Τέλος σχολικής χρονιά, αλλά και ευκαιρία για μια, δύο, πολλές συγκινητικές γιορτές που σε γεμίζουν αισιοδοξία.
Γιατί και που; Α’, ναι, συμμετείχαμε, μεταξύ πολλών άλλων, στην πολύ ενδιαφέρουσα γιορτή που οργάνωσε το 54ο Δημοτικό Σχολείο Αθήνας, στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Το σχολείο είναι ένα από τα 73 της Αθήνας που συμμετείχαν ενεργά στο πρόγραμμα EUKI “Κλιματικά σχολεία Αθήνα – Βερολίνο: ΑΝΟΙXΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ».
Ενδιαφέρουσα και “προκλητική” η πρόσκληση που στάλθηκε. “Ο κόσμος ανάποδα“, έγραφε. “Σκέψου, ψάξε, μάθε, δράσε...”
Η αφίσα (η μία από τις πολλές) εξίσου …προκλητική: Για μια καλύτερη ζωή σ’ αυτή τη Γη. Ναι αλλά τότε, τι θέλουν να που τα παιδιά με το “”Ο κόσμος ανάποδα”;
Σε όλη την διάρκεια της γιορτής όλοι κι όλες παραμείναμε καθηλωμένοι/ες. Αλλά και η έναρξη της γιορτής ήταν από μόνη της διαφορετική. Όπως και διαφορετικά, μα πολύ διαφορετικά, ήταν και τα παιδιά του σχολείου, της Ε1 και της ΣΤ2 που πήραν μέρος ενεργά σε όλη την γιορτή.
“Μαζί, διαφορετικοί, φίλοι“…
Εμείς τα παιδιά του Ε1 και ΣΤ2, αγόρια και κορίτσια. συναντηθήκαμε πολλές φορές κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2018-2019 και…
- γνωριστήκαμε μεταξύ μας, ακούγοντας με προσοχή ο ένας τον άλλον, ανεξάρτητα από καταγωγή, φύλο, θρησκεία και χρώμα… (πράγματι στην γιορτή ήταν παιδιά από όλες τις γωνιές του πλανήτη)
- ανταλλάξαμε απόψεις και επιχειρήματα, συμφωνήσαμε και διαφωνήσαμε πάντα με αλληλοσεβασμό,
- μοιραστήκαμε ιδέες, προτάσεις, βλέμματα και όνειρα
- εκφράσαμε αλήθειες και θέσαμε ερωτήματα,
- παίξαμε με τον νου, την καρδιά και το σώμα μας,
- δημιουργήσαμε με έμπνευση και μεράκι τα δικά μας έργα
- αλλάξαμε μικρές, κακές καθημερινές συνήθειες και βάλαμε απλές καινούργιες πρακτικές στη ζωή μας στο σχολείο και στο σπίτι
Τα παιδιά χάρηκαν τη γιορτή, έπαιξαν με ενθουσιασμό. Αλλά φαίνεται ότι αυτός ο ενθουσιασμός υπήρχε σε όλη την διάρκεια της χρονιάς όταν συμμετείχαν στη δράση. “Παιδιά, είναι ωραία, πολύ ωραία, να ζεις, να χαίρεσαι“, έγραψαν, “και να μαθαίνεις μαζί με τον άλλο“!
Τι ωραία, να ακούς τα παιδάκι να παίζουν με ενθουσιασμό και να μιλάνε ωραία ελληνικά με προφορά που έδειχνε κινέζικη ή ρώσικη ή αραβική καταγωγή…
Κυρίες και κύριοι, η παράσταση αρχίζει, διαλαλούσε με φανερό ταλέντο ηθοποιού η μικρή μαθήτρια, τρέχοντας πέρα δώθε στην σκηνή με ενθουσιασμό και χάρη.
“Ο κόσμος ανάποδα”. Μα γιατί ανάποδα, αναρωτιέσαι…
“Για περάστε κυρίες, κύριοι και παιδιά! Και όσοι νοιώθετε παιδιά! Για περάστε!”
Ελάτε να δείτε το “Δέντρο που Έδινε”!
“Τον Άπληστο Βασιλιά να σκοτεινιάζει τη ΜΑΝΑ-ΓΗ”.
“Ελάτε να δείτε το Μαγικό Ραβδί να μετατρέπει τους ανθρώπους σε …λεφτά. Τον Κόσμο να χάνεται σε μια ζαριά!”
Άντε πάλι. Ελάτε, λέει, σε ένα σχολείο του Κόσμου Ανάποδα!!!!
Ωραία, τώρα και ο Κόσμος Ανάποδα έχει και ένα σχολείο, και μάλιστα Ανάποδο!!!! Μήπως τα παιδιά παίζουν (αντί να) (και) μαθαίνουν; Και ο δάσκαλος τους τι κάνει;
Ελάτε ν΄ακούσουμε μαζί το τραγούδι του αηδονιού, το βάτραχο στο νερό, το μικρό σαλιγκάρι να πιάνει την άνοιξη με προσοχή και να την ανοίγει…
“Ν΄ακούσουμε τους Ποιητές που πάντα χρειάζονται στους δύσκολους καιρούς”!
“Για περάστε, κυρίες και κύριοι!”
Μα τι λένε, τι ανάποδο σχολείο είναι αυτό…
“Το κλίμα της Γης αλλάζει. Εσένα σε νοιάζει”;
Άκου να γυρίσουμε τον κόσμο ανάποδα, αφού έχουν έρθει τα πάνω κάτω, για να μπορέσει να σταθεί στα πόδια του ξανά!
Μα τι λένε αυτά τα παιδιά; “Να γυρίσουμε τον κόσμο ανάποδα, αφού έχουν έρθει τα πάνω κάτω, για να μπορέσει να σταθεί στα πόδια του ξανά“
Σκέψου, ψάξε, μάθε, δράσε…
Να και μια ωραία σχολική εφημεριδούλα του σχολείου, το Οικολογικό Κουκούτσι…
Περιλαμβάνει πολλά και ωραία, μεταξύ άλλων όμως και το τραγούδι των παιδιών, το “δικό μας τραγούδι”, όπως έγραψαν: “Γίνει προστάτης της Γης“.
Το πρόγραμμα και οι στόχοι του
Το Πρόγραμμα «ΑΝΟΙXΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ» υλοποιείται από το Δήμο Αθηναίων, την ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης», τη Γερμανική πρωτοβουλία πολιτών «Respect for Greece» (Σεβασμός για την Ελλάδα) και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά Θέματα (Independent Institute for Environmental Issues-UFU).
Το πρόγραμμα στοχεύει στην:
-
συμμετοχή της σχολικής κοινότητας στην προστασία του κλίματος,
-
μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης του ρεύματος) των σχολικών κτιρίων (κατά 5%),
-
ενίσχυση των προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος των σχολείων αλλά και των κατοικιών.
Οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι οι πολίτες που βιώνουν ήδη, και θα βιώσουν περισσότερο στη ζωή τους, τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Όμως, μπορούν και να συμβάλλουν στην προστασία του κλίματος, στη μείωση της σπατάλης ενέργειας, στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και γενικότερα στην προστασία του περιβάλλοντος.
Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από το @EUKI_Climate (European Climate Initiative) του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος (BMU) που χρηματοδοτεί σχήματα συνεργασίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη προστασία του κλίματος.
Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (αρ. πρωτ. 9854/27-10-2017 ΦΕΣΕ Γρ. Υπουργού)
Πρόσφατα σχόλια