HOSCARs 2021: Διεθνής διάκριση για το Welcommon Hostel ως το “Most EXTRAORDINARY Hostel Hero in the world”

By | Δράσεις | No Comments

Διεθνή βραβεία HOSCARs 2021Το  Welcommon Hostel  αναγνωρίζεται ως ένας από τους καλύτερους ξενώνες στον κόσμο / Το Welcommon Hostel  διακρίνεται ως το “Most EXTRAORDINARY Hostel Hero στον κόσμο

Το διεθνές δίκτυο ξενώνων νέων Hostel World ανακοινώνει στις 26 Απριλίου 2021 τους νικητές των 19ων ετήσιων βραβείων HOSCAR και επιφυλάσσει δύο διακρίσεις για το καινοτόμο WELCOMMON HOSTEL που έχει δημιουργήσει η κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ / WIND OF RENEWAL:

  • Το Welcommon Hostel, ο καινοτόμος ξενώνας του ΑΝΕΜΟΥ ΑΝΕΝΩΣΗΣ, στην Αθήνα, Ελλάδα, αναγνωρίστηκε ως ο πιο ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΞΕΝΩΝΑΣ “ΗΡΩΑΣ” (Most EXTRAORDINARY Hostel Heroστον κόσμο, στο πλαίσιο του διεθνούς διαγωνισμού HOSCARS 2021 που διοργανώθηκε από το διεθνές δίκτυο ξενώνων,  Hostelworld
  • Επίσης, το Welcommon Hostel αναδείχθηκε και ένα από τα 5 καλύτερα HOSTEL παγκοσμίως στην κατηγορία “EXTRAORDINARY Sustainable Hostel”,για τις προσπάθειές του και τα επιτεύγματά του για την περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα.

Για 19 χρόνια, τα HOSCARs  (Hostelworld Customer Annual Ratings) έχουν αναδείξει ως εξέχοντα παραδείγματα ξενώνες και από τις τέσσερις γωνιές του πλανήτη με τις υψηλότερες κριτικές και αξιολογήσεις πελατών. Φέτος, με τον κόσμο σε αναστολή λειτουργίας και τα ταξίδια σε αναμονή, τα βραβεία αναδιαρθρώθηκαν για να αναγνωρίσουν την απίστευτη δουλειά που κάνουν οι ξενώνες στις κοινότητές τους και να υποστηρίξουν τον τομέα του βιώσιμου τουρισμού, κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας.

Αντιπροσωπεύοντας την Ελλάδα, το Welcommon Hostel στέφθηκε ως το πιο ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ Hostel Hero από μια ομάδα εμπειρογνωμόνων ταξιδιωτικών κριτών και από τους περισσότερους από 20.000 ψήφους ταξιδιωτών που διαμένουν σε ξενώνες σε όλο τον κόσμο.

Γιατί το WELCOMMON HOSTEL χαρακτηρίστηκε ως ο πιο ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΣ Ξενώνας Ήρωας Most EXTRAORDINARY Hostel Hero: “Από τον Ιούνιο του 2020, όταν ακόμη και ο βιώσιμος τουρισμός κατέρρευσε και ταυτόχρονα χιλιάδες αναγνωρισμένοι πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα έμειναν άστεγοι εν μέσω μιας παγκόσμιας πανδημίας, αποφασίσαμε να φιλοξενήσει έναν αριθμό προσφύγων, τους πιο ευάλωτους μεταξύ τους, όπως επιζώντες σεξουαλικής βίας, βασανιστηρίων και κακομεταχείρισης, ηλικιωμένων, ατόμων με χρόνιες ασθένειες, εγκύων και μητέρων με νεογέννητα μωρά. Από το 2016 και μετά προσφέρουμε, επίσης, διαδραστική, χωρίς αποκλεισμούς, διαπολιτισμική, μη τυπική εκπαίδευση και μαθήματα (μαθήματα γλωσσών, τέχνη, ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον και το κλίμα, μουσική) και εργαστήρια πράσινης και κοινωνικής οικονομίας ανοιχτά για όλους: εθελοντές, πρόσφυγες, μετανάστες, ταξιδιώτες, νομάδες εργαζόμενους, Erasmus. ντόπιοι, με την υποστήριξη περισσότερων από 340 εθελοντών από όλο τον κόσμο. Το όραμα για το Welcommon Hostel είναι να είναι μια βιώσιμη λύση φιλοξενίας για όλους τους ταξιδιώτες, χωρίς διακρίσεις. Εάν έχετε έρθει ποτέ στο Welcommon Hostel πιθανότατα νιώσατε ότι είναι ένα ξεχωριστό μέρος, ένα μέρος όπου μπορείτε να συναντήσετε ανθρώπους, να μάθετε από αυτούς… είναι μια κοινότητα. Ξεχωριστός ξενώνας μέρος, άνθρωποι, αξίες“.

Ο Fabrizio Giulio, Διευθύνων Σύμβουλος Προμήθειας στο Hostelworld, δήλωσε:  «Τα φετινά HOSCAR όχι μόνο γιορτάζουν μια δύσκολη χρονιά για την τουριστική βιομηχανία των ξενώνων (hostels), αλλά μας επιτρέπουν να γιορτάσουμε τις απίστευτες προσπάθειες που έχουν κάνει οι συνεργάτες μας σε αυτό το διάστημα. Οι ξενώνες σε όλο τον κόσμο έχουν χρησιμοποιήσει αυτή τη φορά για να επικεντρωθούν στο να γίνουν πιο βιώσιμοι, να υποστηρίξουν τις τοπικές τους κοινότητες ή να ανακαινίσουν τους ξενώνες τους ώστε να είναι όσο το δυνατόν ασφαλέστεροι όταν επαναλάβετε τα ταξίδια – θέλαμε να αναγνωρίσουμε όλα τα επιτεύγματά τους.

Τα HOSCARs είναι εξίσου πολύτιμα για την κοινότητά μας, καθώς παρέχουν στους πελάτες μας έναν αξιόπιστο τρόπο να προσδιορίσουν την εμπειρία που θέλουν από τα ταξίδια τους και πού να την βρουν. Ήταν σημαντικό οι πελάτες μας να εξακολουθούν να αποτελούν κρίσιμο μέρος των βραβείων και να συμμετέχουν στην επιλογή των ξενώνων που αξίζουν να αναγνωριστούν για την αριστεία και τις εξαιρετικές προσπάθειές τους”.

Μπορείτε να βρείτε την πλήρη λίστα των νικητών εδώ:  www.hostelworld.com/hoscars

Σημειώσεις για συντάκτες 

Τα HOSCARs (Hostelworld Customer Annual Ratings) λειτουργούν από το 2002 και συνήθως καθορίζονται με βάση κριτικές από εκατομμύρια πελάτες τους προηγούμενους 12 μήνες. Λόγω της πανδημίας COVID-19 και του αντίκτυπού της στα ταξίδια, διαμορφώθηκαν νέες κατηγορίες βραβείων – συνολικά 7 – και ένα διαφορετικό σύστημα αξιολόγησης σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

Σχετικά με το Hostelworld 

Το Hostelworld, ο κορυφαίος παγκόσμιος Online Travel Agent (OTA) που επικεντρώνει στην αγορά των ξενώνων (hostels), εμπνέει τους περιπετειώδεις ταξιδιώτες να βιώσουν νέα μέρη, να γνωρίσουν νέους ανθρώπους και να επιστρέψουν με εξαιρετικές ιστορίες και εμπειρίες. Οι πελάτες του Hostelworld δεν είναι οι μέσοι ταξιδιώτες, καθοδηγούνται από την ανάγκη για μοναδικές εμπειρίες, κοινωνικές συναντήσεις και “συνδέσεις” και δυνατές περιπέτειες. Είναι η κοινωνική φύση των ξενώνων που υπερ-τροφοδοτούν τις παγκόσμιες περιπέτειές τους και τους επιτρέπει να γνωρίσουν τον κόσμο.

Το Hostelworld έχει πάνω από 20 χρόνια εμπειρίας, με περισσότερα από 13 εκατομμύρια κριτικές σε 17.000+ ξενώνες σε 179 χώρες, καθιστώντας το τον κορυφαίο διαδικτυακό κόμβο κοινωνικών ταξιδιών. Ο ιστότοπός του λειτουργεί σε 19 διαφορετικές γλώσσες και εφαρμογή για κινητά σε 13.

Ο Όμιλος Hostelworld εισήλθε τον Νοέμβριο του 2015, στο χρηματιστήριο του Λονδίνου και του Δουβλίνου. Με έδρα το Δουβλίνο, το Hostelworld έχει γραφεία σε όλο τον κόσμο στο Λονδίνο, τη Σαγκάη, το Σίδνεϊ και το Πόρτο.

Σχετικά με το Welcommon Hostel

Το WELCOMMON HOSTEL είναι ένα διώροφο κτίριο στο κέντρο της Αθήνας που προσφέρει διαμονή για άτομα όλων των ηλικιών και καταγωγών, ένας ξενώνα  βιώσιμου τουρισμού, μια πρόταση για διαμονή ενεργών κοινωνικών, πολιτιστικών και περιβαλλοντικών ομάδων και ατόμων κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Αθήνα. Το μότο μας είναι «κοιμόμαστε για να ονειρευόμαστε, είμαστε ενεργοί για πολιτιστικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά / κλιματικά ζητήματα». Το WELCOMMON HOSTEL διευθύνεται από τον κοινωνικό συνεταιρισμό Άνεμος Ανανέωσης / Wind of Renewal, που ιδρύθηκε το 2014 για την προώθηση της  κοινωνικής και πράσινης καινοτομίαςτου βιώσιμου τουρισμού, της περιβαλλοντικής και κλιματικής επιλογής, της ενεργειακής μετάβασης, της κοινωνικής ένταξης και του διαπολιτισμικού διαλόγου.

Το WELCOMMON Hostel είναι κάτι περισσότερο από ένα ωραίο hostel με κοινωνικό αντίκτυπο. Είναι, επίσης, ένα μέρος για κοινωνικές συναντήσεις, κοινωνικοποίηση, εκδηλώσεις και ένα κοινωνικό πείραμα, κέντρο καινοτομίας και τέχνης, καθώς και κέντρο  κοινωνικής και πράσινης καινοτομίας και οικονομίας, ένας χώρος για κοινωνική ένταξη και κέντρο για εκπαίδευση για απασχόληση για Έλληνες ντόπιους, μετανάστες και πρόσφυγες.

Οι φιλοξενούμενοί/ές μας είναι  όλοι/ες διαφορετικοί/ες ταξιδιώτες  (τουρίστες/τριες, εθελοντές/τριες, φοιτητές/τριες του Erasmus, νομάδες-εργαζόμενοι/ες, νεοφερμένοι/ες, πρόσφυγες). Το όραμά μας είναι να  φέρουμε κοντά ανθρώπους από όλο τον κόσμο χωρίς διακρίσεις, να τους επιτρέψουμε να επικοινωνήσουν, να διασκεδάσουν και να εξερευνήσουν τη δημιουργική πλευρά της Αθήνας. Οι επισκέπτες/τριες μας έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν άμεσα και έμμεσα σε πράσινα, κοινωνικά, ανθρωπιστικά και χωρίς αποκλεισμούς – διαπολιτισμικά προγράμματα, εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Μπορούν, επίσης, να συνεισφέρουν με τις ιδέες και την εμπειρία τους. Το WELCOMMON Hostel σημαίνει  welcome (καλώς ήρθατε) – από κοινού (in common, together).

Ο ξενώνας WELCOMMON HOSTEL υπογραμμίζει τον θετικό αντίκτυπο που έχουν ο αειφόρος/βιώσιμος τουρισμός – καθώς και οι συνεταιρισμοί και οι κοινωνικές επιχειρήσεις – στις κοινότητες, στην αναζωογόνηση των γειτονιών, στη δημιουργία γεφυρών μεταξύ κοινοτήτων, κοινωνικών ομάδων, νεοεισερχόμενων και τοπικών ανθρώπων.

  

Κριτική επιτροπή 🔮 των βραβείων HOSCARS 2021

Αν θέλετε να  μάθετε περισσότερα για εμάς και να  υποστηρίξετε  το έργο μας , επισκεφθείτε:

Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας:  windofrenewal@gmail.com

—————————————————————————————————————————-

Δωρεές για τις κοινωνικές μας δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του COVID-19

Στείλτε μας τα στοιχεία σας για το επίσημο τιμολόγιο/απόδειξη για τη δωρεά σας.

ANEMOS ANANEOSIS / WIND ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ

Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας

ΙΒΑΝ  GR 7608900100003010003540200

Κωδικός Swift STKAGRA1

———————————————————————————————————————————-

ANEMOS ANANEOSIS / WIND ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ

Τράπεζα Πειραιώς

IBAN: GR83 0172 0180 0050 1807 7868 25 3

Ο κωδικός BIC της Πειραιώς είναι PIRBGRAA

Hostel Hero award for WELCOMMON HOSTEL

Ανοικτή επιστολή 41 φορέων: Η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο στην Ανάκαμψη κι Ανθεκτικότητα

By | Δράσεις | No Comments

41 φορείς απευθύνονται με ανοικτή επιστολή στον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα, τον Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Κωστή Χατζηδάκη καθώς και στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη καθώς και κοινοποιούν στην Ειδική ομάδα της Επιτροπής για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα (RECOVER) ζητάνε η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία να έχει κεντρικό ρόλο στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0”, ενώ εκφράζουν τις ανησυχίες τους σχετικά με την απουσία διαλόγου με τους φορείς Κ.ΑΛ.Ο στον σχεδιασμό και την υιοθέτηση του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας όσο και για την απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στο ρόλο που μπορεί και πρέπει να παίξει η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία στην υγιή, δίκαιη, πράσινη και ανθεκτική ανάκαμψη.

Αθήνα, Δευτέρα  26 Απριλίου 2021

 Ανοιχτή επιστολή για το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας: Η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,

Αξιότιμοι κ.κ Υπουργοί Οικονομικών και Εργασίας

Αξιότιμε κ. Αναπληρωτή Υπουργέ,

Οι υπογράφουσες συλλογικότητες της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, φορείς υποστήριξης της Κ.ΑΛ.Ο καθώς και οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών θα θέλαμε με την παρούσα επιστολή – που συντάχθηκε με πρωτοβουλία του «Παρατηρητηρίου Θεσμικών Εξελίξεων για τους Συνεταιρισμούς και την Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία» – να εκφράσουμε τις ανησυχίες μας σχετικά με την απουσία διαλόγου με τους φορείς Κ.ΑΛ.Ο στον σχεδιασμό και την υιοθέτηση του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας όσο και για την απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στο ρόλο που μπορεί και πρέπει να παίξει η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία στην υγιή, δίκαιη, πράσινη και ανθεκτική ανάκαμψη.

Η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία εκπροσωπεί σήμερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο 13,6 εκατομμύρια εργαζόμενους/ες, 2,8 εκατομμύρια επιχειρήσεις και, περίπου, το 10% του ΑΕΠ. Στην Ισπανία η Κ.ΑΛ.Ο αντιπροσωπεύει το 10% του ΑΕΠ και το 12,5% της απασχόλησης, δημιουργώντας περισσότερες από 2,2 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας μέσω περισσότερων από 43.000 εταιρειών και οντοτήτων, ενώ στην Πορτογαλία η κοινωνική οικονομία απασχολεί το 6,4% των ανθρώπων, βελτιώνοντας και τις δεξιότητες τους μέσω της κατάρτισης. Θα μπορούσε και στην Ελλάδα να αναπτυχθεί μια παρόμοια δυναμική, που θα απορροφήσει τα τεράστια οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που δημιουργούνται από την κρίση, και δεν θα αφήνει κανέναν/καμία κατεστραμμένο/η, εφόσον παίξει το ρόλο της στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου και γενικότερα στην Ανάκαμψη και Ανθεκτικότητα.

Σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία έδειξε σημαντική ανθεκτικότητα απέναντι στην υγειονομική, κοινωνική και οικονομική κρίση, και συνέβαλε στο μετριασμό κοινωνικών προβλημάτων, ακόμα και μέσα στην κατάσταση φυσικής αποστασιοποίησης και υγειονομικών προκλήσεων, όπως είναι κοινώς αποδεκτό πλέον. Η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία προσφέρει, όμως, και τις βάσεις για ένα νέο μοντέλο για το Μέλλον της Ευρώπης και του κόσμου.

Η πανδημία ανέδειξε και συχνά διεύρυνε προϋπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες, αλλά από την άλλη προσέφερε πιο ξεκάθαρη εικόνα για τις ευκαιρίες και δυνατότητες που υπάρχουν για να προωθηθεί η κοινωνική συνοχή και η ένταξη ευάλωτων ομάδων, η στοχευμένη εκπαίδευση των πολιτών σε θέματα νέων τεχνολογιών, η στροφή προς πιο βιώσιμες και πράσινες πόλεις, η επιτάχυνση της κοινωνικής και πράσινης καινοτομίας. Η επόμενη μέρα, η μετά την πανδημία COVID-19 εποχή, δεν μπορεί να είναι μια από τα ίδια, ούτε να σημαίνει επιστροφή στο παρελθόν. H ανάκαμψη δεν μπορεί παρά να οδηγεί σε ένα πιο ανθεκτικό, υγιές, πράσινο, κοινωνικά δίκαιο, κλιματικά ουδέτερο και βιώσιμο μέλλον. Κατά συνέπεια η ανάκαμψη θα βασίζεται σε νέες αξίες και ενεργό ρόλο των πολιτών σε μια βαθιά αλλαγή. Διεθνείς οργανισμοί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν αναγνωρίσει τον σημαντικό ρόλο που έπαιξε η κοινωνική οικονομία στην ανθεκτικότητα και αλληλεγγύη μέσα στην κρίση. Μάλιστα, η EE δημιούργησε ειδική σελίδα για παρουσίαση καλών παραδειγμάτων κοινωνικής οικονομίας μέσα στην κρίση.

Μια σειρά εξελίξεων σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, υπενθυμίζουν ότι ο σχεδιασμός της ανάκαμψης θα πρέπει να συμπεριλάβει την Κ.ΑΛ.Ο στους σημαντικούς παράγοντες που θα συνεισφέρουν στην δίκαιη και υγιή ανάκαμψη, στην κοινωνική ένταξη και συνοχή, στην δημιουργία θέσεων εργασίας, στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, στην καινοτομία, στην ενεργειακή μετάβαση, στην αποκατάσταση της βιοποικιλότητας, στην προστασία του κλίματος και στην υλοποίηση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs).

Κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι Υπουργοί, κύριε Υφυπουργέ,

θα θέλαμε να σας καλέσουμε να μην επαναληφθούν οι διακρίσεις και ο αποκλεισμός εμμέσως (με κριτήρια τα οποία αποκλείουν εκ των προτέρων την Κ.ΑΛ.Ο) ή αμέσως (αποκλείοντας από τους δικαιούχους τη μορφή αυτή) όλων των επιχειρήσεων κοινωνικής οικονομίας από πολλά από τα μέτρα διάσωσης και μετριασμού της κρίσης (π.χ. Αποζημιώσεις Ειδικού Σκοπού, πρόσβαση στο ΤΕΠΙΧ για κεφάλαια κίνησης). Παρόμοιες διακρίσεις και αποκλεισμοί παραβιάζουν την ευρωπαϊκή πολιτική για ισότιμη αντιμετώπιση κάθε επιχείρησης ανεξαρτήτως νομικής μορφής, καθώς και τις συστάσεις του Επιτρόπου Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων να υπάρξουν ισχυρά εργαλεία στήριξης της κοινωνικής οικονομίας μέσα στην κρίση.

Κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι Υπουργοί, κύριε Υφυπουργέ,

Μας ανησυχεί ιδιαίτερα η πλήρης αγνόηση της Κ.ΑΛ.Ο από την διαβούλευση και η απουσία ευρείας κοινωνικής συμμετοχής στη διαμόρφωση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως εξάλλου έχουν εκφράσει την ανησυχία τους και άλλοι φορείς της κοινωνίας των πολιτών τόσο όσον αφορά την διαβούλευση όσο και το περιεχόμενό του. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 18.4 (στοιχείο ιζ) του «Κανονισμού για το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», σύμφωνα με το οποίο τα κράτη μέλη οφείλουν να συμπεριλάβουν «περίληψη της διεξαχθείσας – σύμφωνα με το εθνικό νομικό πλαίσιο – διαδικασίας διαβούλευσης με τις τοπικές και περιφερειακές αρχές, τους κοινωνικούς εταίρους, τις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, τις οργανώσεις νεολαίας και άλλους σχετικούς ενδιαφερόμενους/ες, και τον τρόπο με τον οποίο αντικατοπτρίζονται στο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας οι απόψεις που διατυπώνουν τα ενδιαφερόμενα μέρη».

Το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι μια τεράστια ευκαιρία για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων από την πανδημία που επηρεάζουν ένα μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας και της οικονομίας και, αφετέρου, για την προώθηση επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων που θα συμβάλλουν σε πιο πράσινες και δίκαιες κοινωνίες, ανθεκτικές σε μελλοντικές προκλήσεις, που δεν θα αφήνουν κανένα/καμία πίσω. Δεν μπορεί, κατά συνέπεια, να αφήσει εκτός την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία, η οποία μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάκαμψη προσφέροντας ευκαιρίες και δυνατότητες σε ένα σημαντικό ποσοστό της κοινωνίας που πλήττεται ιδιαιτέρως, όπως οι ευάλωτοι πληθυσμοί, νοικοκυριά που βιώνουν τη φτώχεια (συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής φτώχειας που εντοπίζεται ακόμα και μέσα στην εργασία), άστεγους/-ες, τα άτομα που έχασαν τις δουλειές τους, αυτοαπασχολούμενους/ες επαγγελματίες, ανθρώπους του πολιτισμού, πρόσφυγες/ισσες, μετανάστες/στριες, καθώς και νέους/ νέες γενικότερα.

Είμαστε στη διάθεσή σας για ουσιαστικό διάλογο που θα συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά και του Σχεδίου Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία, που θα βασίζεται στις πραγματικές ανάγκες για ένα βιώσιμο, κοινωνικά δίκαιο, ανθεκτικό, υγιές και πράσινο μέλλον που δεν αφήνει κανέναν/καμία πίσω.

Ενδεικτικά, θα θέλαμε να παραθέσουμε κάποιες από τις ευρωπαϊκές εξελίξεις που αναδεικνύουν τη σημασία της Κ.ΑΛ.Ο στην ανάκαμψη και ανθεκτικότητα:

    1. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο διεξάγεται ήδη μια ευρεία συζήτηση για το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία (European Action Plan for the Social Economy), που θα παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε μάλιστα πρόσφατα τον οδικό χάρτη της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης. Ο αρμόδιος Ευρωπαίος Επίτροπος Nicolas Schmit έχει επισημάνει την χωρίς αποκλεισμούς έμπρακτη προστασία και υποστήριξη της κοινωνικής οικονομίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ παράλληλα προτάσσει την υποστήριξη της ανάπτυξης επιμέρους οικοσυστημάτων κοινωνικής οικονομίας ως σημαντικό παράγοντα στην αντιμετώπιση της παρούσας κρίσης από κάθε Κράτος Μέλος
    2. Τον Νοέμβριο 2020 παρουσιάστηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα αποτελέσματα μιας σημαντικής έρευνας σχετικά με τον αντίκτυπο της Πρωτοβουλίας Κοινωνικών Επιχειρήσεων (Social Business Initiative SBI), που δημιούργησε, από το 2011 μέχρι σήμερα, ένα σχέδιο δράσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ανάπτυξη περιβάλλοντος ευνοϊκού για τις κοινωνικές επιχειρήσεις. Τους τελευταίους μήνες έχουν υπάρξει περισσότερες από 20 πρωτοβουλίες από την Επιτροπή σχετικά με τις δυνατότητες της κοινωνικής οικονομίας
    3. Η Ισπανία διοργάνωσε στις 4 Δεκεμβρίου του 2020 την “Διεθνή Διάσκεψη Κορυφής για την Κοινωνική Οικονομία για μια χωρίς αποκλεισμούς, βιώσιμη και δίκαιη ανάκαμψη”, κατά τη διάρκεια της οποίας τα συμμετέχοντα κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, υπέγραψαν την Διακήρυξη του Τολέδο “για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία ως βασικό μοχλό για ένα χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμο μέλλον.
    4. Η Πορτογαλική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ διοργάνωσε (29/3/3021) συνδιάσκεψη υψηλού επιπέδου με τίτλο «Ο ρόλος της κοινωνικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην εφαρμογή του ευρωπαϊκού πυλώνα των κοινωνικών δικαιωμάτων». Στην συνδιάσκεψη η Ana Mendes Godhino, Υπουργός Εργασίας, Αλληλεγγύης και Κοινωνικής Ασφάλισης της Πορτογαλίας, επιβεβαίωσε την ευρωπαϊκή δέσμευση για την προώθηση της κοινωνικής οικονομίας “ως καθοριστικό παράγοντα προόδου από οικονομική και κοινωνική άποψη για όλους και όλες”, ενώ επισήμανε ότι “η πανδημία έδειξε την ικανότητα της κοινωνικής οικονομίας να δημιουργεί θέσεις εργασίας σε μια περίοδο κρίσης”.
    5. Η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ) έχει εκπονήσει 15 γνωμοδοτήσεις που σχετίζονται με την κοινωνική οικονομία.
    6. Ο ΟΟΣΑ συνεργάζεται με την κοινωνική οικονομία μέσω του προγράμματος «LEAD» για την απασχόληση και την τοπική ανάπτυξη και με το πρόγραμμα «Επιχείρηση για μια Συμπεριληπτική Μεγέθυνση», το οποίο επιδιώκει υπεύθυνες πρακτικές μεταξύ βασικών οικονομικών και κοινωνικών παραγόντων και αναδεικνύει ότι “είναι δυνατόν να συνδυαστούν οικονομικοί στόχοι με περιβαλλοντικές και κοινωνικές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένων βιώσιμων πρακτικών που σέβονται την υπεροχή των ανθρώπινων αναγκών και των φυσικών οικοσυστημάτων”.
    7. H “Alliance Covid Action Agendaμε την υποστήριξη του World Economic Forum αναγνωρίζει το ρόλο της κοινωνικής οικονομίας και προτείνει συγκεκριμένες δράσεις που κάθε τομέας μπορεί να αναλάβει για να υποστηρίξει την κοινωνική οικονομία και τους κοινωνικούς επιχειρηματίες σε αυτές τις δύσκολες εποχές. Ο οδικός χάρτης 2021 περιλαμβάνει ένα πακέτο 21 προγραμμάτων δράσης και 10 περιοχές στις οποίες οι αλλαγές είναι σημαντικές για το πεδίο.
    8. Η «Stand Up for the Social Pillar Alliance», μια συμμαχία για την προώθηση του κοινωνικού πυλώνα, ζητάει το “Ταμείο Ανάκαμψης” να χρηματοδοτήσει δράσεις που εφαρμόζουν τον “Ευρωπαϊκό Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων” (EPSR) και οι οποίες αναζωογονούν το Ευρωπαϊκό Σχέδιο, με βάση ακμάζουσες οικονομίες, προηγμένα κοινωνικά μοντέλα και ευρεία ευημερία, ενώ τονίζει το ρόλο της κοινωνικής οικονομίας στην προώθησή του. Στη συμμαχία συμμετέχουν η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Βιομηχανικών Συνεταιρισμών και Υπηρεσιών (European Confederation of Industrial and Service Cooperatives), η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνδικάτων (ETUC), η Κοινωνική Οικονομία Ευρώπη (Social Economy Europe) και η Κοινωνική Πλατφόρμα (Social Platform).
    9. H Social Economy Europe, το ευρωπαϊκό δίκτυο δικτύων κοινωνικής οικονομίας, παρουσίασε πρόσφατα το έγγραφο πολιτικής “Σχεδιάζοντας από κοινού το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία: για μια οικονομία που λειτουργεί για τους ανθρώπους και τον πλανήτη“. Οι προτάσεις για ένα αποτελεσματικό Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία περιλαμβάνουν 7 τομείς προτεραιοτήτων ευρωπαϊκής δράσης με στόχο την υποστήριξη της ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας και 51 συγκεκριμένες προτάσεις δράσης, που όλες στοχεύουν σε 3 κύρια αντικείμενα:

 

 

    • Κινητοποίηση του δυναμικού της κοινωνικής οικονομίας, ώστε να συμβάλει στην ανάκαμψη και στην οικονομική και κοινωνική πρόοδο της ΕΕ: ενίσχυση της δημιουργίας ποιοτικών θέσεων εργασίας από την κοινωνική οικονομία, υποστήριξη της επιχειρηματικότητας της κοινωνικής οικονομίας για να συμβάλει σε βασικούς στόχους, όπως η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση, διευρύνοντας την ευημερία και την κοινωνική προστασία και διασφαλίζοντας ότι οικοδομούμε συλλογικά μια Ένωση στην οποία κανείς δεν μένει πίσω.
    • Προώθηση ενός ευνοϊκού οικοσυστήματος για την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας στην Ευρώπη, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας να έχουν πλήρη πρόσβαση στις ευκαιρίες της ενιαίας αγοράς, των κονδυλίων της ΕΕ και των χρηματοοικονομικών μέσων
    • Προώθηση της σύγκλισης και του συντονισμού των διαφόρων δημόσιων αρχών που εμπλέκονται στην προώθηση της κοινωνικής οικονομίας με τον καθορισμό στρατηγικών στοχεύσεων, βασικών στόχων και σημείων αναφοράς σε επίπεδο ΕΕ.

 

 

Κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι Υπουργοί, κύριε Υφυπουργέ,

Είμαστε στην διάθεσή σας, άμεσα, έστω και τώρα, και πάντως πριν ολοκληρωθεί η συζήτηση και ψήφιση του “Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας- Ελλάδα 2.0” στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και αποσταλεί στην Κομισιόν, να συμμετάσχουμε σε ουσιαστική και δομημένη διαβούλευση και να καταθέσουμε προτάσεις για την αναμόρφωσή του, ώστε να είναι αφενός συμβατό με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις και τις ανάγκες της κοινωνίας μας, και αφετέρου να μην προκληθούν επιπλέον καθυστερήσεις στην έγκρισή του εξαιτίας της παραβίασης του Κανονισμού και της αγνόησης του ρόλου της Κ.ΑΛ.Ο στην ανάκαμψη.

Με εκτίμηση,

Παρατηρητήριο Θεσμικών Εξελίξεων για του Συνεταιρισμούς και την Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία

Οι φορείς ΚΑΛΟ, υποστηρικτικοί φορείς, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών:

  1. Άνεμος Ανανέωσης
  2. ACTIVE LAND Κοιν.Σ.Επ.
  3. Action Plus ΚΟΙΝΣΕΠ 
  4. AgroID Κοιν.Σ.Επ.
  5. ART Κοιν.Σ.Επ.
  6. Για τη Φύση Κοιν.Σ.Επ.
  7. ΕΝ.ΤΟ.ΠΟ Συρος Κοιν.Σ.Επ
  8. Ένωση Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας Κεντρικής Μακεδονίας «ΕΝ ΚΑΛΟ ΚΕΜ»
  9. Ένωση Φορέων Κ.Αλ.Ο. Κρήτης – “CretanSCENT”
  10. Ένωση Φορέων ΚΑΛΟ Νοτίου Αιγαίου
  11. ΕΤΑΙΡΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗΣ Π.ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΥ
  12. Ευφραίνειν Κοιν.Σ.Επ.
  13. GREEΝ TRAVEL Κοιν.Σ.Επ.
  14. Κοινοπραξία φορέων Κ.ΑΛ.Ο. “Τα Πάντα RE”
  15. ΚοινΣΕπ Agrodiaetus nephohiptamenos
  16. ΚοινΣΕπ Αργώ 
  17. ΚοινΣΕπ Βιολογική Προοπτική
  18. ΚοινΣΕπ Δημιουργίες
  19. ΚοινΣΕπ Δια Βίου Ανέλιξη
  20. Κοιν.Σ.Επ. Ελλάδα Παντού
  21. Κοιν.Σ.Επ. “ΕΠΤΑΣΤΙΚΤΟΣ”
  22. ΚοινΣΕπ Εργαστήρι Χωρίς Σύνορα
  23. ΚοινΣΕπ Εσπερίδες
  24. ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ ΗΛΕΚΤΡΑ ΕΝΕRGY
  25. ΚοινΣΕπ Υποστήριξη ΚΑΛΟ
  26. ΚοινΣΕπ Σπείρα Γης
  27. ΚοινΣΕπ Ecoroutes
  28. ΚοινΣΕπ SolidarIT
  29. Κοινωνικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Θεσσαλονίκης “Βίος Coop”
  30. Λαϊκό Πανεπιστήμιο Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας
  31. Naxos Trekking Κοιν.Σ.Επ.
  32. Novelty Mind Games Kοιν.Σ.Επ
  33. Περιβαλλοντικό Πάρκο Απάνω Μεριάς Σύρου Κοιν.Σ.Επ.
  34. ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο (Πρωτοβουλία Συνεργασίας για την Κ.ΑΛ.Ο.)
  35. Συνεταιρισμός Κοινωνικής Διαχείρισης Αποβλήτων “Αναβίωσις”
  36. Το Μιτάτο της Αμοργού ΑΜΚΕ
  37. Γυναίκες σε Δίκτυο ΑΜΚΕ 
  38. Ολύμπους Άρωμα ΚοινΣΕπ 
  39. ΚοινΣΕπ Ιπποκράτεια Διαβίωση
  40. ΚοινΣΕπ Infotaxis 
  41. ΚοινΣΕπ Bioherbal

 

 

#16 Green Deal Φυσικό αέριο για θέρμανση προς το 2030 – μήπως χάνουμε τις ευκαιρίες για καθαρή ενεργειακή μετάβαση;

By | Δράσεις | No Comments

Το φυσικό αέριο είναι σήμερα ό,τι ήταν και ο λιγνίτης πριν από 10 χρόνιαΔεν είναι τυχαίο ότι απεντάχθηκαν όλα αυτά τα έργα και από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σύμφωνα με την ταξινομία των καθαρών τεχνολογιών, οι οποίες θα μπορούν να λαμβάνουν χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Ταμεία και να θεωρούνται ότι συνεισφέρουν στην ενεργειακή μετάβαση και το Ευρωπαϊκό Green Deal, το φυσικό αέριο, μετά από αρκετή πίεση, τέθηκε εκτός της λίστας μαζί με την πυρηνική ενέργεια και θα επανεξεταστεί στο τέλος του χρόνου από τα κράτη μέλη και όλα δείχνουν ότι δεν συνάδει με τους ενεργειακούς στόχους πια. Η Ευρώπη, επίσης, έθεσε τα θεμέλια του πρώτου Κλιματικού Νόμου με αύξηση του στόχου για τα αέρια του θερμοκηπίου που απαιτεί υπερ-πολλαπλάσιες πράσινες επενδύσεις (μόνο για την Ελλάδα απαιτούνται πάνω από 10 GW νέες ΑΠΕ ως το 2030 σε συνδυασμό με το στόχο των επενδύσεων στην ενεργειακή εξοικονόμηση), κάτι που θέτει τη βιωσιμότητα του φυσικού αερίου ως καύσιμο μη εφικτή

Ο Άνεμος Ανανέωσης και το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας έχουν ξεκινήσει έναν ουσιαστικό διάλογο με ερευνητές, εκπροσώπους επαγγελματικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών φορέων καθώς και ειδικούς για την Πράσινη Συμφωνία (Green Deal) και τι θα σήμαινε αυτή για την Ελλάδα, ιδιαίτερα σε τέσσερις θεματικούς τομείς:

  • Κλίμα και ενέργεια
  • Αγρο-διατροφικός τομέας
  • Κατοικία, πόλη, μετακινήσεις
  • Πράσινη χρηματοδότηση

και σε τέσσερις οριζόντιες πολιτικές:

  • κοινωνική συνοχή, κοινωνική πολιτική, κοινωνικός πυλώνας
  • εκπαίδευση, νεολαία, απασχόληση
  • διάσταση φύλου, κοινωνικές ανισότητες και διακρίσεις
  • κοινωνική επιχειρηματικότητα, κοινωνική κι αλληλέγγυα οικονομία

Στόχος είναι να διαμορφωθεί μέσα από μια συστηματική διαβούλευση μια πρόταση για ένα Green Deal που δεν θα αφήνει κανένα/καμία πίσω αλλά και θα συμβάλλει στην δημιουργία ένα νέου παραγωγικού – καταναλωτικού μοντέλου. Στο πλαίσιο αυτό ξεκινήσαμε την δημοσίευση μιας σειράς άρθρων στα θέματα αυτά και θα ακολουθήσουν εργαστήρια και στρογγυλά τραπέζια. 

Στο πλαίσιο αυτό δημοσιεύουμε το 16ο άρθρο, του Βλάση Οικονόμου, Διευθυντή του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκής και Κλιματικής Πολιτικής (Institute for European Energy and Climate Policy) που επικεντρώνει στο θέμα της καθαρής ενεργειακής μετάβασης και των αλλαγών που συντελούνται, με έμφαση στο θέμα της χρήσης φυσικού (ορυκτού) αερίου, που πρέπει να το αντιμετωπίσουμε ως ένα καύσιμο που οδεύει προς το τέλος της χρήσης του.  

Φυσικό αέριο για θέρμανση προς το 2030 – μήπως χάνουμε τις ευκαιρίες για καθαρή ενεργειακή μετάβαση;

 

του Βλάση Οικονόμου

Διευθυντή

του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκής και Κλιματικής Πολιτικής  

Institute for European Energy and Climate Policy 

Στις 21 Απριλίου 2021 παρουσιάστηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η ταξινομία των καθαρών τεχνολογιών, οι οποίες θα μπορούν να λαμβάνουν χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά ταμεία και να θεωρούνται ότι συνεισφέρουν στην ενεργειακή μετάβαση και το Ευρωπαϊκό Green Deal. Το φυσικό αέριο, μετά από αρκετή πίεση, τέθηκε εκτός της λίστας μαζί με την πυρηνική ενέργεια και θα επανεξεταστεί στο τέλος του χρόνου από τα κράτη μέλη και όλα δείχνουν ότι δε συνάδει με τους ενεργειακούς στόχους πια.

Η Ευρώπη, επίσης, έθεσε τα θεμέλια του πρώτου Κλιματικού Νόμου με αύξηση του στόχου για τα αέρια του θερμοκηπίου που απαιτεί υπερ-πολλαπλάσιες πράσινες επενδύσεις (μόνο για την Ελλάδα απαιτούνται πάνω από 10 GW νέες ΑΠΕ ως το 2030 σε συνδυασμό με το στόχο των επενδύσεων στην ενεργειακή εξοικονόμηση), κάτι που θέτει τη βιωσιμότητα του φυσικού αερίου σαν καύσιμο μη εφικτή..

Μέσα σε όλο αυτό το πλαίσιο εξάλλου, την ίδια εβδομάδα η Ελληνική πολιτεία δήλωνε ότι η χώρα δεν μπορεί να γίνει πεδίο εξορύξεων ορυκτών καυσίμων (μετά και την αποχώρηση αρκετών κοινοπραξιών), το οποίο σηματοδοτεί και μια ακόμα εξέλιξη που δεν παρέχει ασφάλεια εφοδιασμού για το φυσικό αέριο. Η ερώτηση λοιπόν είναι ότι δεδομένης της καθαρής ενεργειακής μετάβασης που έχουμε στοχεύσει σαν χώρα και σαν Ευρώπη, εύλογα διερωτάται κανείς ότι πώς το φυσικό αέριο, που ανήκει στα ορυκτά καύσιμα, θα συμβάλει στους στόχους αυτούς και πως θα βοηθήσει την κοινωνία σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο;

Παρακάτω θέτουμε κάποια ερωτήματα που μπορεί να μας διευκολύνουν στο παζλ..

Το έργο των νέων αγωγών υποστηρίζεται από Ευρωπαϊκή Χρηματοδότηση; Οι συγκεκριμένες επενδύσεις δεν λαμβάνουν εφεξής ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στην περίοδο 2021-2030, λόγω της μη θεώρησής του ως μεταβατικό καύσιμο. Επιπλέον το “Κύμα Ανακαίνισης” και οι προβλέψεις της Ευρώπης για τα κτίρια που θα μειώσουν το 2030 τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 60% (σε σχέση με το 2015), μέσω κτιριακών αναβαθμίσεων και αντικατάστασή τους από ηλεκτρικές αντλίες θερμότητας, δεν αφήνουν πολύ χώρο για το φυσικό αέριο μετά από αυτή την περίοδο. Αυτό σημαίνει ότι οι επενδύσεις αυτές κινδυνεύουν να γίνουν stranded assets – και ευλόγως τίθεται το ερώτημα γιατί να μην επενδύσουμε απευθείας σε ρύθμιση της ζήτησης μέσω ενεργειακής απόδοσης (η Επίτροπος Ενέργειας ευθαρσώς δήλωσε ότι η ενεργειακή αναβάθμιση θα είναι η νέα νόρμα) και καθαρότερες μορφές. Όπως, όλα δείχνουν, αυτή τη στιγμή το φυσικό αέριο είναι ό,τι ήταν και ο λιγνίτης πριν από 10 χρόνιαΔεν είναι τυχαίο ότι απεντάχθηκαν όλα αυτά τα έργα και από το Ταμείο Ανάκαμψης…Είναι εξίσου κλασική πια η φράση του επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων «το αέριο τελείωσε»..

Μπορεί το φυσικό αέριο να είναι βιώσιμο και φτηνό για τον οικιακό και εμπορικό καταναλωτή; Η βιωσιμότητα τέτοιων επενδύσεων και το όφελος στον καταναλωτή είναι αρκετά αμφισβητήσιμα πια γιατί η τιμή του φυσικού αερίου αρχίζει και γίνεται αρκετά ευμετάβλητη πλέον (αρκεί να δει κανείς την αύξηση των τιμών λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών στην Ευρώπη αυτές τις μέρες), ενώ αυτή τη στιγμή δεν έχει υπολογιστεί η μεγάλη αύξηση του κόστους της από την τιμή του CO2 στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που τείνει να φτάσει στα 45 Ε/τ με κατεύθυνση τα 100-150 Ε/τ CO2 (άρα θα αυξήσει και την τιμή του ορυκτού αερίου).

Επιπλέον, η αύξηση του κόστους θα είναι πολύ μεγάλη μετά και την εισαγωγή του κτιριακού τομέα στο καθεστώς της Εμπορίας Αδειών Αερίων του Θερμοκηπίου (όπως δηλώθηκε και επισήμως από την Κοινοτική Επίτροπο και θα αποφασιστεί αυτό το καλοκαίρι στην Επιτροπή) όπου κάθε μονάδα θέρμανσης από φυσικό αέριο θα υπόκειται στην αυξημένη τιμή του CO2.

Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που και η Ευρωπαϊκή Ένωση Καταναλωτών έστειλε υπόμνημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που ζητάει να απομακρυνθούν τα ορυκτά καύσιμα από τη θέρμανση και ψύξη (ακολουθώντας τον Ευρωπαϊκό στόχο για πλήρη απαναθρακοποίηση της θέρμανσης και ψύξης του κτιριακού τομέα).

Η αύξηση της τιμής του καυσίμου στην θέρμανση δε θα οδηγήσει και σε μείωση της ζήτησής του (λόγω της μεγάλης ανελαστικότητας ζήτησης), ενώ η αλλαγή σε μια νέα καθαρότερη τεχνολογία (όταν δεν έχει αποσβεστεί η αξία του φυσικού αερίου) δεν θα είναι εύκολη (καθότι θα απαιτείται και κόστος νέας εγκατάστασης τεχνολογίας).

Εν κατακλείδι λοιπόν, δε μπορεί κανείς να εγγυηθεί ότι το φυσικό αέριο θα είναι ένα φθηνό καύσιμο για τον καταναλωτή στην επόμενη περίοδο (δεδομένης και της μείωσης των τιμών των εναλλακτικών καυσίμων όπως πχ των φωτοβολταϊκών στη στέγη σε συνδυασμό με αντλίες θερμότητας).  Είναι, επίσης, χρήσιμο να γνωρίζουν οι καταναλωτές ότι η εμπειρία άλλων ευρωπαϊκών χωρών (πχ Ολλανδία η οποία εγκαταλείπει το φυσικό αέριο) δείχνει ότι, μετά το πέρας της κάθε νοικοκυριό πρέπει να πληρώσει από 30-40.000 ευρώ για να αλλάξει καύσιμο…

Μπορεί το φυσικό αέριο να είναι πιο αποδοτικό για τον οικιακό και εμπορικό τομέα; Το θέμα της εξοικονόμησης κόστους κατά 40% που αναφέρεται είναι αρκετά συζητήσιμο και ίσως είχε μια λογική πριν από κάποια χρόνια. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και η απόδοση του φυσικού αερίου σε οικιακό/εμπορικό τομέα (με τους πιο καινούργιους καυστήρες να είναι 98.5% απόδοση, πια πολύ χαμηλότερη από αντίστοιχες αντλίες θερμότητας – με πάνω από 300% απόδοση). Το κόστος του καυσίμου εξαρτάται φυσικά, οπότε αν όντως συνδυαστεί η αντλία με ΑΠΕ, τότε είναι σίγουρα φθηνότερη (αντίστοιχα και ο χρόνος ζωής ενός καυστήρα είναι 8-12 χρόνια ενώ της αντλίας 15-25 χρόνια). Επιπλέον, η τάση στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι η επιβολή α) ελάχιστων στάνταρ απόδοσης σε εξοπλισμό θέρμανσης, τα οποία θα πετάξουν εκτός αγοράς τους νέους καυστήρες φυσικού αερίου έως το 2030 (όπως ήδη έγινε στη Δανία και τη Νορβηγία), και β) ελάχιστα στάνταρ ενεργειακής απόδοσης σε υφιστάμενα κτίρια, τα οποία θα προωθήσουν τις ενεργειακές αναβαθμίσεις κτιρίων και αλλαγές συστημάτων θέρμανσης θέτοντας χρονοδιαγράμματα, με βάση τα οποία τα κτίρια θα πρέπει να συμμορφώνονται με ενεργειακά και κλιματικά κριτήρια (όπως έγινε στη Σκωτία και την Ολλανδία). 

Οι πρώτες αποτιμήσεις με βάση τον κύκλο ζωής ενός καυστήρα φυσικού αερίου δείχνουν ότι θα μπορούσε να ήταν πολύ οικονομικότερο και αποδοτικότερο να γίνει μετατροπή σε αντλίες εξαρχής (με ή χωρίς συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)). Βασική ερώτηση, λοιπόν, είναι μήπως θα ήταν χρησιμότερο να ζητηθεί ένα πρόγραμμα από τα διαθέσιμα του ΕΣΠΑ και από το νέο ΕΣΠΑ (ή και του Ταμείου Ανάκαμψης) για αντλίες θερμότητας σε όλα τα κτίρια και αύξηση του ρυθμού των ενεργειακών αναβαθμίσεων (>1% ώστε να προλάβουμε και τους στόχους του Κύματος Ανακαίνισης);

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις κατευθυντήριες οδηγίες για τη δημόσια χρηματοδότηση προκρίνει την μεγιστοποίηση των εναποθέσεων κεφαλαίων για ενεργειακές αναβαθμίσεις, καθώς είναι και η μόνη ουσιαστική και διαρθρωτική λύση για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας (η οποία λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις στη χώρα μας). 

Υπάρχει προοπτική για υδρογόνο στο μέλλον; Η συγκεκριμένη επένδυση αν γίνει θα πρέπει να αποσκοπεί σε υδρογόνο στο μέλλον χωρίς να χρειάζονται μετατροπές στο υπάρχον δίκτυο (άρα χωρίς σκαψίματα πάλι και νέο κόστος…) και να αφορά αποκλειστικά τις μεταφορές. Στον οικιακό και εμπορικό τομέα, το υδρογόνο είναι πανάκριβο (βλ. https://energypress.gr/news/ydrogono-gia-thermansi-ktirion-stin-ellada-ehei-noima) και με πολύ χαμηλή απόδοση (ενδεικτικά το υδρογόνο σε οικιακό καυστήρα έχει απόδοση 47-59%, όταν η αντλία θερμότητας με ηλεκτρισμό από ΑΠΕ έχει αντίστοιχη απόδοση 270%!). Αντίστοιχα και το ετήσιο κόστος θέρμανσης με καυστήρα υδρογόνου είναι 1200-3700 Ευρώ όταν με αντλία θερμότητας από ΑΠΕ μόλις 600 Ευρώ.

Το φυσικό αέριο μπορεί να φέρει θέσεις εργασίας; Οι πρόσφατες μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν ότι οι επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα προσφέρουν πολύ λιγότερες θέσεις εργασίας (γιατί έχουν μικρό κύκλο εργασιών μετά την κατασκευή – παραμένει μόνο η συντήρηση) σε σχέση με το πιο σημαντικό κομμάτι του κτιρίου, τις ενεργειακές ανακαινίσεις κτιρίων και εξοικονόμηση ενέργειας.

Για κάθε 1 εκατομμύριο € που επενδύεται σε ενεργειακές ανακαινίσεις κτιρίων και εξοικονόμηση ενέργειας δημιουργούνται 18 μακροχρόνιες και τοπικές θέσεις εργασίας (που θα μείνουν τοπικά), ενώ για ορυκτά καύσιμα μόλις 5 θέσεις εργασίας (βλ. και εδώ https://ecopress.gr/peloponnisos-ape-kai-energeiaki…/…). Χωρίς παρεμβάσεις στα κτίρια και ρύθμιση της ενεργειακής ζήτησης, δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να προβούμε σε επεκτάσεις δικτύων (που αντιτίθεται και στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό της Ενεργειακής Απόδοσης Πρώτα).

Οι Δήμοι που ξεκινούν το Φυσικό Αέριο δεν θα κερδίσουν; Οι δήμοι οι οποίοι έχουν διαμορφώσει ή διαμορφώνουν τα Σχέδια Δράσης για την Αειφόρο Ενέργεια και το Κλίμα (ΣΔΑΕΚ) θέτοντας στόχους για τη νέα περίοδο, θα πρέπει να αντιληφθούν ότι με μαζική χρήση ενός ορυκτού καυσίμου θα αυξήσουν και το κλιματικό τους αποτύπωμα, άρα θα επιβαρύνουν την επίτευξη των στόχων τους και θα αναγκαστούν να κάνουν πολύ περισσότερες δράσεις. Επιπλέον, δεδομένου ότι οι Ευρωπαϊκοί χρηματοδοτικοί φορείς έχουν λάβει απόφαση περί αποφυγής χρηματοδότησης επενδύσεων σε ορυκτά καύσιμα, αυτό σημαίνει ότι οι δήμοι δεν θα έχουν ίσες ευκαιρίες χρηματοδότησης από ενεργειακά και κλιματικά προγράμματα (έναντι άλλων που πορεύονται με καθαρότερες τεχνολογίες) και αυτό θα δημιουργήσει θέματα εξεύρεσης πόρων στο άμεσο μέλλον…

Με βάση τα ανωτέρω, ίσως είναι χρήσιμο να γίνει ένας γόνιμος διάλογος στις τοπικές κοινωνίες με φορείς για να συζητηθούν τα θέματα αυτά. Η πραγματική ενεργειακή μετάβαση μπορεί να αποτελέσει τον πραγματικό μοχλό εκκίνησης της τοπικής οικονομίας, χωρίς να βασίζεται σε εισαγόμενα καύσιμα. Ας μην ξεχνάμε και το γνωστό ρητό της Διεθνούς Επιτροπής Ενέργειας “η ενεργειακή εξοικονόμηση είναι το πρώτο καύσιμο”.

Μήπως να γίνει μια σοβαρή συζήτηση για το πόσο αποφάσεις που πάρθηκαν πριν από 10 χρόνια έχουν νόημα σήμερα και να παρουσιαστούν όλα τα στοιχεία περί της βιωσιμότητας τέτοιων επενδύσεων για διαβούλευση (με παρουσίαση των αναγκών των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, τις καταναλώσεις τους κλπ) και να βρεθούν οι βέλτιστες λύσεις;

Photo by Olav Tvedt on Unsplash