Στη διάρκεια της επίσκεψής μας στο Βερολίνο (21-15/11) για την ανταλλαγή εμπειριών στο θέμα της φιλοξενίας κι ένταξης μεταναστών (που οργάνωσαν από κοινού η γερμανική πρωτοβουλία “Respect for Greece” και ο “Άνεμος Ανανέωσης”) είχαμε πολύ ενδιαφέρουσες συναντήσεις και συζητήσεις, μεταξύ άλλων και σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης προσφύγων.
Στις συναντήσεις συμμετείχαν δημόσιες δομές κατάρτισης, συμβουλευτικά κέντρα, κυβερνητικοί υπάλληλοι και μη κυβερνητικές οργανώσεις που υλοποιούν παρόμοιες δράσεις. Εμείς επισκεφθήκαμε τη σχολή εκπαίδευσης μηχανικών αυτοκινήτων, μηχανών και ποδηλάτων καθώς και τη σχολή εκπαίδευσης σε ξύλο και χαλιά στο Oberstufenzentrum fuer Kraftfahrzeug-technik in Charlottenburg στο Βερολίνο.
Κεντρικό θέμα αυτών των συζητήσεων που είχαμε ήταν η προετοιμασία και προσαρμογή του γερμανικού μοντέλου επαγγελματικής κατάρτισης στις νέες ανάγκες και πραγματικότητες που δημιουργεί το μεγάλο ρεύμα προσφύγων, χωρίς να πέσει η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Το θέμα των προσφύγων είναι πρόκληση και ευκαιρία για να γίνει το γερμανικό μοντέλο εκπαίδευσης και κατάρτισης πιο ευέλικτο κι αποτελεσματικό, μας τόνισαν όλοι οι συνομιλητές μας.
Ενδιαφέρον ο διάλογος ακόμα και οι διαφορετικές προσεγγίσεις: μερικοί ισχυρίζονταν ότι δεν δίνεται μεγάλο βάρος στην κατάρτιση των προσφύγων ενώ άλλοι υποστήριζαν με θέρμη ότι υπάρχουν σημαντικά προγράμματα και πολλά χρήματα τόσο από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση όσο και από το κρατίδιο του Βερολίνου και τους Δήμους για την κατάλληλη κατάρτιση των νέων προσφύγων ιδιαίτερα στα τεχνικά επαγγέλματα αλλά και για την συνέχιση των σπουδών σε πανεπιστημιακό επίπεδο.
Στις ειδικότητες των μηχανικών αυτοκινήτων διαπιστώνεται ότι το μοντέλο εκπαίδευσης των Σύριων ήταν πολύ διαφορετικό από το Γερμανικό, ενώ συχνά οι τεχνίτες είναι εμπειρικοί και δεν έχουν την υπομονή να ακολουθήσουν το μεγάλης διάρκειας πρόγραμμα κατάρτισης και παράλληλα εκμάθησης της γερμανικής γλώσσας.
Πολύ ενδιαφέρον ήταν και ο τρόπος οργάνωσης της συζήτησης ώστε να συμμετέχουν πολλοί χωρίς όμως να μονολογούν. Χαρακτηριστική είναι η διάταξη των συμμετεχόντων σε κάθε κύκλο συζήτησης (φωτο)
Πρόσφατα σχόλια