάξουμε απόψεις για αυτό το σημαντικό θέμα. Συμμετείχαν: 

  • Dr. Hartwig Berger, Ökowerk Berlin, Center for Environmental Education Berlin, Κέντρο για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  • Yassin Bendjebbour, Scientific fellow / Secretariat for future studies Berlin / Free University Berlin, Επιστημονικός συνεργάτης  / Γραμματεία Μελλοντικών Σπουδών / Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βερολίνου
  • Λευτέρης Ιωαννίδης, Δήμαρχος Κοζάνης
  • Μαρία Ανδρούτσου, Δήμαρχος Αγ. Δημητρίου
  • Μαρία Ηλιοπούλου, Αντιδήμαρχος για το Παιδί Δήμου Αθηναίων
  • Λενιώ Μυριβήλη, Αντιδήμαρχος Πρασίνου, Αστικής Ανθεκτικότητας, Περιβάλλοντος και Προστασίας Κλίματος Δήμου Αθηναίων
  • Παύλος Χαραμής, Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
  • Βασίλειος Τσολακίδης, Πρόεδρος του ΔΣ του ΚΑΠΕ
  • Urlich Laumanns, Technical Assistance for Renewable Energy and Energy efficiency in Greece, Deutsche Gesellschaft fuer Internationale Zusammenarbeit (GIZ), Ministry of Environemnt and Energy
  • Κίμων Χατζημπίρος, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ
  • Σωτήρης Καρέλλας, Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ, Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων ΕΜΠ
  • Νίκος Αναστασόπουλος, Λέκτωρ, ΕΜΠ Σχολή Αρχιτεκτόνων
  • Dr Ξενοφών Λιγνός, ΕΜΠ, Σχολή Πολιτικών Μηχανικών, Εργαστήριο Μεταλλικών Κατασκευών
  • Βαγγέλης Μαρινάκης,   HMMY- ΕΜΠ
  • Παναγιώτης Παπασταματίου, Διευθυντής  ΕΛΕΤΑΕΝ
  • τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος, Πρόεδρος ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης»

Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.

Η συζήτηση εντάσσονταν στο πλαίσιο του προγράμματος «ZEW-Klima- Με την ανανεώσιμη ενέργεια εναντίον της ανεργίας των νέων – Εκπαιδεύοντας τους νέους για την ενεργειακή μετάβαση» #EUKI_climate που πραγματοποιείται σε Ελλάδα και Ισπανία, από την ΚοινΣΕπ «Άνεμος Ανανέωσης», το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Βερολίνου (Hochschule für Technik und Wirtschaft (HTW), Berlin), το University of Cádiz της Ισπανίας, την WRE Hellas S.A., το Naturschutzzentrum Ökowerk Berlin e.V, το Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH και τη Γραμματεία Μελλοντικών Σπουδών του Ελεύθερου Πανεπιστήμιου του Βερολίνου.

Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.

Το ενδιαφέρον ήταν ότι όλοι – θεσμικοί εκπρόσωποι, δήμαρχοι κι αντιδήμαρχοι, πανεπιστημιακοί, άνθρωποι της επαγγελματικής εκπαίδευσης ή των επιχειρήσεων, νέοι – συμφώνησαν ότι η ενεργειακή μετάβαση ανοίγει σημαντικές προοπτικές απασχόλησης για πολύ διαφορετικές ειδικότητες, όχι μόνο ανθρώπους που ασχολούνται με την ανανεώσιμη ενέργεια. Αλλά όλα τα προγράμματα σπουδών στα πανεπιστήμια αλλά και στην επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να αναγνωρίσουν αυτή την πραγματικότητα και να προσαρμοστούν. Ένα επίσης σημαντικό θέμα είναι πώς θα συνδυαστεί η θεωρητική γνώση με την απόκτηση πρακτικής εμπειρίας ώστε οι νέοι να είναι σε θέση να εργαστούν σε τομείς που υπάρχει ζήτηση.

Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.

Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives. Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.Φωτογραφία του χρήστη Social Cooperatives.

Το πρόγραμμα ZEW-Klima αξιολογήθηκε και επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative), η οποία αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB).Συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Βερολίνου (Hochschule für Technik und Wirtschaft -HTW).

Στόχων των συνεργαζόμενων φορέων είναι να συμβάλλουν στην διατύπωση προτάσεων για τη βελτίωση των προσόντων των νέων, ώστε να συμμετάσχουν επαγγελματικά στην ενεργειακή μετάβαση. Η έρευνα θα αποτελέσει τη βάση μελλοντικού σχεδιασμού, βελτιώνοντας την κατανόηση των εμποδίων που βιώνουν οι νέοι αλλά και όσοι εργάζονται επαγγελματικά για την ενεργειακή μετάβαση και φιλοδοξεί να διατυπώσει – μέσα από την συμπλήρωση ερωτηματολογίων, την δια ζώσης συνάντηση με ενδεικτικούς εκπροσώπους φορέων και αυτή τη δημόσια συζήτηση – προτάσεις για εργαλεία και διαδικασίες που απαιτούνται, ώστε οι νέοι να αποκτήσουν γνώσεις όσο και επαγγελματικές ικανότητες για να μπορέσουν να εργαστούν σε νέους πράσινους τομείς και να ενταχθούν σε μια καινοτόμο αγορά εργασίας.

Σύντομα θα δημοσιευθούν οι ομιλίες των συμμετεχόντων αλλά και τα στοιχεία της έρευνας που πραγματοποιήσαμε με ερωτηματολόγια αλλά και με συναντήσεις δια ζώσης με ενδιαφερόμενους/ες