To 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών μας προσκαλεί στην παρουσίαση των δράσεών του για το κλίμα

 To 45ο  Δημοτικό Σχολείο Αθηνών  μας προσκαλεί σε δημόσια εκδήλωση για το κλίμα

To 45o Δημοτικό Σχολείο μας προσκαλεί στην παρουσίαση του προγράμματος που υλοποιούν οι τάξεις του με θέμα «Ανοιχτά σχολεία για την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του κλίματος 2017-2019». Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 14/04/2019 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων στο Πολιτιστικό Κέντρο Κυψέλης, του Δήμου Αθηναίων (Καλογερά 18 Πλατεία Κυψέλης) στις 11.00 π.μ

Μαθαίνοντας για το κλίμα και την ενέργεια, αλλά και το τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να διαμορφώσουμε το μέλλον μας

Το πρόγραμμα «Κλιματικά Σχολεία Βερολίνο-Αθήνα» στο 45ο Δημοτικό Σχολείο

Το 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών είναι ένα από τα 73 σχολεία της Αθήνας που συμμετέχουν πολύ ενεργά στο πρόγραμμα »    Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί ακολούθησαν την μεθοδολογία του προγράμματος «Δέκα βήματα για την εφαρμογή του προγράμματος & προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης». 

Οι μαθητές των δυο τάξεων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, παρακολούθησαν μαζί το βίντεο με τίτλο: «Το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας» και σε ομάδες αντιστοίχισαν εικόνες και κείμενα από το συνοδευτικό φύλλο εργασίας, τα οποία είχαμε μεγεθύνει, δημιουργώντας στο τέλος ένα μεγάλο κολάζ. Μέσα από συζήτηση που ακολούθησε οι μαθητές διαπίστωσαν ότι το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουμε ως χώρα προέρχεται από την εξόρυξη και την καύση λιγνίτη σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας. Το διακύβευμα για το περιβάλλον και κατ’ επέκταση της υγείας μας είναι πολύ μεγάλο, γεγονός που έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω σε πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας. Δημιουργήθηκε η Ενεργειακή Ομάδα του σχολείου που απαρτίζεται από μαθητές 2 τάξεων και είναι υπεύθυνη για τη συνολική προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας και ευαισθητοποίησης για την κλιματική αλλαγή στο σχολείο. Καταγράφει την υπάρχουσα κατάσταση και προτείνει για εφαρμογή μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ οργανώνει καμπάνια πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης συνολικά της σχολικής κοινότητας και της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας.

  

Οι μαθητές των Δ & Ε2 τάξεων είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν με παιγνιώδη, διαδραστικό τρόπο για την ενεργειακή κατανάλωση των χωρών σε όλη την υφήλιο, σε αντιστοιχία με την έκταση και τον πληθυσμό κάθε ηπείρου. Ο επιδαπέδιος χάρτης-εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε παραχωρήθηκε στο σχολείο μας από την ομάδα Διάδραση Generation 2.0, η οποία αξιοποιεί τον εν λόγω χάρτη σε πρόγραμμα που τρέχει με μαθητές για τη διαφορετικότητα και  ονομάζεται «Το Ηφαίστειο της Διαφορετικότητας«.

Στο Ενεργειακό Συμβούλιο που δημιουργήθηκε συμμετείχαν

Μέλη:

Διευθύντρια σχολικής μονάδας: Σκόμπα Μαρία

Εκπαιδευτικοί που υλοποιούν το πρόγραμμα: Ζαβρίδου Χριστίνα, Γαβανά Δήμητρα

Εκπρόσωπος από τον Σύλλογος Γονέων &Κηδεμόνων: Μπαλάφα Δωροθέα

Αναπληρωτές:

  • Τζουράς Δημήτριος
  • Παπασάββας Νεκτάριος
  • Κριτσέλη Μαρία

Εκπρόσωποι γονέων από τις εμπλεκόμενες τάξεις:

  • Γαλαζούλας Παντελής,
  • Κουτσογιάννη Αφροδίτη,
  • Καρλαύτη Μαργαρίτα.

Εκλεγμένο μέλος του Δήμου Αθηναίων: Μεγαλοοικονόμου Ελένη – Υπεύθυνη Παιδείας 6ης Δημοτικής Κοινότητας

Βοηθητικό προσωπικό σχολείου:  

  •  2 εργαζόμενοι

Εκπρόσωποι μαθητών Ενεργειακού Συμβουλίου:

  • δύο μαθήτριες της Ε2 τάξης
  • μία μαθήτρια της Δ τάξης

Οι μαθητές έμαθαν για την κατανάλωση ενέργειας μέσα στο σχολείο

Οι μικροί μαθητές της Δ τάξης, μετά από παρακολούθηση σχετικών βίντεο και συζήτηση για την εξοικονόμηση ενέργειας, προσπάθησαν να αποτυπώσουν 12 τρόπους εξοικονόμησης και να προτείνουν έναν «δωδεκάλογο», ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της σχολικής μονάδα

Στη συνέχεια τα παιδιά προχώρησαν στην κατασκευή «μικρών βιβλίων» με ιστορίες comic που αφορούν δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας, με απώτερο σκοπό να τις εκθέσουν στους διαδρόμους τις σχολικής μονάδας και να δραματοποιήσουν κάποιες από αυτές όταν θα προχωρήσουν στην ενημέρωση των υπόλοιπων μαθητών για το πρόγραμμα.

Οι μαθητές ερχόμενοι σε επαφή με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δυσκολεύτηκαν με τον όρο της βιομάζας. Για εμπέδωση λοιπόν της εν λόγω πηγής και της απόδοσής της, εκτέλεσαν ένα πείραμα με χώμα και φλούδες φρούτων μέσα σε ένα μπουκάλι στο στόμιο του οποίου τοποθετήσαμε ένα ξεφούσκωτο μπαλόνι.  Οι μαθητές καταγράφουν σε διαγράμματα κάθε βδομάδα την περίμετρο του μπαλονιού που αυξάνεται λίγο λίγο, σε αντιδιαστολή με την πτώση του επιπέδου του μίγματος μέσα στο μπουκάλι.

Για περαιτέρω διερεύνηση του θεωρητικού πλαισίου του προγράμματός μας, οι μαθητές επισκέφθηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης. Εκεί οι μικροί μαθητές παρακολούθησαν αρχικά σε ολομέλεια μια παρουσίαση ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης πάνω σε θέματα ενεργειακής κατανάλωσης και εξοικονόμησης. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε δυο ομάδες (μαθητές Δ τάξης-μαθητές Ε τάξης) και σε υποομάδες πραγματοποίησαν μια σειρά δραστηριοτήτων με θέμα τις ενεργειακές ανάγκες του πληθυσμού, τα προβλήματα που απορρέουν από αυτές και τις προτεινόμενες λύσεις. Πιο συγκεκριμένα, αποτύπωσαν σε μεγάλα χαρτιά τις ενεργειακές ανάγκες, τις πηγές ενέργειας και το διαχωρισμό αυτών σε ανανεώσιμες και μη, τα προβλήματα που απορρέουν από την υπερκατανάλωση ενέργειας και τις λύσεις που προτείνουν για εξοικονόμηση. Είδαν μια ταινία για το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας, εντόπισαν στο χάρτη τις περιοχές παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος και έπαιξαν με καρτέλες, μίλησαν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις παρενέργειες αυτού στο περιβάλλον και τον άνθρωπο. Έκαναν περιήγηση στις κτιριακές εγκαταστάσεις  και κατέγραψαν το ενεργειακό τους αποτύπωμα απαντώντας σε έτοιμες ερωτήσεις και, τέλος, κατασκεύασαν τη μακέτα ενός σπιτιού που πληροί τις αρχές βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής.

Προκειμένου οι μικροί μαθητές να καταλάβουν καλύτερα τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να γίνουμε ενεργοί πολίτες και να προστατεύουμε το περιβάλλον, επισκέφθηκαν και συμμετείχαμε σε δράσεις ανακύκλωσης, παρακολούθησαν εργαστήρια κατασκευής πάνινων τσαντών από παλιές μπλούζες και πορτοφολιών από συσκευασίες γάλακτος ή χυμού και συμμετείχαν σε ομιλία για την ανακύκλωση αλλά και τους ορθούς τρόπους επαναχρησιμοποίησης υλικών.

Μετά την αρχική περιήγηση με το ενεργειακό συμβούλιο, σειρά είχε η περιήγηση του συνόλου των μαθητών στη σχολική μονάδα και την καταγραφή των παρατηρήσεων τους για το ενεργειακό προφίλ του κτηρίου. Με την ολοκλήρωση της περιήγησης των ομάδων εργασιών συγκεντρώθηκαν όλοι οι μαθητές μαζί για μια σύνοψη των παρατηρήσεων, ώστε να γίνει  αποτίμηση του ενεργειακού αποτυπώματος του σχολείου.

Προκειμένου οι μαθητές να διασταυρώσουν τις αρχικές τους παρατηρήσεις με πραγματικές μετρήσεις, συνεργάτης του Ανέμου Ανανέωσης επισκέφτηκε το σχολείο και έκανε μια εμπεριστατωμένη παρουσίαση των εργαλείων και έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να έχουν μια πρώτη επαφή με αυτά και με τον τρόπο λειτουργίας τους, ώστε να μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν στην συνέχεια για τις μετρήσεις τους.

Λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων πραγματοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου το δεύτερο Ενεργειακό Συμβούλιο, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, εκπρόσωπος του δήμου Αθηναίων κα Μεγαλοοικονόμου, βοηθητικό προσωπικό της σχολικής μονάδας).
Στο συμβούλιο αυτό οι μικροί μαθητές ενημέρωσαν όλα τα μέλη για τις μέχρι τώρα δράσεις τους και στη συνέχεια, σε συνεργασία μαζί τους, κατέστρωσαν τα επόμενα βήματα.
Οι μαθητές της Ε και Δ τάξης παρουσίασαν στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των υπόλοιπων τάξεων το πρόγραμμα για την κλιματική αλλαγή και μέσα από πληροφορίες και βίντεο ενημέρωσαν τους συμμαθητές τους για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε λόγω σπατάλης των ενεργειακών πόρων και τους ευαισθητοποίησαν σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας. Επιπλέον, καθιέρωσαν ένα σύστημα επιθεώρησης των τάξεων στα διαλείμματα για καθιέρωση καλών πρακτικών με απονομές τίτλων και μικρών βραβείων. Στόχος η μείωση του οικολογικού αποτυπώματος του σχολικού κτηρίου.

Δημόσια παρουσίαση των δράσεων και αποτελεσμάτων του προγράμματος

Στις 14.4 θα γίνει η δημόσια παρουσίαση του προγράμματος, των δράσεων και των αποτελεσμάτων του. Τα παιδιά μας υπενθυμίζουν:

Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ  ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ…                                                                           ΕΜΕΙΣ ΔΙΑΛΕΓΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ!!!!

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ

Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΥΠΟΦΕΡΕΙ: Ολιγόλεπτη εκπαιδευτική ταινία για την καταστροφή του περιβάλλοντος

EΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ

  • Χαιρετισμός και έναρξη της παρουσίασης από την κα Σκόμπα Μαρία, Διευθύντρια του 45 ου Δ. Σχολείου Αθηνών
  • Χαιρετισμός από την κα Δημοπούλου Μαρία, υπεύθυνη των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας, συνυπεύθυνη του προγράμματος «Σχολεία για την προστασία του κλίματος»
  • Χαιρετισμός από την κα Μεγαλοοικονόμου Ελένη, Αντιπρόεδρο της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Δήμου Αθηναίων

ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΣ: Ταινία στην οποία παρουσιάζονται όλες οι δράσεις των μαθητών σε κάθε βήμα για την υλοποίηση του προγράμματος το τρέχον διδακτικό έτος

ΟΜΙΛΙΑ: Ομιλία από την κα Γρηγοριάδου Εύα, Αρχιτέκτονα και υπεύθυνη των εργαλείων μέτρησης του προγράμματος

ΠΡΟΒΟΛΗ POWER POINT: Προβολή Power Point με τα συμπεράσματα και τα αποτελέσματα που εξήγαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια του προγράμματος αλλά και τις καλές πρακτικές που εφάρμοσαν στη σχολική κοινότητα

ΔΙΑΛΕΞΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΟΥ!!  Μουσικοκινητικό δρώμενο από τους μαθητές

ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ: Τραγούδι από τους μαθητές/τις μαθήτριες

Μετά τη λήξη της παρουσίασης τα παιδιά μπορούν να απασχοληθούν δημιουργικά με το
παιχνίδι «Το ηφαίστειο της διαφορετικότητας» που μας παραχωρείται ευγενικά από την Οργάνωση Generation 2.0 RED

Τι είναι το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας»

Το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας –  Κλιματικά Σχολεία Αθήνα-Βερολίνο» (CLIMATE SCHOOL Be.At) υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων, την ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης», την Γερμανική πρωτοβουλία πολιτών «Respect for Greece» («Σεβασμός για την Ελλάδα») και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά Θέματα  (Independent  Institute for Environmental Issues – UfU). Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative), η οποία αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 28 μηνών (2017- 2019) και στοχεύει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης γύρω από την κλιματική αλλαγή και την κατανάλωση ενέργειας στις σχολικές κοινότητες του Δήμου Αθηναίων (ΔΑ).

Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative – EUKI), η οποία αποτελεί  χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την Υποστήριξη και συμμετοχή του Ελληνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην:

  • ενίσχυση των γενικότερων προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και συμμετοχή τους στην προστασία του κλίματος και στην μείωση της σπατάλης ενέργειας,
  • μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης ρεύματος) των σχολικών κτιρίων (κατά 5%),
  • γενικότερη προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.

 

 

 

 

 

Leave a Reply