Κοινή ανακοίνωση 56 οργανώσεων σχετικά με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης

By | Δράσεις | No Comments

O Άνεμος Ανανέωσης συμμετέχει στη νέα πρωτοβουλία-επιστολή 56 οργανώσεων παρέμβασης για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0 που ανακοίνωσε η κυβέρνηση χωρίς όμως να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με την κοινωνία των πολιτών, όπως προβλέπει ο σχετικός Ευρωπαϊκός Κανονισμός για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στην διαμόρφωση του Σχεδίου είναι ιδιαίτερα σημαντική αλλά και όρος απαραίτητος για την έγκρισή του από την Κομισιόν, αφού οι πόροι αυτού του Ταμείου, μαζί με άλλους από την επόμενη προγραμματική περίοδο 2021-2027 καθώς και ρευστότητα προς τις τράπεζες μέσω της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα, θα καθορίσουν το οικονομικό, παραγωγικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό μέλλον της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες. 

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

Στις 23 Μαρτίου 2021, 70 οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών αποστείλαμε ανοιχτή επιστολή στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, κύριο Σκυλακάκη, για την έλλειψη συμμετοχής και διαφάνειας κατά τη σύνταξη του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, χωρίς να έχουμε λάβει μέχρι στιγμής καμία σχετική απάντηση από την πλευρά της κυβέρνησης. Η επιστολή κοινοποιήθηκε επίσης στον πρωθυπουργό, τον Υπουργό Οικονομικών και την ειδική ομάδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα (RECOVER).

Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 29 Μαρτίου 2021 και παρουσιάστηκε από την κυβέρνηση στις 31 Μαρτίου, ενώ αναμένεται η κατάθεσή του στο Ελληνικό Κοινοβούλιο εντός της εβδομάδας. Η παρουσίαση και δημοσιοποίηση του κειμένου του Σχεδίου λίγες μόλις μέρες πριν κατατεθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν αφήνει περιθώριο ούτε στους Έλληνες βουλευτές ούτε στην κοινωνία των πολιτών να τοποθετηθούν επί της ουσίας ως προς το περιεχόμενο και τις στρατηγικές του κατευθύνσεις.

Σε πρόσφατη τοποθέτησή του, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι οι δράσεις του σχεδίου αφορούν όλους τους πολίτες της χώρας. Οι υπογράφουσες οργανώσεις επιμένουμε ότι η υποστήριξη του σχεδίου από τους πολίτες και το μέγιστο όφελος από τις δράσεις του, θα διασφαλιστούν μόνο από την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών στη διαμόρφωση και υλοποίησή του. Χωρίς αυτές, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης είναι πολύ πιθανό να αφήσει εκτός των προβλέψεών του μεγάλο μέρος των συμπολιτών μας και να παραβλέψει σημαντικούς τομείς που χρήζουν υποστήριξης, προκειμένου να ανακάμψουμε από την παρούσα και να θωρακιστούμε από μελλοντικές κρίσεις.

Η μεγάλη ευθύνη της κυβέρνησης επομένως από εδώ και πέρα είναι, εκτός από τη σωστή αξιοποίηση των πόρων προς την κατεύθυνση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της προστασίας του περιβάλλοντος, η διασφάλιση της ενεργής και έγκαιρης συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών κατά την εφαρμογή των δράσεων του σχεδίου, αλλά και κάθε άλλης δράσης σχετικής με την ανάκαμψη. Επιπλέον, είναι απαραίτητη η διαφάνεια και λογοδοσία κατά την εφαρμογή των δράσεων του Σχεδίου. Προς αυτή την κατεύθυνση ζητάμε από την κυβέρνηση να ανακοινώσει άμεσα με ποιους τρόπους θα διασφαλίσει τόσο την ενεργή συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών, όσο και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο και τη διαφάνεια κατά την εφαρμογή των δράσεων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης.

Η συνυπογραφή της επιστολής της 23 ης Μαρτίου 2021 από 70 οργανώσεις (στις οποίες έχουν προστεθεί άλλες 13, σύνολο δηλαδή 83) με διαφορετικό αντικείμενο ενασχόλησης, τονίζει την αγωνία μεγάλης μερίδας της κοινωνίας των πολιτών σχετικά με την πορεία που θα ακολουθήσει η χώρα μετά την πανδημία, και ταυτόχρονα το ενδιαφέρον της για τη διαμόρφωση ενός εθνικού σχεδίου ανάκαμψης που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες για ένα βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο μέλλον. Η ευκαιρία για την αξιοποίηση των πόρων για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο αύριο είναι μοναδική και δεν πρέπει να πάει χαμένη.

Λίστα οργανώσεων που υπογράφουν την ανακοίνωση

1. ActionAid
2. Αλληλεγγύη Λέσβου
3. ΑΜΚΕ “Με Άλλα Μάτια”
4. Άνεμος Ανανέωσης
5. ΑΝΤΙΓΟΝΗ – Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης για το Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και τη Μη Βία
6. Αρίων
7. ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων
8. Αρχιπέλαγος
9. Γιατροί του Κόσμου Ελλάδας
10. Common Ground Greece
11. Δανικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες
12. Διαβάζω για τους άλλους
13. Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού
14. Δράση για την Άγρια Ζωή
15. ECHO100PLUS
16. Ecocity
17. Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης
18. Ελληνικό Δίκτυο για το Δικαίωμα στη Στέγη και την Κατοικία
19. Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών
20. Emfasis Foundation
21. Ethelon
22. Food On
23. Generation 2.0 for Rights, Equality and Diversity
24. GIVMED
25. Greenpeace Ελλάδα
26. HIGGS
27. HumanRights360
28. Θάλασσα Αλληλεγγύης
29. InCommOn
30. International Rescue Committee (IRC)
31. Ithaca Laundry
32. Καλλιστώ
33. Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών – Διοτίμα
34. Κέντρο Συμπαράστασης Παιδιών και Οικογένειας
35. Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας
36. Medasset
37. Μέλισσα: Δίκτυο Μεταναστριών στην Ελλάδα
38. Νηρέας
39. Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης
40. Οικολογική κίνηση Θεσσαλονίκης
41. Οικολογική Κίνηση Πάτρας
42. Περιοδικό δρόμου “Σχεδία”
43. People Behind
44. Samos Volunteers
45. Σ.Κ.Ε.Π. – ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ
46. Steps
47. Σύλλογος Ασθενών Ήπατος Ελλάδος “Προμηθέας”
48. Σύλλογος Αστικών Ποδηλατών Αττικής (ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα)

49. Σύλλογος Μερίμνης Ανηλίκων και Νέων (ΣΜΑΝ), Society for the Care of Minors and Youth
50. Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος Περιοχής Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας
51. Τerre des hommes Hellas
52.  Τουλίπα Γουλιμή
53. The HOME Project
54. Φίλοι της Φύσης
55. Φίλοι του Μόντε
56. WWF Ελλάς

Photo by Dim Hou on Unsplash

Επιστολή της 23ης Μαρτίου που συνυπογράφουν 83 οργανώσεις

Οδηγίες IUCN για να συνυπάρχουν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και βιοποικιλότητα

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

IUCN: Οδηγίες για επενδυτές ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις ΑΠΕ στη βιοποικιλότητα

Αντί για άσπρο μαύρο, η συνεργασία και η τήρηση κανόνων μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη και των δύο στόχων: προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και διατήρηση – αποκατάσταση της βιοποικιλότητας.

Μια έκθεση 260 σελίδων της Διεθνούς Ένωσης Διατήρησης της Φύσης (International Union for Conservation of Nature, IUCN) επιβεβαιώνει ότι η προώθηση της αιολικής και ηλιακής ενέργειας και προστασία της βιοποικιλότητας είναι εφικτό να συνυπάρχουν. Η έκθεση δεν μένει σε ευχές αλλά προτείνει τρόπους για αυτή την συνύπαρξη. Η έκθεση με τίτλο «Μετριασμός των επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας – Mitigating biodiversity impacts associated with solar and wind energy development» περιλαμβάνει κατευθυντήριες γραμμές, οδηγίες και συμβουλές που απευθύνονται κυρίως στους επενδυτές, μελετητές και όσους λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τις επενδύσεις σε χερσαία και θαλάσσια αιολικά πάρκα και σε ηλιακά συστήματα.

Η έκθεση εκπονήθηκε από την IUCN και τις οργανώσεις μέλη της σε συνεργασία με The Biodiversity Consultancy, ενώ υπήρξε συνεργασία και με εταιρείες ενέργειας όπως η Électricité de France (EDF), η Energias de Portugal (EDP) και η Shell, η Ευρωπαϊκή Ένωση Αιολικής Ενέργειας (WindEurope) και το Δίκτυο για τις Α.Π.Ε. REN21.

Η επίτευξη ενός βιώσιμου μέλλοντος με επανασταθεροποιημένο κλίμα απαιτεί γρήγορους, συνεχείς και εκτεταμένους μετασχηματισμούς σε ενέργεια, χρήση γης, υποδομές και βιομηχανικά συστήματα. Η μεγάλης κλίμακας επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην ικανοποίηση των αυξανόμενων ενεργειακών απαιτήσεων στον κόσμο και στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο, ακόμη και «καθαρές» πηγές ενέργειας μπορεί να έχουν σημαντικές ακούσιες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Οι κατευθυντήριες γραμμές στοχεύουν στην παροχή πρακτικής υποστήριξης για την ανάπτυξη της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας μέσω της αποτελεσματικής διαχείρισης των κινδύνων και της βελτίωσης των συνολικών αποτελεσμάτων που σχετίζονται με τη βιοποικιλότητα και τις υπηρεσίες οικοσυστήματος. Είναι επικεντρωμένες στη βιομηχανία και μπορούν να εφαρμοστούν σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής της ανάπτυξης του έργου, από τον πρώιμο σχεδιασμό έως τον παροπλισμό και την αποσυναρμολόγηση, χρησιμοποιώντας την ιεραρχία μετριασμού ως ένα σαφές πλαίσιο σχεδιασμού και υλοποίησης. Η ιεραρχία μετριασμού εφαρμόζεται σε άμεσες, έμμεσες και σωρευτικές επιπτώσεις. Ο κατάλογος των πόρων που σχετίζονται με τον μετριασμό των επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας (Παράρτημα 1 της έκδοσης) διατίθεται ως ξεχωριστό υπολογιστικό φύλλο με δυνατότητα λήψης.

Σύμφωνα με την έκθεση:
 – Οι σχεδιαστές, επενδυτές και όσοι λαμβάνουν αποφάσεις πρέπει να προσέχουν ώστε τα έργα Α.Π.Ε. που αναπτύσσουν, να μην δημιουργούν άθελά τους κινδύνους για τη φύση και τα οικοσυστήματα.

  • Ο ορθός σχεδιασμός και ο έγκαιρος προσδιορισμός των επιπτώσεων είναι αποτελεσματικά εργαλεία για την επίτευξη της κατάλληλης χωροθέτησης των έργων. Για αυτό οι επενδυτές θα πρέπει να αποφεύγουν περιοχές υψηλής οικολογικής αξίας.
  • Προσωρινή παύση λειτουργίας επιλεγμένων ανεμογεννητριών για την προστασία των πτηνών και άλλων ειδών όταν διαπιστώνεται κίνδυνος από παρατηρητές πεδίου, ή βάσει εικόνας ή ραντάρ.

Οι οδηγίες προσφέρουν επίσης προτάσεις για τους επενδυτές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για το πώς μπορούν να διαδραματίσουν και άλλους θετικούς ρόλους, π.χ. μέσω της αποκατάστασης υποβαθμισμένων οικότοπων καθώς κι ένα πλαίσιο για την εφαρμογή μιας ιεραρχίας μέτρων μετριασμού (αποφυγή, ελαχιστοποίηση, αποκατάσταση και αντιστάθμιση) των επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα.

Η IUCN είναι διεθνής ένωση μελών για την προστασία της φύσης και αποτελείται τόσο από κυβερνητικές οργανώσεις όσο και από οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Αξιοποιεί την εμπειρία, τους πόρους και την εμβέλεια των περισσότερων από 1.400 οργανώσεων μελών της και τη συμβολή περισσότερων από 17.000 εμπειρογνωμόνων. Αυτή η ποικιλομορφία και η τεράστια τεχνογνωσία καθιστούν την IUCN μια “παγκόσμια αρχή” για την κατάσταση του φυσικού κόσμου και τα μέτρα που απαιτούνται για την προστασία του. Η IUCN είναι ενεργή σε 160 χώρες.

Infographic - about IUCN

IUCN

#11 Green Deal: Από την Κλιματική Κρίση στην Οικολογική Δημοκρατία

By | Δράσεις | No Comments

Από την Κλιματική Κρίση στην Οικολογική Δημοκρατία: Λαϊκή Πρωτοβουλία “Κλίμα 500”

“Οι κοινωνικές κινητοποιήσεις για το κλίμα και τη φύση επιφέρουν μετασχηματισμούς στη βάση των κοινωνιών, που σταδιακά επιβάλλουν ένα πιο οικολογικό πλαίσιο στα κράτη και τις εταιρείες. Η δημοκρατία επιστρέφει, έστω και αργά, όπως και η κουκουβάγια πετά το σούρουπο. Είναι όμως αναγκαίο μία τέτοια επιστροφή να είναι αποτελεσματική σε θεσμικό επίπεδο, ώστε να θωρακίσει τις κοινωνίες από τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης” Αντώνης Μπρούμας

Ο Άνεμος Ανανέωσης και το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας έχουν ξεκινήσει έναν ουσιαστικό διάλογο με ερευνητές, εκπροσώπους επαγγελματικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών φορέων καθώς και ειδικούς για την Πράσινη Συμφωνία (Green Deal) και τι θα σήμαινε αυτή για την Ελλάδα, ιδιαίτερα σε τέσσερις θεματικούς τομείς:

  • Κλίμα και ενέργεια
  • Αγρο-διατροφικός τομέας
  • Κατοικία, πόλη, μετακινήσεις
  • Πράσινη χρηματοδότηση

και σε τέσσερις οριζόντιες πολιτικές:

  • κοινωνική συνοχή, κοινωνική πολιτική, κοινωνικός πυλώνας
  • εκπαίδευση, νεολαία, απασχόληση
  • διάσταση φύλου, κοινωνικές ανισότητες και διακρίσεις
  • κοινωνική επιχειρηματικότητα, κοινωνική κι αλληλέγγυα οικονομία

Στόχος είναι να διαμορφωθεί μέσα από μια συστηματική διαβούλευση μια πρόταση για ένα Green Deal που δεν θα αφήνει κανένα/καμία πίσω αλλά και θα συμβάλλει στην δημιουργία ένα νέου παραγωγικού – καταναλωτικού μοντέλου. Στο πλαίσιο αυτό ξεκινήσαμε την δημοσίευση μιας σειράς άρθρων στα θέματα αυτά και θα ακολουθήσουν εργαστήρια και στρογγυλά τραπέζια. 

Δημοσιεύουμε το ενδέκατο (11) άρθρο στη σειρά αυτή, του Αντώνη Μπρούμα, δικηγόρου, ανεξάρτητου ερευνητή και ακτιβιστή των κινημάτων βάσης, που αφορά στη σχέση κλιματικής κρίσης – ελλείμματος δημοκρατίας, στους μετασχηματισμούς που απαιτούνται για μια οικολογική δημοκρατία καθώς και στην Λαϊκή Πρωτοβουλία Κλίma500

Του Αντώνη Μπρούμα

δικηγόρου, ανεξάρτητου ερευνητή και

 ακτιβιστή των κινημάτων βάσης

Η Κλιματική Κρίση ως Απότοκο του Ελλείμματος Δημοκρατίας

Η κλιματική κρίση συνιστά το αποτέλεσμα της διατάραξης της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση σε πλανητικό επίπεδο. Συνιστά απότοκο μίας συγκεκριμένης και ιστορικά προσδιορισμένης κοινωνικής δομής, που χαρακτηρίζεται από την διάρρηξη των παραδοσιακών κοινοτικών σχέσεων από τα εθνικά κράτη και τις ιδιωτικές εταιρείες. Σε αντίθεση με τις κοινότητες, τα σύγχρονα κράτη και οι μεγάλοι εταιρικοί οργανισμοί χαρακτηρίζονται από την απόσπασή τους ως μορφών εξουσίας από το κοινωνικό σώμα. Οι σύγχρονες αντιπροσωπευτικές δημοκρατίες του 20ου αιώνα είναι το αποτέλεσμα του αγώνα για τον κοινωνικό έλεγχο των εθνικών κρατών και των ιδιωτικών εταιρειών. Εντούτοις, με την εκκίνηση του 21ου αιώνα καθίσταται σαφές ότι ο εκδημοκρατισμός αυτός έμεινε ανολοκλήρωτος. 

Η σταδιακή μόνωση της οικονομίας από τον δημοκρατικό έλεγχο και ο περιορισμός των μορφών κοινοτικής οικονομίας στο περιθώριο έχουν οδηγήσει σε μία άνευ προηγουμένου επέμβαση της εταιρικής δραστηριότητας στο περιβάλλον, που μεταβολίζει πλέον την ίδια τη φύση σύμφωνα με τους κανόνες της. Το ίδιο το σύστημα αξιών της εμπορευματικής αγοράς εξακολουθεί να μην προσμετρά τις αρνητικές εξωτερικότητες της ιδιωτικής εταιρικής πρωτοβουλίας, καθιστώντας εν πολλοίς αόρατο τον αντίκτυπό της στο περιβάλλον. Τα κράτη εξακολουθούν να λειτουργούν ως πολιορκητικοί κριοί της εμπορευματοποίησης των κοινών και της οικονομικής μεγέθυνσης ως αυτοσκοπού. Συμπερασματικά, οι σύγχρονες δημοκρατίες επιβάλλουν έναν πολύ περιορισμένο κοινωνικό έλεγχο στην εταιρική δραστηριότητα και αυτόν μόνο ex posteriori, λειτουργώντας πυροσβεστικά για να «μαζέψουν τα σπασμένα» της εμπορευματικής αγοράς. Αναφορικά με την προστασία της φύσης και του κλίματος, τα αποτελέσματα των τελευταίων 100 ετών από μία τέτοια πρακτική είναι πολύ φτωχά. 

Κλιματική κρίση και δημοκρατία βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση. Οπουδήποτε στον πλανήτη, όσο μεγαλύτερο είναι το έλλειμμα δημοκρατικού ελέγχου πάνω στην δραστηριότητα κράτους και εταιρειών, τόσο περισσότερες είναι οι επιπτώσεις στα τοπικά οικοσυστήματα. Η εδώ και 40 πλέον έτη επικράτηση της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας, δηλαδή της πίστης περί της αγαθότητας της άρσης κάθε κοινωνικού κανόνα στην εταιρική δραστηριότητα, έχει επιταχύνει την πορεία προς την κλιματική κρίση, περιστέλλοντας στις περισσότερες χώρες τη δημοκρατία σε έναν περιθωριακό έλεγχο της οικονομικής σφαίρας. 

Η Οικολογική Δημοκρατία ως Κεντρικό Διακύβευμα για το Μέλλον 

Εντούτοις, οι έκδηλες πια επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης αλλάζουν τους όρους της άσκησης πολιτικής. Οι κοινωνικές κινητοποιήσεις για το κλίμα και τη φύση επιφέρουν μετασχηματισμούς στη βάση των κοινωνιών, που σταδιακά επιβάλλουν ένα πιο οικολογικό πλαίσιο στα κράτη και τις εταιρείες. Η δημοκρατία επιστρέφει, έστω και αργά, όπως και η κουκουβάγια πετά το σούρουπο. Είναι όμως αναγκαίο μία τέτοια επιστροφή να είναι αποτελεσματική σε θεσμικό επίπεδο, ώστε να θωρακίσει τις κοινωνίες από τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.

Οι κατακλυσμιαίες μεταβολές, που θα επιφέρει η κλιματική κρίση, επιβάλλουν μία βίαιη προσαρμογή για τις κοινωνίες μας. Η επόμενη μέρα ήδη απαιτεί αποτελεσματικούς τρόπους επίλυσης σε πιεστικά ζητήματα ένδειας πόρων, καταστάσεις ανάγκης, κοινωνικούς θεσμούς και δημόσιες υποδομές, που θα κρατήσουν τις κοινωνίες όρθιες. 

Έτσι, ανοίγονται δύο δρόμοι για το μέλλον. Στον δυστοπικό δρόμο η προσαρμογή στην κλιματική κρίση θα κυριαρχείται από διακρατικούς σχηματισμούς με ολίσθηση προς τον ολοκληρωτισμό στο εσωτερικό τους και τάση προς ένοπλη σύγκρουση προς το εξωτερικό τους. Στο φωτεινό μονοπάτι η προσαρμογή θα επιτυγχάνεται μέσα από την δημοκρατική και κοινωνικά δίκαιη επίλυση των κοινωνικών ζητημάτων καθώς και τη συνεργασία και την αλληλεγγύη σε διεθνές επίπεδο. 

Στην πράξη, δημοκρατία και ολοκληρωτισμός θα διαπερνώνται μεταξύ τους σε μία διαρκή σχέση έντασης σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Στα πλαίσια αυτά, η οικολογική δημοκρατία αποτελεί το κεντρικό διακύβευμα για το μέλλον της ανθρωπότητας, αν θέλουμε ένα τέτοιο μέλλον να είναι άξιο να βιωθεί. 

Το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα

Στη διαπάλη δημοκρατίας και ολοκληρωτισμού κάθε υφιστάμενη δημοκρατική κατάκτηση έχει αξία και πρέπει να τύχει εκμετάλλευσης. Μολονότι οργανώνεται από τα πάνω και αναμένεται να έχει μειωμένη επιτυχία, ειδικά στον Ευρωπαϊκό νότο, το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα είναι ως σύλληψη άξιο λόγου, γιατί καταδεικνύει την συναντίληψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι κανενός είδους προσαρμογή στην κλιματική κρίση δεν θα καταστεί εφικτή, αν δεν κινηθούν οι τεκτονικές πλάκες στη βάση των κοινωνιών.

Το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα είναι λοιπόν μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με σκοπό την κινητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης για την προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος. Τα μέσα κινητοποίησης του Ευρωπαϊκού Συμφώνου είναι τα εξής:

  • Δημόσιος Διάλογος. Στο πλαίσιο του Συμφώνου θα διοργανωθούν δημόσιες εκδηλώσεις σε όλη την ΕΕ με αντικείμενο την κλιματική κρίση και τις προοπτικές της υπέρβασής της.
  • Ενεργός Δράση. Το σύμφωνο θα ενθαρρύνει τα άτομα και τις οργανώσεις να δεσμευτούν για συγκεκριμένες ενέργειες, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και/ή την προσαρμογή στις αναπόφευκτες συνέπειες της κλιματικής αλλαγής (πχ. αστική κινητικότητα, δενδροφύτευση, δημιουργία αστικών χώρων πρασίνου).
  • Συνεργασία. Μέσα από τις δραστηριότητες του Συμφώνου θα προωθηθούν πανευρωπαϊκές δικτυώσεις και συνεργασίες, όπως συνελεύσεις πολιτών, καθώς και σύνδεση με ήδη υφιστάμενες πρωτοβουλίες, όπως το Σύμφωνο των Δημάρχων για το Κλίμα και την Ενέργεια.

Το Σύμφωνο απευθύνεται τόσο σε πρόσωπα όσο και σε οργανισμούς, είτε πρόκειται για εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές είτε πρόκειται για επιχειρήσεις, συνδικάτα, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, εκπαιδευτικά ιδρύματα, οργανισμούς έρευνας και καινοτομίας, ομάδες καταναλωτών και ιδιώτες. 

Το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα εντάσσεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, τέθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούνιο του 2020 και έχει αρχίσει να εφαρμόζεται ήδη από το τελευταίο τρίμηνο του 2020. 

Η Λαϊκή Πρωτοβουλία Κλίma500

Η Ελλάδα έχει ανάγκη από ένα μαζικό οικολογικό κίνημα από άκρη σε άκρη της, που θα επιφέρει τέτοιους μετασχηματισμούς στην κοινωνική της βάση, ώστε να μην είναι καν νοητή για την κεντρική πολιτική σκηνή η μη θέση της προστασίας της φύσης σε απόλυτη προτεραιότητα. Για να πετύχει τους στόχους του, ένα τέτοιο κίνημα πρέπει να έχει τοπική παρουσία, (ανα)παραγωγική βάση, αυτοτελείς δομές και προσανατολισμό τον οικολογικό και δημοκρατικό μετασχηματισμό των θεσμών. Αυτό που θέλουμε είναι πολλά ρυάκια να συνενώνονται σε ένα ποτάμι, που θα αλλάζει τα πράγματα.

Το λιθαράκι της σε αυτή την κατεύθυνση προσπαθεί να βάλει η νεοσύστατη λαϊκή πρωτοβουλία Κλίma500. Με κεντρικό σύνθημα «Αλλάζουμε τους Θεσμούς, Όχι το Κλίμα» η πρωτοβουλία επιδιώκει την νομοπαρασκευή Ελληνικού κλιματικού νόμου με κοινωνική διαβούλευση και, κατόπιν, την υπογραφή του από 500.000 πολίτες και την κατάθεσή του προς ψήφιση στο κοινοβούλιο.

Η προσπάθεια της Κλίma500 στηρίζεται στον θεσμό της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, που εισάχθηκε στο άρθρο 73 § 6 του νέου Συντάγματος μετά την πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση και τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2019.

Η Κλίma500 είναι αυτοτελής οργάνωση λαϊκής βάσης, που λειτουργεί με ομάδες εργασίας, ανοιχτές σε κάθε ενδιαφερόμενο και αποφασίζει με δημοκρατικό τρόπο, μετά από διεξοδική συζήτηση μεταξύ των μελών της. Στοχεύει στην κατάρτιση ενός εθνικού κλιματικού νόμου, που θα βασίζεται σε αρχές, θα στηρίζεται σε επιστημονική τεκμηρίωση και διεθνείς καλές πρακτικές και θα προβλέπει αποτελεσματικούς θεσμούς για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας της χώρας μας το αργότερο ως το 2050. 

Το επόμενο διάστημα η λαϊκή πρωτοβουλία Κλίma500 θα θέσει την σχετική πρόταση νόμου σε δύο κύκλους κοινωνικής διαβούλευσης, ανοιχτής σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η πρώτη δημόσια διαβούλευση θα αφορά τους άξονες και η δεύτερη το περιεχόμενο της πρότασης νόμου. Η πρωτοβουλία θα επιδιώξει την υιοθέτηση της σχετικής πρότασης νόμου από άτομα, συλλογικότητες, μαζικούς κοινωνικούς φορείς και ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, ιδίως την νεολαία. 

Από την Κλιματική Κρίση στην Οικολογική Δημοκρατία

Οι θεσμοί και οι (ανα)παραγωγικές βάσεις μίας οικολογικής δημοκρατίας δεν πρόκειται να χαριστούν από τα κράτη και τις εταιρείες. Αποτελούν επομένως δουλειά της εναργούς κοινωνίας. 

Μία μετάβαση στην οικολογική δημοκρατία περιλαμβάνει ενδεικτικά την οικολογική κινητοποίηση, την επανασύσταση των κοινών, την θεσμοποίηση της οικειοποίησης τοπικών και περιφερειακών πόρων, τις μορφές κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, τον κοινωνικό συνταγματισμό, την αναζωπύρωση της τοπικής αυτοκυβέρνησης και, γενικώς, την εκμετάλλευση και διεύρυνση των θεσμικών δημοκρατικών κατακτήσεων. 

Κάθε βήμα προς μια οικολογική δημοκρατία πρέπει να διατηρεί πάντα ως κεντρικό υποκείμενο την εναργή κοινωνία και να κατευθύνεται προς την επανασύσταση και ενδυνάμωση ανοιχτών δημοκρατικών κοινοτικών θεσμών παράλληλα με τις κρατικές και εταιρικές δομές.

Στο παρά πέντε της κλιματικής κρίσης τα κράτη και οι εταιρείες θα επιζητήσουν την ανάδυση της κοινότητας για την σταθεροποίηση των κραδασμών. Η διαχείριση της κρίσης θα λάβει έτσι χώρα με μία διαλεκτική αλληλεπίδραση των τριών αυτών βασικών θεσμών με διαφορετικές ανά περίπτωση ποιότητες και τάσεις. Θα υπάρξει όμως και επόμενη της κλιματικής κρίσης μέρα. Και το μέλλον αυτής θα ανήκει στις ανοιχτές δημοκρατικές κοινότητες.

Photo by Markus Spiske on Unsplash