Κυκλική οικονομία και γεωργία: μια νέα οικονομία προς όφελος γεωργών, κοινωνίας, περιβάλλοντος

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

Πολύ ενδιαφέρουσα χθες συζήτηση που οργάνωσε ο Άνεμος Ανανέωσης την Κυριακή 24/2/2019 με θέμα: “Κυκλική οικονομία, γεωργία, διατροφικά προϊόντα, ζωοτροφές

 

Η συζήτηση είχε τρεις ενότητες:

«Εκμετάλλευση υποπροϊόντων ελαιουργίας και τυροκομείων», με τον Δημήτρη Κουρέτα Dimitris Kouretas, Καθηγητή Φυσιολογίας Zωικών Oργανισμών και Τοξικολογίας, Δ/ντή του ομώνυμου εργαστηρίου, στο τμήμα Βιοχημείας- Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, υποψήφιο Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, μέλος της Παγκόσμιας Ακαδημίας Επιστημών (World Academy of Sciences)

«Προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας από τα φύλλα ελιάς και από τα απόβλητα ελαιουργείων για ανθρώπινη κατανάλωση και για καλλυντικά” με ομιλητή τον Αλέξιο Λέανδρο Σκαλτσούνη, Καθηγητή του Τομέα Φαρμακογνωσίας και Χημείας Φυσικών Προϊόντων

«Αξιοποίηση υποπροϊόντων οινοποίησης ως βιο-λειτουργική ζωοτροφή σε κοτόπουλα και πρόβατα», με ομιλήτρια την Σωτηρία Μακρή, Υποψήφια Διδάκτορα, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος, πρόεδρος της ΔΕ της ΚΟΙΝΣΕΠ “ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ”

Οι παρουσιάσεις συνδύασαν στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα με εφαρμογές στην πράξη, άνοιγαν δρόμους συνεργασίας μεταξύ ερευνητικών φορέων, γεωργών, επιχειρήσεων και νέων ανθρώπων που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε καινοτόμους τομείς. Διαπιστώθηκε επίσης ότι υπάρχουν κοινές αναζητήσεις από τους επιστήμονες, ενδιαφερόμενους γεωργούς αλλά και νέους ανθρώπους.

Πώς η κυκλική οικονομία είναι win-win-win υπόθεση για περιβάλλον, γεωργία, κοινωνία

Οξύτητα του προβλήματος:

  • Στην Ελλάδα οινοποιούνται περίπου 500.000 τόνοι σταφυλιού ετησίως. Η βιομηχανία παραγωγής οίνου που επεξεργάζεται 1 εκατ. τόνους σταφύλια το χρόνο παράγει 125.000 τόνους στερεά απόβλητα, που είναι ιδιαίτερα ρυπογόνα λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε οργανικές ενώσεις και η ανεξέλεγκτη απόρριψή τους προκαλεί περιβαλλοντικά προβλήματα. Όμως μέσα σε αυτά τα “απόβλητα” περιέχονται ουσίες –  πολυφαινολικές ενώσεις – με αντιοξειδωτικές ιδιότητες, πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων, αντιμικροβιακές ιδιότητες, αντιμεταλλαξιογόνο δράση κι αντικαρκινική δράση.
  • Το τυρόγαλα φθάνει στο 75%-80% του εισερχομένου γάλακτος που επεξεργάζεται μια τυροκομική μονάδα. Από 5 λίτρα γάλα παράγεται ένα κιλό φέτα. Ένα μικρό τυροκομείο που επεξεργάζεται 10 τόνους γάλα/ημέρα, παράγει απόβλητα ισοδύναμα σε ρυπαντική ικανότητα μιας κωμόπολης 5.500 κατοίκων. Το τυρόγαλα μετατρέπει τους ποταμούς  σε έναν «κυλιόμενο βόθρο»
    • Απαιτεί σχεδόν όλο το οξυγόνο, με αποτέλεσμα να πεθαίνουν τα ψάρια και τα φυτά.
    • Προκαλεί αλλοίωση της χημικής σύστασης και της φυσικής δομής του εδάφους, με αποτέλεσμα μείωση στις αποδόσεις των καλλιεργειών
    • Ρυπαίνεται ο υδροφόρος ορίζοντας και υποβαθμίζεται η ποιότητα του πόσιμου ύδατος
    • Το χρώμα του νερού των ποταμών γίνεται καφέ, πράσινο, μαύρο
    • Έντονη δυσοσμία
    • Κοινωνικές διαστάσεις – Υποβάθμιση περιοχών
  • Από τα ελαιοτριβεία παράγεται ένας όγκος 1.100.000 τόνων/χρόνο υγρών αποβλήτων, που χαρακτηρίζονται από χρονοβόρα βιοαποικοδόμηση πολυφαινολών, έντονα ιώδες-σκούρο καφέ έως μαύρο χρώμα, άσχημη μυρωδιά, πολύ μεγάλο οργανικό ρυπαντικό φορτίο, τιμές  pH μεταξύ 3 και 6 και μεγάλη συγκέντρωση πολυφαινολικών ενώσεων (από 10,5 έως 24 g/L). Σε πολλές περιοχές υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα, εντάσεις με τις τοπικές κοινωνίες για την ρύπανση και την δυσοσμία που προκαλούν, ενώ η παραγωγή των αποβλήτων αυτών αντιπροσωπεύει και μια μεγάλη σπατάλη πολύτιμων ουσιών που περιέχονται μέσα στα απόβλητα αυτά. Όμως από τα φύλλα της ελιάς μέχρι το απόβλητα των ελαιοτριβείων μπορούμε να πάρουμε πρώτες ύλες που έχουν πολύ μεγάλη προστιθέμενη αξία και χρησιμοποιούνται σήμερα από διαφορετικές βιομηχανίες.

Μερικά γενικά συμπέρασμα που προέκυψαν από τη συζήτηση ήταν:

Από τα υποπροϊόντα της καλλιέργειας και της επεξεργασίας τους μπορούμε να παράγουμε ζωοτροφές για τα ζώα, αλλά και ειδικά τρόφιμα μεγάλης θρεπτικής αξίας αλλά και προϊόντα για την βιομηχανία, πχ καλλυντικών, μετατρέποντας “απόβλητα” σε πολύτιμες πρώτες ύλες,

Η αξιοποίηση των υποπροϊόντων πρόκειται να βελτιώσει το οικολογικό αποτύπωμα των γεωργικών βιομηχανιών ενισχύοντας ταυτόχρονα το διατροφικό προφίλ των παραγωγικών ζώων, συμβάλλοντας στην ευζωία τους και στην αναβαθμισμένη παραγωγική και ποιοτική τους απόδοση, όπως ανέλυσαν οι ομιλητές με βάση τα αποτελέσματα των ερευνών της επίδρασης των υποπροϊόντων Γεωργικών Βιομηχανιών (Ελαιουργία, Οινοποιία, Τυροκομία) σε παραγωγικά ζώα:

  • Αντιοξειδωτική ικανότητα αίματος και ιστών (Αντιοξειδωτική άμυνα, οξείδωση λιπιδίων – πρωτεϊνών),
  • Παραγωγική ικανότητα (μεταβολή βάρους και ρυθμού ανάπτυξης)
  • Ποιότητα κρέατος (προφίλ λιπαρών οξέων, ω-3)
  • Υγεία εντέρου (εκτίμηση παθογόνων μικροοργανισμών σε δείγματα κοπράνων)

Η κυκλική οικονομία μπορεί να βοηθήσει τους γεωργούς να βελτιώσουν τα εισοδήματά τους μέσω της παραγωγής προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Η ίδια η παραγωγική βάση της χώρας μπορεί και πρέπει να βελτιωθεί μέσω της κυκλικής οικονομίας. προϋπόθεση όμως είναι η ανάπτυξη ενός δικτύου συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων (βιομηχανίες ζωοτροφών, κτηνοτρόφοι, βιομηχανίες επεξεργασίας αποβλήτων και μεταποίησης προϊόντων)

Η χρήση υποπροϊόντων της γεωργικής παραγωγής και των βιομηχανιών επεξεργασίας ως διατροφικών συμπληρωμάτων ζωοτροφών μπορεί να συμβάλει στην  μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος, να συνεισφέρει στην ανάπτυξη μιας βιώσιμης γεωργικής οικονομίας, να έχει ως αποτέλεσμα ζώα λιγότερο επιρρεπή σε ασθένειες (οικονομικό όφελος από την περιορισμένη χρήση αντιβιοτικών), στην παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας για τους καταναλωτές, και ωφέλημα για την ανθρώπινη υγεία. Οι παρεμβάσεις μέσα από συνεργασίες και σωστό σχεδιασμό μπορεί να είναι χαμηλού κόστους (πχ ξηραντήριο για φύλλα ελιάς) και να μειώσουν για τους κτηνοτρόφους το κόστος εκτροφής.

Τα τελευταία χρόνια, η ενσωμάτωση συστατικών φυτικής και ζωικής προέλευσης, για την δημιουργία βελτιωμένων ζωοτροφών παρουσιάζει έντονο ενδιαφέρον, αφού σε αυτά αποδίδεται μεγάλη ποικιλία ευεργετικών και θεραπευτικών ωφελειών. Η χορήγηση αντιοξειδωτικών συμπληρωμάτων διατροφής που σήμερα πετάγονται μαζί με τα απόβλητα (πχ ελαιουργείων ή οινοποιείων) σε αντίθεση με την χρήση αντιβιοτικών ή άλλου είδους φαρμακευτικών σκευασμάτων, μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική και χαμηλού κόστους παρέμβαση. Για παράδειγμα τα υγρά απόβλητα ελαιοτριβείων και τα στέμφυλα είναι πλούσια σε πολυφαινόλες, που έχουν αντιοξειδωτική δράση, αντι-μικροβιακές ιδιότητες, προστατευτική  δράση DNA κι αντικαρκινική δράση. Οι πρωτεϊνες τυρογάλακτος συμβάλλουν στην ενίσχυση της αντι-οξειδωτικής άμυνας του οργανισμού, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, βοηθούν στην πέψη με συνέπεια την αντιμετώπιση γαστρεντερικών ασθενειών, έχουν αντι-μικροβιακές ιδιότητες, βοηθούν στην αύξηση της δύναμης, στην ανάπτυξη και επιδιόρθωση ιστών και βελτιώνουν στην πρόσληψη τροφής, στην αύξηση σωματικού βάρους των ζώων και στις επιδόσεις της κτηνοτροφίας.

Το ενδιαφέρον υλικό, οι ομιλίες και οι παρουσιάσεις, θα αναρτηθούν σύντομα.

Η συζήτηση είναι η πρώτη ενός μεγάλου κύκλου εργαστηρίων και εκδηλώσεων με θέματα “Πράσινη και Κοινωνική Καινοτομία” που διοργανώνει ο Άνεμος Ανανέωσης με την συνεργασία και υποστήριξη του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ Ελλάδος για την προώθηση του διαλόγου και συνεργασιών σε αυτούς τους τομείς.

#circular #economy #agriculture #GoGreen #WELCOMMONHOSTEL#education #innovation #ecoinnovation

Εκπαιδεύοντας εκπαιδευτικούς στην διδασκαλία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

H ομάδα του έργου GRÆDUCATION, η ΚΟΙΝΣΕΠ «ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ / Wind of Renewal» και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για θέματα Περιβάλλοντος (UFU) αισθανόμαστε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε θερμά τους πάνω από 100 εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στα δύο διαδραστικά εργαστήρια για την διδασκαλία των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο δημοτικό σχολείο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τη χρήση “βαλιτσών για την ενέργεια”. Τα δύο εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στο χώρο του WELCOMMON Hostel, του χώρου που έχει δημιουργήσει ο Άνεμος Ανανέωσης κι αποτελεί συνδυασμό καινοτόμου Hostel – που απευθύνεται σε πανεπιστήμια, σχολεία, κοινωνικές και καλλιτεχνικές ομάδες που επισκέπτονται την Αθήνα – και κέντρου για κοινωνική και πράσινη καινοτομία, τέχνη και κοινωνική ένταξη κι ενδυνάμωση.

 

Την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2019 πραγματοποιήθηκε το πρώτο εργαστήριο με θέμα: «Η διδασκαλία των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο δημοτικό σχολείο: Σταθμοί μάθησης με τη χρήση της “Βαλίτσας Ενέργειας”, με μεγάλη συμμετοχή δασκάλων από δημοτικά σχολεία της Αττικής.

Το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019 πραγματοποιήθηκε το δεύτερο εργαστήριο με θέμα: «Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Πρακτική εκπαίδευση κι επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», με μεγάλη συμμετοχή καθηγητών γυμνασίων, λυκείων και ΕΠΑΛ από την Αττική.

Τα σεμινάρια ξεκίνησαν με χαιρετισμούς των εκπροσώπων των συνεργαζόμενων φορέων:
– Νίκος Χρυσόγελος, «Άνεμος Ανανέωσης»
– Silke Steinberg, έργο GRAEDUCATION / FIAP e.V.
Εισαγωγή, προσδοκίες από το διαδραστικό εργαστήριο 
Wolfgang Jung, έργο GRAEDUCATION / Επιστημονικό Πάρκο Γκελζενκίρχεν, ενώ το πρακτικό μέρος “Σταθμοί μάθησης με τη «Βαλίτσα Ενέργειας», συντόνισε ο Ralf Engelbrecht Schreiner, από το Επιστημονικό Πάρκο Γκελζενκίρχεν

Η «Βαλίτσα Ενέργειας» αποτελεί μια επιπλέον ανάπτυξη των «Βαλιτσών πειραματισμού», οι οποίες αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του έργου Powerado από το UfU στο Βερολίνο. Το έργο Powerado χρηματοδοτήθηκε μεταξύ άλλων και από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMU).

Και τις δύο μέρες μετά τις παρουσιάσεις και τα πειράματα ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανατροφοδότηση και συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαπιστωθούν τόσο τα στοιχεία/εργαλεία που βοηθάνε τους εκπαιδευτικούς να διδάξουν το θέμα σε μαθητές διαφορετικών ηλικιών και γνωστικών επιπέδων αλλά και τι θα χρειάζονταν να γίνει για τα προσαρμοστούν οι βαλίτσες στην ελληνική πραγματικότητα και στις ανάγκες των δικών μας σχολείων, δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων και ΕΠΑΛ.

  

H διδασκαλία των ΑΠΕ σε μαθητές δημοτικών σχολείων

Στο εργαστήριο αυτό οι μαθητές με την βοήθεια των πειραματικών βαλιτσών και ενός δομημένου σχεδίου απλών πειραμάτων εισάγονται σε έννοιες όπως ενέργεια, αιολική και ηλιακή ενέργεια, λειτουργία φωτοβολταϊκών, λειτουργία ανεμογεννήτριας κ.ά. Τα μαθήματα στοχεύουν κυρίως στην αρχική ενημέρωση των μαθητών και λιγότερο στον επαγγελματικό προσανατολισμό τους, που θα γίνει αργότερα σε μεγαλύτερες τάξεις. Οι βαλίτσες ενέργειας συνοδεύονται από κατανοητές οδηγίες στην ελληνική γλώσσα.

  

Η διδασκαλία των ΑΠΕ σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για επαγγελματικό προσανατολισμό αλλά και εξοικείωση με τις τεχνολογίες αυτές

Στο πεντάωρο εργαστήριο παρουσιάστηκε ένα σχέδιο διδασκαλίας, το οποίο υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς των φυσικών επιστημών και της τεχνικής εκπαίδευσης των σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με σκοπό την ενσωμάτωση του θέματος των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη διδασκαλία τους. Η ιδέα βασίζεται σε πειράματα που διενεργούν οι μαθητές οργανωμένοι σε μικρές ομάδες, με τη βοήθεια σύγχρονων εργαλείων, όπως είναι οι «Βαλίτσες Πειραμάτων».

Οι δύο θεματικές βαλίτσες (ηλιακή ενέργεια/φωτοβολταϊκά και αιολική ενέργεια), οι οποίες παρουσιάστηκαν στο διαδραστικό εργαστήριο, περιλαμβάνουν εξοπλισμό μέτρησης, υλικό για πειράματα, καθώς και κατανοητές οδηγίες στην ελληνική γλώσσα, οι οποίες έχουν ήδη δοκιμαστεί στην πράξη.

Με την ενσωμάτωση των παρουσιαζόμενων πρακτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι μαθητές θα αποκτούν γνώσεις σε ζητήματα ενέργειας και προστασίας περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα θα ευνοηθούν οι μελλοντικές αποφάσεις των παιδιών, όσον αφορά την επαγγελματική κατάρτιση στον τομέα των «πράσινων τεχνολογιών».

Η οργάνωση μιας τέτοιας συστηματικής ενσωμάτωσης στη διδασκαλία, καθώς και τα πρόσθετα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για την ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών, αποτέλεσαν τα θέματα της ανοικτής συζήτησης στο τέλος του εργαστηρίου.

Δημιουργία ενεργειακού εργαστηρίου εκπαίδευσης στην Αθήνα

Η συνεργασία μεταξύ των Γερμανών εταίρων και του Ανέμου Ανανέωσης έχει, μετά τα σεμινάρια, θέσει δύο στόχους:

να προσαρμοστούν οι πειραματικές “Βαλίτσες Ενέργειας” στα ελληνικά δεδομένα, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ελπίζουμε αυτό να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του καλοκαιριού)

– να δημιουργηθεί μέσα στο Welcommon Hostel ένα ενεργειακό εργαστήριο (energy lab), ένα εκπαιδευτικό κέντρο για την εκπαίδευση μαθητών και άλλων πολιτών σε θέματα ενεργειακής αποτελεσματικότητας και ανανεώσιμης ενέργειας, μέσω της διοργάνωσης πειραμάτων, σεμιναρίων και βιωματικών εργαστηρίων, που συγκροτούν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαδραστικής εκπαίδευσης.

Λίγα λόγια για το έργο GRÆDUCATION:

Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2017, η διάρκειά του έχει οριστεί ως τον Μάιο 2020 και χρηματοδοτείται από το ομοσπονδιακό γερμανικό Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας. Στόχοι του έργου αποτελούν η ευαισθητοποίηση σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος, ο επαγγελματικός προσανατολισμός, η εκπαίδευση εκπαιδευτών, καθώς και η ανάπτυξη μεθόδων, οι οποίες θα υποστηρίξουν την αύξηση της ελκυστικότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα. Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλώ, ανατρέξτε στο σύνδεσμο https://graeducation.org/el/home/

Λίγα λόγια για τον Άνεμο Ανανέωσης:

O «Άνεμος Ανανέωσης» είναι κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση που δημιουργήθηκε από κοινωνικά ενεργούς πολίτες με φιλοδοξία να διαδραματίσει στρατηγικό, συνθετικό και δημιουργικό ρόλο στην προώθηση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, της μεταστροφής προς μια πράσινη-κυκλική οικονομία, της κοινωνικής, τεχνολογικής και οικολογικής καινοτομίας, της απασχόλησης σε πράσινους, κοινωνικούς και πολιτισμικούς τομείς. Από το 2014 ο «Άνεμος Ανανέωσης» έχει συνεργαστεί με εθνικούς κι ευρωπαϊκούς φορείς στο πλαίσιο δραστηριοτήτων και προγραμμάτων προστασίας κλίματος, εξοικονόμησης ενέργειας, κοινωνικής επιχειρηματικότητας, καινοτομίας στη φιλοξενία κι ένταξη προσφύγων, κ.α. Αυτό το διάστημα, μεταξύ άλλων, συμμετέχει ως εταίρος από την Ελλάδα στα προγράμματα Climate Schools Be.Ath και YESClima

@EUKI_Climate

German Hellenic Chamber #PartnerForEducation
FIAP e.V.  #GRAEDUCATION
Wissenschaftspark
Handwerkskammer Münster

#WELCOMMONHOSTEL @windofrenewal

Η ενεργειακή ομάδα του 22ου Δημοτικού Σχολείου δρα για την προστασία του κλίματος

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | 2 Comments

Δευτέρα 11/2/19. Στην είσοδο επί της υποδοχής βρίσκονταν μαθήτριες και μαθητές που ενημέρωναν τους πολλούς επισκέπτες. Μόλις έμπαινες στο χώρο σε «υποδέχονταν» μια διαφορετική έκθεση. Ανεβαίνοντας τα σκαλιά έφτανες σε ένα χώρο με «καινούργιους» κάδους ανακύκλωσης. Στην είσοδο της αίθουσας όμως υπήρχε ολόκληρη ομάδα υποδοχής με κατάλληλες στολές. Μα τι συμβαίνει εδώ, αναρωτιόμουν…

     

Άρχιζες να μπαίνεις στο νόημα.

      

Πλησίαζες τον πίνακα ανακοινώσεων.  22ο Δημοτικό Σχολείο. Πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ & ΣΤΗΝ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ-ΑΘΗΝΑ». 

 

 

 

Εκδήλωση, λοιπόν, με ιδιαίτερη επιτυχία και τη συμμετοχή πολλών γονέων και μαθητών. Αφορούσε στην παρουσίαση από τους ίδιους του μαθητές του σχολείου του σχέδιο δράσης για την προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας, που εκπόνησαν, στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μαθητές της Στ’ τάξης, με την καθοδήγηση της Εκπαιδευτικού του Τμήματος Ένταξης, Πάργου Γεωργίας και του Διευθυντή, Μαγκανάρη Νικόλαου. 

 

 

Η ομάδα ήταν εκεί, οι “επιθεωρητές περιβάλλοντος”

 

 

Στην παρουσίαση παραβρέθηκαν οι:

Κοντογιάννης Κωνσταντίνος: ακαδημαϊκός υπεύθυνος του έργου

Δημόπουλου Μαρία: υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α’ Αθήνας

Χρυσόγελος Νίκος: πρόεδρος “Άνεμος Ανανέωσης”, του φορέα που έχει την ευθύνη συνεργασίας με τα σχολεία.

Πήλιουρας Παναγιώτης: υπεύθυνος Αγωγής Υγείας Γ’ Αθήνας

    

Η παρουσίαση περιλάμβανε προβολή βίντεο, μουσικοκινητικό δρώμενο με θέμα την κλιματική αλλαγή, από την ενεργειακή ομάδα του σχολείου, χαιρετισμούς από το διευθυντή και τους προσκεκλημένους.

    

Εισήγηση για την κλιματική αλλαγή πραγματοποίησε η Σοφία Κουφοπούλου, Χημικός Μηχανικός, διδάκτωρ του Ε.Μ.Π.

Η εκδήλωση κορυφώθηκε με την παρουσίαση των δράσεων του σχολείου από τους ενεργειακούς επιθεωρητές: Ηλία Μαθιουδάκη, Αναστασία Τζημούλια, Παύλο Λαζούρκα, οι οποίοι με αναλυτικό και γλαφυρό τρόπο περιέγραψαν τις δράσεις από τον Οκτώβριο, μέχρι και τώρα.

   

Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με διαδραστικό παιχνίδι, μέσω εφαρμογής στα κινητά των παρευρισκόμενων. Προσφέρθηκαν 3 λάμπες LED μετά από κλήρωση στους μαθητές που αποτελούν την ενεργειακή ομάδα.

  

Η ενεργειακή ομάδα έχει σχεδιάσει λογότυπα για την εκστρατεία προώθησης κι ευαισθητοποίησης, ενώ διενεργεί ενεργειακούς ελέγχους στις τάξεις και κάθε μήνα απονέμει ένα βραβείο ενεργειακής συμπεριφοράς σε μία τάξη. Επίσης έχει δημιουργήσει Κώδικα Οικολογικής Συμπεριφοράς στα ελληνικά και στα αγγλικά.

  

 

Tα μέλη της ενεργειακής ομάδας σε συνεργασία με τη συντονίστρια του προγράμματος δημιούργησαν ένα αρχείο παρουσίασης  (ppt και pdf), το οποίο περιλαμβάνει συνοπτικά  την παρουσίαση του σχεδίου δράσης. 

Το σχολείο έχει φτιάξει μια ιστοσελίδα για ολόκληρο το πρόγραμμα φτιαγμένη για να προσφέρει ενημέρωση, βιωματικές δράσεις και παιχνίδια με στόχο την ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος του 22ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας. Υπεύθυνοι της ιστοσελίδας είναι η Γεωργία Πάργου, Δασκάλα Τμήματος Ένταξης και Συντονίστρια προγράμματος καθώς και ο Ηλίας Μαθιουδάκης, Ενεργειακός επιθεωρητής, Μαθητής ΣΤ’ τάξης. Αξίζει να την επισκεφθεί κάποιος γιατί έχει πολύ αξιόλογο υλικό (κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο που έχουν φτιάξει τα παιδιά

 

Εκεί μπορείτε να βρείτε μάλιστα και το “Ημερολόγιο” που έφτιαξαν οι μαθητές/τριες με τον χαρακτηριστικό τίτλο “ενεργειακό αποτύπωμα”

     

Τα μέλη της ενεργειακής ομάδας σε συνεργασία με το Διευθυντή του σχολείου εξέδωσαν δελτίου τύπου μετά το πέρας της επιτυχημένης παρουσίασης του σχεδίου δράσης στο πλαίσιο του προγράμματος:” Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας”

     

Το πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ & ΣΤΗΝ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ-ΑΘΗΝΑ», έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας για την προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας. Συμμετέχουν σε αυτό 73 σχολεία της Αθήνας, 200 εκπαιδευτικοί, μερικές χιλιάδες μαθητές Δημτικών, Γυμνασίων και Λυκείων / ΕΠΑΛ. Είναι μια συνεργασία του Δήμου Αθηναίων, της ΚΟΙΝΣΕΠ «ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ«, της γερμανικής πρωτοβουλίας Respect for Greece, και του γερμανικού Ανεξάρτητου Ινστιτούτου Περιβαλλοντικών Θεμάτων-UfU. Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative) @EUKI_Climate, που αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος. Το πρόγραμμα είναι υπό την αιγίδα του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας.

Αφορά στην δραστηριοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών σε 73 σχολείο της Αθήνας για την προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας. Στοχεύει στην:

  • ενίσχυση των γενικότερων προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και συμμετοχή τους στην προστασία του κλίματος και στην μείωση της σπατάλης ενέργειας
  • μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης ρεύματος) των σχολικών κτιρίων
  • γενικότερη προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος του σχολείου

Οι νέοι για το κλίμα, δράση για το κλίμα. Ας τους ακούσουμε.
Join the movement #youthforclimate 
Αφορά τη ζωή μας, το παρόν και το μέλλον.
#youthforclimate