Σεμινάριο «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών» Β’ βάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα προστασίας κλίματος και εξοικονόμησης ενέργειας

Ήταν ένα διαδραστικό, ενδιαφέρον, με θετική ενέργεια σεμινάριο επιμόρφωσης εκπαιδευτικών σε θέματα προστασίας του κλίματος και εξοικονόμησης ενέργειας στα σχολεία της Αθήνας. Στο πλαίσιο του προγράμματος επιμορφώνονται 200 εκπαιδευτικοί από 65 δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και ΕΠΑΛ της Αθήνας και γειτονικών περιοχών που την σχολική χρονιά 2018-2019 θα αναλάβουν δράση αλλά κι έρευνα στα σχολεία τους με στόχο την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, την προστασία του κλίματος και την αλλαγή συμπεριφοράς για εξοικονόμηση ενέργειας.

Το σεμινάριο «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών» που οργανώθηκε στις 19 Μαΐου 2018 αφορούσε στους εκπαιδευτικούς Β’ βάθμιας εκπαίδευσης κι έλαβε χώρα στο 1o Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας, στην Πλάκα. Θα ακολουθήσει σεμινάριο με παρόμοιο περιεχόμενο στις 9 Ιουνίου και θα αφορά στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών Α’ βάθμιας εκπαίδευσης. Οι 200 εκπαιδευτικοί θα συμμετάσχουν σε επιμόρφωση συνολικά 24 ωρών (την 6ωρη την άνοιξη του 2018 θα ακολουθήσει 14ωρη τον Σεπτέμβριο και 4ωρη τον Μάιο 2019).  Υπεύθυνη συντονισμού και υλοποίησης των σεμιναρίων είναι η ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Άνεμος Ανανέωσης.

Την «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών» πραγματοποίησαν εκπαιδευτές (διαφόρων ειδικοτήτων, μεταξύ άλλων εκπαιδευτικοί με σημαντική εμπειρία ως υπεύθυνοι και σύμβουλοι εκπαίδευσης, υπεύθυνοι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κα). Είχε προηγηθεί εκπαίδευση συνολικά 19 εκπαιδευτών στις αρχές, στη μεθοδολογία και στους στόχους του προγράμματος «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας»  σε ειδικό σεμινάριο που οργανώθηκε στην Αθήνα στις 12-15.04.2018. Εκπαιδευτές των 19 εκπαιδευτών ήταν μια ομάδα Ελλήνων εμπειρογνωμόνων και εκπαιδευτικών από κοινού με εκπαιδευτές του Γερμανικού Ανεξάρτητου Ινστιτούτου για Περιβαλλοντικά Θέματα (Independent  Institute for Environmental Issues – UfU) σε συνεργασία και συντονισμό με την ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.  Άνεμος Ανανέωσης και τον Δήμο Αθηναίων.

 

Στο εκπαιδευτικό σεμινάριο της 19 Μαΐου συμμετείχαν συνολικά 90 εκπαιδευτικοί Β’ βάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής και επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Η εκπαίδευση διήρκεσε 6 ώρες και εστίασε στην εξοικείωση των εκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών κυρίως  στα εξής:

  • Ενίσχυση γνωστικού υποβάθρου σε θέματα ενέργειας και κλιματικής αλλαγής.
  • Εξοικείωση με μεθόδους δημιουργίας σχεδίου δράσης για το κάθε σχολείο που συμμετέχει στο πρόγραμμα, με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας και την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας στην κλιματική αλλαγή.
  • Εξοικείωση με μεθόδους συντονισμού δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας (δημιουργία ενεργειακής ομάδας, ενεργειακού συμβουλίου, αναγνωριστική ενεργειακή περιήγηση στο λεβητοστάσιο του σχολείου κ.ά.) στο κάθε σχολείο.
  • Εφαρμογή μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας.
  • Εισαγωγική αναφορά σε τρόπους καταγραφής και επεξεργασίας δεδομένων.

Η εκπλήρωση των στόχων του προγράμματος όπως παρουσιάστηκε στους εκπαιδευόμενους έχει δομηθεί  με βάση τα εξής 10 βήματα:

  1. Δημιουργία της Ενεργειακής ομάδας
  2. Δημιουργία του Ενεργειακού συμβουλίου
  3. Αναγνωριστική ενεργειακή περιήγηση του Ενεργειακού συμβουλίου (στο λεβητοστάσιο του σχολείου)
  4. Μελέτη του ζητήματος της ενέργειας (γνωστικό υπόβαθρο και ευαισθητοποίηση σε θέματα κλιματικής αλλαγής
  5. Ενεργειακή περιήγηση Ενεργειακής ομάδας (στο λεβητοστάσιο του σχολείου)
  6. Επεξεργασία δεδομένων – Σχέδιο δράσης εξοικονόμησης ενέργειας και ευαισθητοποίησης στην κλιματική αλλαγή
  7. Καμπάνια για την εφαρμογή του Σχεδίου δράσης στη σχολική κοινότητα
  8. Εφαρμογή μέτρων εξοικονόμησης
  9. Προτάσεις για αλλαγές στις υποδομές του κτιρίου
  10. Αξιολόγηση της εφαρμογής του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας και ευαισθητοποίησης στην κλιματική αλλαγή

Την εφαρμογή του προγράμματος θα ακολουθεί ειδικά σχεδιασμένη ερευνητική διαδικασία παρατήρησης και συλλογής στοιχείων. Στόχος είναι η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος σε συνδυασμό με τα ερευνητικά δεδομένα να συνθέσουν μια μελέτη, προκειμένου ο Δήμος Αθηναίων να ενεργήσει στην κατεύθυνση εξοικονόμησης ενέργειας και προώθησης πιο αειφορικών πρακτικών σε όλα τα σχολεία του.

Το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας –  Κλιματικά Σχολεία Αθήνα-Βερολίνο» (CLIMATE SCHOOL Be.At) υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων, την ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης», την Γερμανική πρωτοβουλία πολιτών «Respect for Greece» («Σεβασμός για την Ελλάδα») και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά Θέματα  (Independent  Institute for Environmental Issues – UfU). Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative), η οποία αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην:

  • ενίσχυση των γενικότερων προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και συμμετοχή τους στην προστασία του κλίματος και στην μείωση της σπατάλης ενέργειας,
  • μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης ρεύματος) των σχολικών κτιρίων (κατά 5%)
  • γενικότερη προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.

Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 28 μηνών (2017- 2019) και στοχεύει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης γύρω από την κλιματική αλλαγή και την κατανάλωση ενέργειας στις σχολικές κοινότητες του Δήμου Αθηναίων (ΔΑ).

Μάγια Ανδρέου, Εύα Γρηγοριάδου, Μίλτος Τσακίρης, βοηθοί ερευνητές στο πρόγραμμα

Leave a Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.