Πρόγραμμα SESYCARE: Φροντίδα ατόμων με χρόνιες ασθένειες και ο ρόλος της κοινωνικής οικονομίας

By | Uncategorized, Δράσεις | No Comments

Το έργο SESYCARE «Δεξιότητες κοινωνικής επιχειρηματικότητας σε νέους φροντιστές ατόμων με χρόνια νόσο» εστιάζει στα προβλήματα των νέων φροντιστών. Εταίροι του έργου είναι: το Ελληνικό Δίκτυο Φροντιστών EPIONI (επικεφαλής εταίρος), το Istanbul Gelişim University, το SGS Consorzio, το Stichting Dutch Foundation of Innovation Welfare 2 Work και ο Άνεμος Ανανέωσης / Wind of Renewal. Χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Αριθμός Σύμβασης 2020-2-EL02-KA205-006146), το έργο εστιάζει στα προβλήματα των νέων φροντιστών.

Ποιοι είναι λοιπόν αυτοί οι νέοι φροντιστές στη ζωή μας; Η ομάδα που ορίζουμε ως νέους φροντιστές αποτελείται από παιδιά ή νέους/νέες που φροντίζουν άρρωστα ή ανάπηρα μέλη της οικογένειας. Οι νέοι φροντιστές, όπως και άλλοι ενήλικοι φροντιστές της οικογένειας, αναλαμβάνουν βαριές ευθύνες και παρέχουν άτυπη υποστήριξη φροντίδας σε άρρωστα ή άτομα με αναπηρία στο σπίτι. Ωστόσο, αυτή η ευθύνη μερικές φορές μπορεί να είναι δύσκολη για αυτούς και μπορεί να χρειάζονται ειδική υποστήριξη σε μια τέτοια κατάσταση.

Εικόνα

Το έργο SESYCARE είχε ως στόχο να κάνει προτάσεις σε νέους φροντιστές για να βελτιώσουν τις συμπεριφορές αντιμετώπισης με βάση τις εμπειρίες της ζωής τους και να μετατρέψουν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους που αποκτήθηκαν μέσω του ρόλου του φροντιστή στην οικογένεια σε δεξιότητα κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

Οι νέοι φροντιστές δεν συγκαταλέγονται γενικά στις μειονεκτούσες ομάδες. Επίσης, αγνοούνται από την οικογένεια. Οι νέοι φροντιστές που παρέχουν υποστήριξη φροντίδας σε άρρωστα ή ανάπηρα μέλη της οικογένειας επηρεάζονται ψυχολογικά και κοινωνιολογικά μακροπρόθεσμα. Διάφορες μελέτες, σύμφωνα με την Eurocarers, έχουν τεκμηριώσει ότι πολλοί νέοι παρέχουν ουσιαστική υποστήριξη φροντίδας σε χρόνια άρρωστα μέλη των οικογενειών τους. Οι νέοι φροντιστές, που αναγκάζονται να περνούν τον περισσότερο χρόνο στο σπίτι λόγω αυτής της βαριάς ευθύνης, δυστυχώς υστερούν στην εκπαίδευσή τους ή παρουσιάζουν αδυναμία και συχνά δεν μπορούν να ενταχθούν σε κοινωνικές ομάδες των συνομηλίκων τους. Αν και έχουν καλή εμπειρία φροντίδας, τείνουν να κρύβουν την κατάσταση του ατόμου με αναπηρία στην οικογένειά τους από τους άλλους. Γιατί δεν θέλουν να χαρακτηρίζονται ως νεαροί φροντιστές. Οι νέοι φροντιστές θέλουν να ζήσουν μια «κανονική ζωή»!

Οι νέοι φροντιστές που βάζουν τις ανάγκες των μελών της οικογένειάς τους πάνω από τις δικές τους θέλουν να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή. Ως εκ τούτου, οι νέοι φροντιστές χρειάζονται επαγγελματική υποστήριξη για να μπορέσουν να αναγνωρίσουν τις πραγματικές ανάγκες των μελών της οικογένειάς τους, και να μπορούν να περνούν περισσότερο χρόνο με τον εαυτό τους. Η επαγγελματική υποστήριξη για το άρρωστο ή το άτομο με αναπηρία θα βοηθήσει να γίνει ένα πιο αποτελεσματικό σχέδιο φροντίδας, να γίνει σωστή διαχείριση του χρόνου για τα άλλα μέλη της οικογένειας και να αφιερωθεί περισσότερος προσωπικός χρόνος στον εαυτό τους. Επιπλέον, μια τέτοια υποστήριξη θα επιτρέψει στα μέλη της οικογένειας να αισθάνονται ψυχικά πιο υγιή. Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι φροντιστές γίνονται πιο κοινωνικοποιημένοι, εκφράζονται πιο ξεκάθαρα και εστιάζουν καλύτερα στις ευκαιρίες για την εκπαίδευσή τους.

Μπορούν οι νέοι φροντιστές να μετατρέψουν την εμπειρία φροντίδας τους σε εμπειρία κοινωνικής επιχείρησης;

Ποιος είναι κοινωνικός επιχειρηματίας; Οι κοινωνικοί επιχειρηματίες είναι άνθρωποι που έχουν τη δυνατότητα να παράγουν λύσεις για προβλήματα που βασίζονται στην κοινότητα. Είναι πρόθυμοι να αναλάβουν ρίσκα και να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν θετικές αλλαγές στην κοινωνία μέσω των πρωτοβουλιών τους ακολουθώντας νέες πρακτικές. Ένας κοινωνικός επιχειρηματίας δεν ασχολείται μόνο με την επιδίωξη κερδών, αλλά για την οικοδόμηση μιας επιχείρησης που θα συνεισφέρει σε μεγαλύτερο κοινωνικό καλό. Τα άτομα που έχουν άρρωστα ή άτομα με αναπηρία στην οικογένειά τους προσεγγίζουν την κατάσταση από διαφορετική οπτική γωνία, με βάση τις εμπειρίες τους. Ως εκ τούτου, είναι από τους πρώτους που παρατηρούν πολλά προβλήματα και χρειάζονται λύσεις. Η εμπειρία των νέων φροντιστών από νεαρή ηλικία σίγουρα δημιουργεί δυνατότητες επίλυσης κοινωνικών προβλημάτων και αυτή η ομάδα αξίζει να ενθαρρύνεται ως κοινωνικοί επιχειρηματίες.

Η πρώτη συνάντηση του έργου πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα με τη συμμετοχή ειδικών. Διάφοροι εμπειρογνώμονες προσκλήθηκαν στη συνάντηση, η οποία γιορτάστηκε στις 23-24 Σεπτεμβρίου 2021. Την πρώτη ημέρα της συνάντησης, εμπειρίες και διαφορετικές πρακτικές παρουσιάστηκαν από ειδικούς, συνοδευόμενα από διάσκεψη στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι από την Ελλάδα, το Βέλγιο, τη Σερβία, Ιταλία, Σλοβενία, Κροατία, Ολλανδία και Τουρκία. Η διάσκεψη επικεντρώθηκε στις προσωπικές εμπειρίες, τον αντίκτυπο της φροντίδας, τις συγκρούσεις και τις συμπεριφορές αντιμετώπισης των νέων φροντιστών. Επιπλέον, δύο νεαροί φροντιστές κλήθηκαν να μοιραστούν τις εμπειρίες τους. Αυτοί οι δύο νέοι φροντιστές από την Ολλανδία και τη Σουηδία μίλησαν για τις εμπειρίες τους και πώς αντιμετώπισαν τις δυσκολίες τους. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, ειδικοί έκαναν επιστημονικές παρουσιάσεις με θέμα «Νέοι φροντιστές και γιατί η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι σχετική με αυτούς»

Τη δεύτερη μέρα της συνάντησης πραγματοποιήθηκε διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα «Φροντίδα Φροντιστών». Στο διαδικτυακό σεμινάριο παρακολούθησαν με εισηγήσεις ο Ευρωβουλευτής Στέλιος Κυμπουρόπουλος, η Βουλευτής Μαριέττα Γιαννάκου και ο Δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Η Μαριέττα Γιαννάκου υπογράμμισε την ανάγκη επικοινωνίας των συλλόγων φροντιστών με τους πολιτικούς, τονίζοντας τη σημασία της υπεράσπισης των άτυπων φροντιστών. Επιπλέον, η Stecy Yghemonos, η οποία παρακολούθησε τη συνάντηση από την Eurocarers, μετέφερε το έργο αυτής της ομπρέλας οργάνωσης στο περιβάλλον της ΕΕ και τις συνέπειες του COVID-19 στους φροντιστές σε επίπεδο ΕΕ. Η Κέλλυ Παναγιωτοπούλου, μίλησε για την πρόληψη της κατάθλιψης μεταξύ των φροντιστών και ο Δημήτριος Νικόλσκι, εκπρόσωπος του ελληνικού Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αναφέρθηκε λεπτομερώς στον ροσωπικό φροντιστή.

Ο Noor Seghers από το Πανεπιστήμιο KU Leuven μίλησε για καλές πρακτικές που υποστηρίζουν τους φροντιστές στο Βέλγιο. Τέλος, ο κ. Χρήστος Πράπας, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής στην Ελλάδα, τόνισε τη σημασία της υποστήριξης των φροντιστών ως θέμα που σχετίζεται άμεσα με τη δημόσια και κοινοτική υγεία. Στη συνέχεια, στη συνάντηση έγιναν παρουσιάσεις σχετικά με το έργο των οργανισμών-εταίρων και τις στρατηγικές υλοποίησης του έργου.

ΕικόναΗ συνάντηση στην Πολη

Ο Noor Seghers από το Πανεπιστήμιο KU Leuven μίλησε για καλές πρακτικές πο υποστηρίζουν τους φροντιστές στο Βέλγιο. Τέλος, ο κ. Χρήστος Πράπας, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής στην Ελλάδα, τόνισε τη σημασία της υποστήριξης των φροντιστών ως θέμα που σχετίζεται άμεσα με τη δημόσια και κοινοτική υγεία. Στη συνέχεια, στη συνάντηση έγιναν παρουσιάσεις σχετικά με το έργο των οργανισμών εταίρων και τις στρατηγικές υλοποίησης του έργου.

Τη δεύτερη μέρα της συνάντησης, οργανώθηκε focus group αποτελούμενο από νέους φροντιστές υπό τη συντονιστική διεύθυνση του Πανεπιστημίου Gelişim της Κωνσταντινούπολης. Στην ομάδα εστίασης, κοινοποιήθηκαν οι εμπειρίες ενός νεαρού φροντιστή με έναν ανάπηρο γονέα και ενός άλλου νεαρού φροντιστή του οποίου το αδερφάκι είναι ανάπηρο. Μετά την ομάδα εστίασης, ο Δρ. Aman Sado Elemo από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Gelisim της Κωνσταντινούπολης έκανε μια παρουσίαση σχετικά με την ψυχοκοινωνική επιβάρυνση των νέων φροντιστών. Στη συνέχεια και πάλι από το Τμήμα Ψυχολογίας, η Δρ. Esra Savaş μίλησε για την οικογενειακή δυναμική ενός νεαρού φροντιστή. Η συνάντηση, που φιλοξενήθηκε από το Istanbul Gelişim University και στην οποία συμμετείχαν ορισμένοι από τους εταίρους δια ζώσης και ορισμένοι άλλοι μέσω Διαδικτύου λόγω COVID-19, αξιολογήθηκε αποτελεσματικά παρά τις συνθήκες πανδημίας. Το έργο εμπλουτίστηκε με τις παρουσιάσεις των ειδικών.

Dutch Sesycare Training Days - Day 3

H συνάντηση στο Leiden 

Στις 26-28 Φεβρουαρίου 2022 και με φιλοξενία από το Stichting Dutch Foundation of Innovation Welfare 2 Work, πραγματοποιήθηκε βραχυπρόθεσμη εκπαίδευση προσωπικού στο πλαίσιο του έργου Sesycare.

Η εκπαίδευση έγινε στο κέντρο Area071 στο Leiderdorp, και ο οικοδεσπότης εστίασε στις αρχές της μη τυπικής εκπαίδευσης και στην ένταξη των νέων φροντιστών μέσω της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

Η τριήμερη εκπαίδευση συνέβαλε στην ανάπτυξη ικανοτήτων του βασικού προσωπικού που εμπλέκεται στο έργο από τα ενδιαφερόμενα μέρη. Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων περιγράφηκε η βήμα προς βήμα διαδικασία ενός νέου φροντιστή να γίνει κοινωνικός επιχειρηματίας. Αξιολογήθηκαν τα στάδια της ετοιμότητας και του κινήτρου ενός νεαρού φροντιστή να γίνει κοινωνικός επιχειρηματίας, προσδιορίζοντας τους στόχους του και συμμετέχοντας σε μια διαδικασία κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Επιπλέον, συζητήθηκαν οι διαδικασίες εκπαίδευσης και κατάρτισης που εφαρμόζονται στον τομέα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

Τη δεύτερη ημέρα της εκπαίδευσης, οι εταίροι του έργου επισκέφτηκαν το κέντρο επώασης Area071 για επιθεώρηση. Συνοδευόμενοι από το ίδρυμα υποδοχής, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε τις επιχειρήσεις του Area071. Ειδικά ο κ. Bart Hoenen, συνιδρυτής του AREA071, μοιράστηκε τις εμπειρίες του από τη δουλειά με νέους επιχειρηματίες και ευάλωτες ομάδες. Οι εταιρείες που βρίσκονται στο κέντρο επώασης συχνά εργάζονται σε καινοτομίες και τεχνολογίες που στοχεύουν στη βελτίωση της ευημερίας της κοινωνίας. Αυτή η επίσκεψη ανταλλαγής εμπειριών και ανασκόπησης ήταν πολύ χρήσιμη όσον αφορά την προβολή παραδειγμάτων κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

Εικόνα Εικόνα

Την τρίτη μέρα της εκπαίδευσης, έγινε παρουσίαση για νέους επιχειρηματίες από τον Έλληνα Πρόεδρο της Ακαδημίας Επιχειρηματικότητας Ανδρέα Στεφανίδη. Στην παρουσίαση όπου παρουσιάστηκε το πρόγραμμα Erasmus, εξήγησε πώς οι κοινωνικοί επιχειρηματίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούν να επωφεληθούν από αυτό το πρόγραμμα ως επιχειρηματίες του μέλλοντος.

Εικόνα Εικόνα

Στη συνέχεια, συμμετέχοντας στο διαδικτυακό εργαστήριο από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Gelisim της Κωνσταντινούπολης, ο Δρ. Aman Sado ELEMO, έκανε μια παρουσίαση σχετικά με τις ψυχολογικές πτυχές της κοινωνικής επιχειρηματικότητας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ή τους νέους φροντιστές.

Με τα εργαστήρια του Leiden, έχει δημιουργηθεί ένα αποτελεσματικό εργασιακό περιβάλλον όπου μιλάμε για το πώς μπορούμε να μετατρέψουμε τα όνειρα σε ιδέες και τις ιδέες σε ξεκινήματα. Επιπλέον, οι εταίροι είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διάφορες πολιτιστικές δραστηριότητες στην ολλανδική επαρχία Leiden. 

H συνάντηση στο Lanciano

Η συνεργασία διοργάνωσε μια επίσκεψη στο Lorenzo’s House στην Ιταλία στο πλαίσιο του έργου Sesycare.

Η τελική συνάντηση του έργου πραγματοποιήθηκε στο Lanciano της Ιταλίας, στις 20 και 21 Οκτωβρίου 2022, με οικοδεσπότη την Consorzio SGS (μετονομάστηκε Consorzio di Cooperative sociali Global Med Care).

Την πρώτη ημέρα της διήμερης συνάντησης, οργανώθηκε μια επίσκεψη στο Lorenzo House ως μέρος των ανταλλαγών καλών πρακτικών. Το Lorenzo’s House είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που αναγνωρίζεται ως φορέας κοινωνικών παροχών. Το σπίτι του Lorenzο αφιερώθηκε από την οικογένειά του στον Lorenzo Constantini, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 20 ετών από λευχαιμία.

Εικόνα

Η οικογένειά του περιγράφει τον Λορέντζο ως καλό μαθητή και πολύ αθλητικό νεαρό άνδρα. Η οικογένειά του, που έμαθε ότι έπρεπε να μεταφερθεί σε ιδιωτικό νοσοκομείο στις ΗΠΑ για τη θεραπεία του, ξεκίνησε μια εκστρατεία δημόσιας οικονομικής βοήθειας για να καλύψει το κόστος θεραπείας των 600.000 δολαρίων.

Οι εκκλήσεις για οικονομική βοήθεια ήταν πολύ επιτυχημένες και οι πολίτες ανταποκρίθηκαν πολύ στην περίπτωση του Lorenzo και χρειάστηκαν μερικές εβδομάδες για να συγκεντρωθεί το ποσό. Δυστυχώς, ο Lorenzo υπέκυψε σε αυτή την ασθένεια. Αργότερα δημιουργήθηκε μια μη κερδοσκοπική οργάνωση για τη μεταφορά αυτής της οικονομικής βοήθειας, η οποία συγκεντρώθηκε για να βοηθήσει τις οικογένειες των νέων που χρειάζονταν βοήθεια και είχαν προβλήματα υγείας. Έκτοτε, η οργάνωση αυτή προσφέρει στήριξη και παρηγοριά σε όσους έχουν υποστεί ασθένεια ή απώλεια συγγενών τους, στην πλειοψηφία τους παιδιά. Ο οργανισμός προσφέρει εντελώς δωρεάν υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων ομαδικών συναντήσεων με επαγγελματίες ψυχολόγους, διατροφολόγους, συνεδρίες γιόγκα και υποστήριξη για όποιον υποφέρει από μοναξιά.

Ο οργανισμός ετοιμάζει επίσης ειδικά πακέτα, καλάθια και προϊόντα που μπορούν να πωληθούν σε ειδικές περιστάσεις, όπως τα Χριστούγεννα, επικοινωνώντας με τοπικούς παραγωγούς της περιοχής για να παρέχουν την οικονομική πηγή για να συνεχίσει τις δραστηριότητές του.

Τη δεύτερη ημέρα της συνάντησης, η στρατηγική αειφορίας του έργου

Τη δεύτερη ημέρα της συνάντησης, έγινε ανασκόπηση της στρατηγικής βιωσιμότητας του έργου και συζητήθηκαν νέες ευκαιρίες συνεργασίας για την επόμενη περίοδο.

                                      SESYCARE PROJECT

 

Aνοιχτή επιστολή 45 φορέων προς το πρωθυπουργό για Σχέδιο Νόμου για εξειδίκευση άρθρου του Συντάγματος σχετικά με τη Νομοθετική Πρωτοβουλία Πολιτών

By | Δράσεις | No Comments

45 φορείς μεταξύ των οποίων και ο Άνεμος Ανανέωσης απευθύνουν ανοιχτή επιστολή ζητώντας από την κυβέρνηση να ενεργοποιήσει τις σχετικές πρόνοιες του πρόσφατα αναθεωρημένου Συντάγματος του 2019, άρθρο 73 παρ. 6, για άμεση πρωτοβουλία σύνταξης Νόμου που θα θέσει σε εφαρμογή τη Νομοθετική Πρωτοβουλία Πολιτών, όπως σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών. 

Η επιστολή προωθεί την θέσπιση της άμεσης συμμετοχής των πολιτών στη νομοθετική λειτουργία, η οποία αποτελεί μια σημαντική δημοκρατική κατάκτηση για τη χώρα μας, καθώς συμβάλλει στην ενίσχυση των πολιτικών δικαιωμάτων και στη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά.

Μια προσπάθεια σε αυτή την κατεύθυνση ήταν η πρωτοβουλία ΚΛΙΜΑ 500 που στόχευε στην πρωτοβουλία των πολιτών για την προστασία του κλίματος

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Προς:

Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη

Υπουργό Επικρατείας, κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη

Υπουργό Εσωτερικών, κ. Μαυρουδή Βορίδη 

ΘΕΜΑ: Σχέδιο Νόμου για εξειδίκευση άρθρου 73 παρ. 6 του Συντάγματος σχετικά με τη Νομοθετική Πρωτοβουλία Πολιτών

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

Με την παρούσα, οι συνυπογράφουσες οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, ομάδες και κινήσεις πολιτών καλούμε την Κυβέρνηση να ανταποκριθεί στις επιταγές του Συντάγματος και να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλία για τη σύνταξη του Νόμου που θα θέσει σε εφαρμογή τη Νομοθετική Πρωτοβουλία Πολιτών.

Αναλυτικότερα, στο προσφάτως αναθεωρημένο Σύνταγμα του 2019, με το άρθρο 73 παρ. 6, εισάγεται, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο θεσμός της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας: Η δυνατότητα, δηλαδή, να καταθέτουν οι πολίτες προτάσεις νόμου στη Βουλή. Η σχετική διάταξη υπερψηφίστηκε με ευρύτατη πλειοψηφία από το σύνολο σχεδόν της Βουλής και συνιστά αναμφίβολα θετική πολιτική καινοτομία για τη χώρα μας, έστω και αν, συγκριτικά με αντίστοιχες διατάξεις άλλων ευρωπαϊκών κρατών αλλά και της ίδιας της ΕΕ, περιορίζει σημαντικά την εμβέλεια του θεσμού και δρα αποτρεπτικά στην εφαρμογή του καθώς: αφ ’ενός ορίζει υπέρογκο ελάχιστο αριθμό 500.000 υπογραφών – ενδεικτικά, 50.000 υπογραφές απαιτούνται στην Ιταλία των 50 εκατομμυρίων πολιτών και  1.000.000. υπογραφές απαιτούνται  για όλη την Ε.Ε.!- και, αφ’ετέρου περιορίζει το αντικείμενο και επιτρέπει έως δύο (2) νομοθετικές πρωτοβουλίες ανά κοινοβουλευτική περίοδο. 

Ακόμη και με τους παραπάνω περιορισμούς, η θέσπιση της άμεσης συμμετοχής των πολιτών στη νομοθετική λειτουργία αποτελεί μια σημαντική δημοκρατική κατάκτηση για τη χώρα μας, καθώς συμβάλλει στην ενίσχυση των πολιτικών δικαιωμάτων και στη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά. 

Αποτελεί δε, αποτέλεσμα μακροχρόνιας προσπάθειας διαφόρων φορέων, οργανώσεων, πρωτοβουλιών, νομικών και πολιτών. Να σημειώσουμε, μάλιστα, στο σημείο αυτό, ότι η «Πρωτοβουλία για Ριζική Συνταγματική Αλλαγή», που συνυπογράφει την παρούσα δήλωση, έχει ήδη συντάξει ένα πρώτο Σχέδιο του απαιτούμενου εφαρμοστικού νόμου. Ελπίδα και πρόθεση είναι το αρχικό αυτό σχέδιο, ανοικτό σε τροποποιήσεις και προσθήκες, να αποτελέσει μια αρχική βάση για την αναγκαία δημόσια διαβούλευση τόσο σε επίπεδο πολιτών όσο και πολιτικών. Περαιτέρω, θα αποτελέσει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ο εφαρμοστικός νόμος να έχει προταθεί από πολίτες σαν γόνιμη και ελπιδοφόρα αφετηρία για τις ανάλογες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Σε μια εποχή όπου οι αξίες της δημοκρατίας δοκιμάζονται ολοένα και περισσότερο, η εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς και τα παραδοσιακά πολιτικά κόμματα φθίνει και οι δυνάμεις του εθνολαϊκισμού προελαύνουν ακόμη και σε κράτη με μακρά δημοκρατική παράδοση, νομοθετικές πρωτοβουλίες που προάγουν την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών στα κοινά μπορούν να δώσουν νέα πνοή στη δημοκρατία μας. 

Δυστυχώς, τρία (3) χρόνια μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος, και η σπουδαία αυτή δυνατότητα παραμένει ανενεργή, καθώς απαιτείται εφαρμοστικός νόμος και δεν διαφαίνεται κάποια σχετική νομοθετική πρόθεση από την ελληνική κυβέρνηση. Πρόκειται για μια αποκαρδιωτική  περιφρόνηση προς το Σύνταγμα, τους πολίτες και τους δημοκρατικούς θεσμούς.

Ενόψει των ανωτέρω, σάς καλούμε να μας ενημερώσετε για το πότε σκοπεύει η Κυβέρνηση να προχωρήσει στη σύνταξη και πρόταση του εν λόγω σχεδίου νόμου καθώς και αν θα συμπεριλάβετε στην νομοπαρασκευαστική διαδικασία τα μέλη της ΚτΠ. 

Ευχαριστούμε θερμά για την προσοχή και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση.

Με εκτίμηση,

Στέφανος Λουκόπουλος, Διευθυντής Νόμιμος Εκπρόσωπος Vouliwatch

Χρήστος Λυντέρης, για λογαριασμό της ομάδας συντονισμού της Πρωτοβουλίας για Ριζική Συνταγματική Αλλαγή

ΟΙ ΣΥΝΥΠΟΓΡΑΦΟΥΣΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

  1. Μυρτώ – Μαρία Ράγγα, εκ μέρους της 50και Ελλάς
  2. Χρυσάνθη Γεωργαντά, Career Sign – Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας
  3. Βασίλης Σοφιαδέλης, Changemakers Lab
  4. Αραβέλλα Σαλονικίδου, Σύλλογος Κοινωνικοοικονομικής Δικτύωσης και Αλληλοβοήθειας “Cosmus DIY”
  5. Έλενα Ζερβοπούλου, Diversity United
  6. Εύα Παπανικολάκη, Fridays for Future Greece
  7. Νίκος Οντουμπιτάν, Γενικός Διευθυντής του Generation 2.0 for Rights, Equality & Diversity
  8. Σάντυ Φαμελιάρη – εκ μέρους Greenpeace Greece
  9. Γιώργος Γαμπιεράκης, Πρόεδρος Ακαδημίας Εθελοντισμού HELPHELLAS
  10. Σωτήρης Πετρόπουλος, HIGGS – Higher Incubator Giving Growth & Sustainability
  11. Στέφανος Βιτωράτος, εκ μέρους της Homo Digitalis 
  12. Νικόλαος Πασαμήτρος, Inter Alia 
  13. Γιάννης Σπανούδης, KROMA ΑΜΚΕ – Διεθνής Πλατφόρμα Σύγχρονης Τέχνης & Πολιτισμού
  14. Μαρία Αστερίου, People Behind
  15. Σόνια Γεροδήμου, We Love Marathon 
  16. ‘Ερη Παυλάκη, Women Do Business     
  17. Αιμιλία Δρούγα, ΑΡΙΩΝ-Ερευνητικό Κέντρο Διάσωσης και Περίθαλψης Κητωδών
  18. Δημήτρης Μουρατίδης, Αστερίας ΑΜΚΕ
  19. Βουρλής Πέτρος, εκ μέρους της ομάδας ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ & ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ
  20. Άγγελος Κασκάνης, Διεθνής Διαφάνεια Ελλάδος
  21. Εμμανουέλα Καποκάκη, Εικαστικό Θέατρο Κούκλας ‘Πράσσειν Άλογα’
  22. Ναυσικά Παπανικολάτου, Εκπρόσωπος της Ελληνικής Ομάδας για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων (ΕΟΔΜ) 
  23. Παναγιώτης Δημητράς, Εκπρόσωπος του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ) 
  24. Βασίλης Τσαρνάς, Εκπρόσωπος της Ένωσης Ουμανιστών Ελλάδας (ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε.)
  25. Γεώργιος Γιαννακόπουλος, Επιστήμη για Σένα ΑΜΚΕ / SciFY
  26. Φαίη Ορφανίδου, Καθετή
  27. Μπίστα Ευαγγελή, Κέντρο Καθοδήγησης Καρκινοπαθών-ΚΑΠΑ3
  28. Καπετάνου Ευαγγελία Κίνηση οικογενειών και φίλων για την ψυχική υγεία (Κ.Ο.ΦΙ.Ψ.Υ.)
  29. Περικλής Χατζηνάκος, Διευθυντής Περιβαλλοντικής Οργάνωσης Μαμαγαία
  30. Ευανθία Καρπετά , ΑΜΚΕ ΜοιαΖΩ – Φορέας γονέων για στέγες υποστηριζόμενης διαβίωσης ατόμων με αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού)
  31. Ελένη Παπαϊωάννου, Ομάδα παραστατικών τεχνών Α(r)CT: Art can ACT 
  32. Αλέξανδρος Μελίδης, Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ
  33. Κατερίνα Νομίδου, Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Οργανώσεων για την Ψυχική Υγεία (ΠΟΣΟΨΥ)
  34. Παπαφωτίκας Θεόδωρος, εκ μέρους ΣΟΦΨΥ Ιωαννίνων
  35. Χριστίνα Μπίκου, Σύλλογος για την Ψυχική Υγεία Σ.Ο.Ψ.Υ. Πάτρας
  36. Γιώργος Σαλιάγκας, Σύλλογος Οικογενειών & Φίλων για την Ψυχική Υγεία (ΣΟΦΨΥ) Ημαθίας
  37. Χριστόφορος Παπαδάκης: Σύλλογος Οικογενειών & Φίλων για την ψυχική Υγεία (ΣΟΨΥ) Κορυδαλλού & Δυτικών Προαστίων
  38. Νίκη-Ελένη Νομίδου, Σύλλογος Οικογενειών/Φροντιστών και Φίλων για την Ψυχική Υγεία, Νόσο Alzheimer και Συναφείς Διαταραχές (ΣΟΦΨΥ Ν.Σερρών)
  39. Αλέξανδρος Δελούκας, Σύμβουλος Συμμετοχικών Δημοτικών Προϋπολογισμών
  40. Πουλοπάτης Γεώργιος ΣΥΝΑΙΝΟΥΝΤΕΣ ΔΟΤΕΣ
  41. Γιάννης Νικολόπουλος,  Σωματείο Τεχνοδρομώ
  42. Μαρία Παπαδοπούλου, Φιλότης 
  43. Νικολέτα Ρεκατσίνα, Openous
  44. Νίκος Χρυσόγελος, Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ
  45. Ηλίας Ψυρούκης, SPIN – Space Innovation

Connect ένα πρόγραμμα που καλλιεργεί την πεποίθηση ότι «η επιστήμη είναι για μένα»

By | Δράσεις | One Comment

Ο Άνεμος Ανανέωσης είναι πάντα στο πλευρό πρωτοβουλιών που στηρίζουν νέους και νέες ιδιαίτερα σε θέματα κοινωνικής ενδυνάμωσης και καινοτομίας, πράσινης και ενεργειακής μετάβασης, εξοικείωσης με την επιστήμη. Ο Νίκος Χρυσόγελος, πρόεδρος της ΚΟΙΝΣΕΠ συμμετέχει ως προσκεκλημένος εισηγητής στο ενδιαφέρον πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας CONNECT – Horizon 2020

Το CONNECT είναι ένα τριετές έργο που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας «Horizon 2020» της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του «Επιστήμη με και για την Κοινωνία» (SwafS). Η επιστημονική εκπαίδευση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο παρακινώντας και ενθαρρύνοντας τους νέους να σταδιοδρομήσουν στο χώρο των επιστημών.

Το πρόγραμμα στοχεύει να στηρίξει τους νέους που επιδιώκουν μια καριέρα στην επιστήμη να υιοθετήσουν έναν επιστημονικό τρόπο σκέψης στην καθημερινή τους ζωή. Ωστόσο, το παραδοσιακό πρόγραμμα σπουδών οδηγεί πολλούς μαθητές να πιστεύουν ότι «η επιστήμη δεν είναι για μένα».

Στο διακρατικό πρόγραμμα εταίρος είναι η Περιφερειακή Δ/νση Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Κρήτης. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν η EXUS Software Ltd (συντονιστής), το Open University του Ηνωμένου Βασιλείου, το Danish Board of Technology, το Το Living Lab for Health του Ερευνητικού Ινστιτούτου IrsiCaixa (Ισπανία), το Mastery Science του Ηνωμένου Βασιλείου, το Valahia University of Târgoviște (VUT), της Ρουμανίας, η εταιρία LOBA – Customer Experience Design (Πορτογαλία), το University of Bahia –UNEB, το Pontifical Catholic University of Paraná (Βραζιλία).

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, αυτοί οι μαθητές στερούνται «επιστημονικού κεφαλαίου», ειδικά εκείνοι από μειονεκτούσες ομάδες. Οι μαθητές αυτοί ενδέχεται να μην πιστεύουν ότι μπορούν να γίνουν επιστήμονες λόγω:
– Χαμηλής πολιτιστικής εξοικείωσης με την επιστήμη
– Έλλειψης προτύπων
– Περιορισμένων ευκαιριών συμμετοχής στην επιστήμη εκτός της επίσημης εκπαίδευσης

Η λύση είναι να προσθέσουμε στο πρόγραμμα σπουδών περισσότερες ευκαιρίες για αυτούς τους μαθητές, ώστε να γνωρίσουν τι κάνουν οι επιστήμονες, να μιλήσουν με τις οικογένειές τους για την επιστήμη και να εκτιμήσουν την επίδραση της επιστήμης στον κόσμο.

Σε αυτό το σημείο εμφανίζεται το CONNECT

Το CONNECT υποστηρίζει τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να υιοθετήσουν την Ανοιχτή Σχολική Εκπαίδευση (Open Schooling), ενσωματώνοντας Εκπαιδευτικά Επιστημονικά Σενάρια (Science-Action) στο βασικό πρόγραμμα σπουδών και να χρησιμοποιήσουν τη Συμμετοχική Επιστήμη (Participatory-Science) με την κοινότητα: οικογένειες, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις.

Το Connect παρέχει χρήσιμες, ενδιαφέρουσες και συμβατές προσθήκες στις ενότητες του προγράμματος σπουδών που μπορούν εύκολα να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί, όπως:

  • Προκλήσεις του πραγματικού κόσμου
  • Υποστήριξη από επιστήμονες για δραστηριότητες προσανατολισμένες στο μέλλον
  • Δραστηριότητες με τη συμμετοχή της οικογένειας του μαθητή
  • Διασκεδαστικές εργασίες για την εφαρμογή επιστημονικών ιδεών
  • Περιεκτικές στρατηγικές για τη διδασκαλία δεξιοτήτων
  • Αξιολόγηση βάσει ικανοτήτων

Οι κύριοι πυλώνες του CONNECT:

Η ΑΝΟΙΚΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Open Schooling) δίνει τη δυνατότητα στα σχολεία να δημιουργήσουν ένα ευέλικτο και χωρίς αποκλεισμούς μαθησιακό περιβάλλον εμπνέοντας τους μαθητές να εξερευνήσουν τον κόσμο μέσω της επιστήμης.

Τα ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ (Science-Action) ενθαρρύνουν τους μαθητές να μάθουν και να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις της επιστήμης για να ωφελήσουν τη ζωή τους, την κοινότητα και την κοινωνία τους.

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ (Participatory-Science) αυξάνει το ενδιαφέρον των μαθητών για την επιστήμη, εμπλέκοντας τις οικογένειες, τα πανεπιστήμια και τις επιχειρήσεις σε σχολικές δραστηριότητες.

Η μεθοδολογία

Το CONNECT απευθύνεται σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και καθηγητές, προσφέροντας ένα περιεκτικό και βιώσιμο μοντέλο για την αύξηση της εμπιστοσύνης των μαθητών στη χρήση της επιστήμης, φέρνοντάς τους σε επαφή με επαγγελματίες στο χώρο των επιστημών και βοηθώντας τα μέλη των οικογενειών τους να αντιμετωπίσουν θετικότερα μια καριέρα στις επιστήμες. Με άλλα λόγια, το Connect καλλιεργεί την πεποίθηση ότι «η επιστήμη είναι για μένα».

Το CONNECT διευκολύνει την αλληλεπίδραση των εταίρων στην Ευρώπη, την Αφρική και τη Νότια Αμερική, για παραγωγική μάθηση που συνδέεται με την Έρευνα και την Καινοτομία, μεγιστοποιώντας την αξία των συνεργασιών, και δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές που δεν έχουν τα απαραίτητα εφόδια να σταδιοδρομήσουν στο χώρο των επιστημών, δημιουργώντας:

  1. Ένα δομημένο σύστημα συνεργασίας που παρέχει στους εταίρους μια βήμα προς βήμα διαδικασία, με επαγωγή και καθοδήγηση;
  2. Μία βάση δεδομένων με έργα που έχουν συμμετάσχει οι εταίροι για παροχή προς τους συμμετέχοντες πληροφοριών και καλών πρακτικών καθοδήγησης για δυνατότητες συνεργασίας;
  3. Ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο «Νοιάζομαι – Μαθαίνω – Δρω» (Care-Know-Do) για την ενσωμάτωση των εκπαιδευτικών επιστημονικών σεναρίων (science-action);
  4. Υλικό προσαρμόσιμο για χρήση σε σενάρια προσανατολισμένα στο μέλλον (future-oriented scenarios);
  5. Πολιτικές συνεργασίας για σχολεία, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις.

Ένα παράδειγμα

Θαλάσσια τροφική αλυσίδα. To μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό

Στο εκπαιδευτικό σενάριο επιστημονικής δράσης με τίτλο “Θαλάσσια τροφική αλυσίδα. To μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό”, συμμετέχουν μαθητές/τριες, μέλη  οικογενειών, επιστήμονες που είναι ειδικοί στη θεματική, από το ΕΛΚΕΘΕ Κρήτης (CRETAquarium-Θαλασσόκοσμος), από μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας και χειριστές του υποβρύχιου τηλεκατευθυνόμενου ρομπότ (ROV). Οι μαθητές και οι μαθήτριες  καλούνται να εντοπίσουν προβλήματα και να προτείνουν  λύσεις, να αλληλεπιδράσουν με ειδικούς,  να αναλάβουν πρωτοβουλίες για δράση και να προτείνουν τρόπους αλλαγής συμπεριφορών για τη μη διαταραχή των τροφικών αλυσίδων.

Το πρόβλημα

Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό. Αυτή είναι η ακολουθία  που υφίσταται στο θαλάσσιο οικοσύστημα στο οποίο  οι επόμενοι οργανισμοί, τρέφονται από τους προηγούμενους. Μείωση ή μετακίνηση του πληθυσμού κάποιων ειδών, διαταράσσουν την αλυσίδα. Η εξαφάνιση ή η μείωση του πληθυσμού ορισμένων ειδών μπορεί να έχει ως συνέπεια την ανάπτυξη άλλων ειδών και στη διατάραξη της ισορροπίας του οικοσυστήματος. Οικολογικές τροφικές αλυσίδες(πλέγματα) και η ταξινόμηση των θαλάσσιων οργανισμών ανά τροφικό επίπεδο, η κατανόηση των κινδύνων από την εξαφάνιση ή τη μείωση του πληθυσμού ορισμένων ειδών με συνέπεια την ανάπτυξη άλλων ειδών, προσεγγίζονται εναλλακτικά και οδηγούν σε τρόπους αλλαγής συμπεριφορών.

Εκπαιδευτικό Σενάριο Επιστημονικής Δράσης

Το εκπαιδευτικό σενάριο επιστημονικής δράσης με τίτλο “Θαλάσσια τροφική αλυσίδα. To μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό”, βοηθά τους μαθητές και τις μαθήτριες  να γνωρίσουν έννοιες, όπως: «πρωτογενής» παραγωγή, «πρωτογενής» «δευτερογενής» «τριτογενής» κατανάλωση, φυτοπλαγκτόν, ζωοπλαγκτόν, φυτοβένθος, ζωοβένθος, αυτότροφοι και ετερότροφοι οργανισμοί, τροφική αλυσίδα(πλέγμα), επιστημονικά ονόματα θαλάσσιων ζώων (σπονδυλωτά και ασπόνδυλα) και φυτών, περιπτώσεις διαταραχής  της τροφικής αλυσίδας, κλπ, με τη χρήση πληροφοριών, βιβλιογραφία, διαδίκτυο, επικοινωνία με ειδικούς, εικόνες, επιτόπου παρατήρηση στο πεδίο, εργαστηριακή δουλειά. Επίσης,  τα παιδιά εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους  για την θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, γνωρίζουν θαλάσσια είδη που ζουν στις ελληνικές θάλασσες, τις διατροφικές τους συνήθειες, τους βιοτόπους τους και αν είναι απειλούμενα ή εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια (ξενικά είδη) και  προτείνουν τρόπους αλλαγής συμπεριφορών για τη μη διαταραχή των τροφικών αλυσίδων.

Στόχοι Αειφόρου Ανάπτυξης

7. Προσιτή και καθαρή ενέργεια
12. Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή
13. Κλιματική δράση

Πρόγραμμα Σπουδών

Γνώσεις: Μελέτη Περιβάλλοντος, Δ΄ Δημοτικού, με τις ενότητες: «Η φύση είναι το σπίτι μας» και τις υποενότητες: Οικοσυστήματα της Ελλάδας, του τόπου μας, Θέλουμε θάλασσες καθαρές και  Φυσικά της  Στ΄ τάξης με τις ενότητες: «Ζώα, Οικοσυστήματα»
Δεξιότητες: Διαχείρισης υλικού, εστίασης στο θέμα των τροφικών αλυσίδων-πλεγμάτων
Στάση & Αξίες: Προστασία του περιβάλλοντος, εργασία σε ομάδες, αλλαγή συμπεριφορών για τη μη διαταραχή των τροφικών αλυσίδων

Σύνδεση Προγράμματος Σπουδών – Σεναρίου

2 Τροφική αλυσίδα         Στάδιο μάθησης:  Μαθαίνω

Έννοιες: «πρωτογενής» παραγωγή, «πρωτογενής» «δευτερογενής» «τριτογενής» κατανάλωση, φυτοπλαγκτόν, ζωοπλαγκτόν, φυτοβένθος, ζωοβένθος, αυτότροφοι και ετερότροφοι οργανισμοί, τροφική αλυσίδα(πλέγμα), επιστημονικά ονόματα θαλάσσιων ζώων (σπονδυλωτά και ασπόνδυλα) και φυτών, περιπτώσεις διαταραχής  της τροφικής αλυσίδας

3 Ποιήματα-παροιμία.   Έννοια: τροφική αλυσίδα-πλέγμα.

Ικανότητα: Αιτιολόγηση διάσπασης τροφικών αλυσίδων.  Στάδιο μάθησης: Ανάλυση

Περιεχόμενα – Δραστηριότητες

  • Οδηγός εκπαιδευτικού
  • Πληροφορίες για τον επιστήμονα
  1. Πρόκληση –προβληματισμός μέσα από βίντεο  στο οποίο εκτός από ψάρια υπάρχουν και ασπόνδυλα (καβούρια, γαρίδες, χταπόδια, αχινοί, κτλ) και με την επιφύλαξη για κάποια περιβάλλοντα που φαίνονται και δεν είναι μεσογειακά, για να πάρουν οι ομάδες ονόματα των θαλάσσιων ειδών
  2. Ιδεοθύελλα – με τον όρο τροφική αλυσίδα
  3. Εμπλουτισμός εννοιών μέσα από την εννοιολογική χαρτογράφηση
  4. Δραστηριότητες από το σχολικό εγχειρίδιο και άλλες πηγές
  5. Προτάσεις – φύλλα εργασίας μαθητών και ρουμπρίκα αξιολόγησης

Δραστηριότητες Νοιάζομαι-Μαθαίνω-Δρω

Υπάρχουν  δραστηριότητες που μπορούν να προσαρμοστούν στα υπάρχοντα μαθήματα επιστήμης στις οποίες συμμετέχουν οι μαθητές και οι  μαθήτριες και έχουν  σχεδιαστεί με τέσσερις μαθησιακούς στόχους:

Κατανόηση του επιστημονικού πλαισίου (1-Πρόκληση) – Νοιάζομαι

Εφαρμογή στο νέο πλαίσιο με έννοιες και εμβάθυνση σε αυτές – Μαθαίνω

Αιτιολόγηση

Συντονισμός επιστημονικών γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων σε μια αξιολόγηση απόδοσης εννοιών και προτάσεων για αποφυγή διατάραξης των θαλάσσιων τροφικών αλυσίδων.

Πηγές:

  • Θαλάσσιες τροφικές αλυσίδες (sch.gr)
  • Τροφική Αλυσίδα (helmepacadets.gr)
  • https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/4687/1/Chapter_04_Dasenakis.pdf
  • http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10772
  • https://crosswordlabs.com/view/2020-12-05-115
  • https://www.openbook.gr/to-paidi-tis-thalassas/
  • https://youtu.be/6yD3rf0zdeg
  • https://youtu.be/uSszagF035c
  • https://www.openbook.gr/psaria-tis-mesogeiou/
  • https://youtu.be/mlk20BAj-Rg
  • https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/4687/1/Chapter_04_Dasenakis.pdf
  • http://www.snhell.gr/kids/content.asp?id=169&cat_id=6
  • Μαγιάσης, Ν., Νεκρή φύση με ψάρια. Αναρτημένο στo: https://www.europeana.eu/el/item/2059530/116
  • Γλώσσα Στ΄ τάξης Δημοτικού, Βιβλίο μαθητή, εμπλουτισμένο, Ενότητα 4, http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2005/Glossa_ST-Dimotikou_html-empl/index1_04.html
  • Μαρτίνου, Σ. (2021) Δημιουργία σταυρόλεξων με το crosswordlabs και ιστορικής γραμμής με το timetoast. Η αξιοποίησή τους στην εξαε λόγω cov-19. Πρακτικά 1ου Διαδικτυακού Διεθνούς Εκπαιδευτικού Συνεδρίου της Ρόδου. Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εργαστήριο «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» Ερευνητική ομάδα «Media Pedagogy» ISΒN 978-618-84330-5-2, ISSN 2732-8163, σ.701-710. Αναρτημένο στo: Δημιουργία σταυρολέξων με το crosswordlabs και ιστορικής γραμμής με το timetoast. Η αξιοποίησή τους στην εξαε λόγω covid-19 | Μαρτίνου | 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες (ekt.gr)
  • Μελέτη Περιβάλλοντος Δ΄ τάξης Δημοτικού, Βιβλίο μαθητή, εμπλουτισμένο, Κεφάλαιο 3, Οικοσυστήματα της Ελλάδας. http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2280/Meleti-Perivallontos_D-Dimotikou_html-empl/index3_1.html
  • Νεκρή φύση με ψάρια | Europeana
  • Φυσικά Στ΄ τάξης Δημοτικού, Βιβλίο μαθητή, εμπλουτισμένο, Κεφάλαιο 5, Ζώα http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2011/Fysika_ST-Dimotikou_html-empl/index_5.html

Εκπαιδευτικό Υλικό για λήψη:

Εκπαιδευτικός Μαθητής
Αρχείο για τον εκπαιδευτικό
Επιστήμονας Οικογένεια
Οδηγός για τον επιστήμονα Οδηγός για τους γονείς

Συγγραφέας

CONNECT Περιφερειακή Δ/νση Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπαίδευσης Κρήτης (Δρ. Σωτηρία Μαρτίνου) CC-BY-SA

 

Μάθετε περισσότερα για το πρόγραμμα: