To 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών μας προσκαλεί στην παρουσίαση των δράσεών του για το κλίμα

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | 2 Σχόλια

 To 45ο  Δημοτικό Σχολείο Αθηνών  μας προσκαλεί σε δημόσια εκδήλωση για το κλίμα

To 45o Δημοτικό Σχολείο μας προσκαλεί στην παρουσίαση του προγράμματος που υλοποιούν οι τάξεις του με θέμα «Ανοιχτά σχολεία για την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του κλίματος 2017-2019». Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 14/04/2019 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων στο Πολιτιστικό Κέντρο Κυψέλης, του Δήμου Αθηναίων (Καλογερά 18 Πλατεία Κυψέλης) στις 11.00 π.μ

Μαθαίνοντας για το κλίμα και την ενέργεια, αλλά και το τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να διαμορφώσουμε το μέλλον μας

Το πρόγραμμα «Κλιματικά Σχολεία Βερολίνο-Αθήνα» στο 45ο Δημοτικό Σχολείο

Το 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών είναι ένα από τα 73 σχολεία της Αθήνας που συμμετέχουν πολύ ενεργά στο πρόγραμμα »    Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί ακολούθησαν την μεθοδολογία του προγράμματος «Δέκα βήματα για την εφαρμογή του προγράμματος & προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης». 

Οι μαθητές των δυο τάξεων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, παρακολούθησαν μαζί το βίντεο με τίτλο: «Το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας» και σε ομάδες αντιστοίχισαν εικόνες και κείμενα από το συνοδευτικό φύλλο εργασίας, τα οποία είχαμε μεγεθύνει, δημιουργώντας στο τέλος ένα μεγάλο κολάζ. Μέσα από συζήτηση που ακολούθησε οι μαθητές διαπίστωσαν ότι το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουμε ως χώρα προέρχεται από την εξόρυξη και την καύση λιγνίτη σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας. Το διακύβευμα για το περιβάλλον και κατ’ επέκταση της υγείας μας είναι πολύ μεγάλο, γεγονός που έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω σε πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας. Δημιουργήθηκε η Ενεργειακή Ομάδα του σχολείου που απαρτίζεται από μαθητές 2 τάξεων και είναι υπεύθυνη για τη συνολική προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας και ευαισθητοποίησης για την κλιματική αλλαγή στο σχολείο. Καταγράφει την υπάρχουσα κατάσταση και προτείνει για εφαρμογή μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ οργανώνει καμπάνια πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης συνολικά της σχολικής κοινότητας και της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας.

  

Οι μαθητές των Δ & Ε2 τάξεων είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν με παιγνιώδη, διαδραστικό τρόπο για την ενεργειακή κατανάλωση των χωρών σε όλη την υφήλιο, σε αντιστοιχία με την έκταση και τον πληθυσμό κάθε ηπείρου. Ο επιδαπέδιος χάρτης-εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε παραχωρήθηκε στο σχολείο μας από την ομάδα Διάδραση Generation 2.0, η οποία αξιοποιεί τον εν λόγω χάρτη σε πρόγραμμα που τρέχει με μαθητές για τη διαφορετικότητα και  ονομάζεται «Το Ηφαίστειο της Διαφορετικότητας«.

Στο Ενεργειακό Συμβούλιο που δημιουργήθηκε συμμετείχαν

Μέλη:

Διευθύντρια σχολικής μονάδας: Σκόμπα Μαρία

Εκπαιδευτικοί που υλοποιούν το πρόγραμμα: Ζαβρίδου Χριστίνα, Γαβανά Δήμητρα

Εκπρόσωπος από τον Σύλλογος Γονέων &Κηδεμόνων: Μπαλάφα Δωροθέα

Αναπληρωτές:

  • Τζουράς Δημήτριος
  • Παπασάββας Νεκτάριος
  • Κριτσέλη Μαρία

Εκπρόσωποι γονέων από τις εμπλεκόμενες τάξεις:

  • Γαλαζούλας Παντελής,
  • Κουτσογιάννη Αφροδίτη,
  • Καρλαύτη Μαργαρίτα.

Εκλεγμένο μέλος του Δήμου Αθηναίων: Μεγαλοοικονόμου Ελένη – Υπεύθυνη Παιδείας 6ης Δημοτικής Κοινότητας

Βοηθητικό προσωπικό σχολείου:  

  •  2 εργαζόμενοι

Εκπρόσωποι μαθητών Ενεργειακού Συμβουλίου:

  • δύο μαθήτριες της Ε2 τάξης
  • μία μαθήτρια της Δ τάξης

Οι μαθητές έμαθαν για την κατανάλωση ενέργειας μέσα στο σχολείο

Οι μικροί μαθητές της Δ τάξης, μετά από παρακολούθηση σχετικών βίντεο και συζήτηση για την εξοικονόμηση ενέργειας, προσπάθησαν να αποτυπώσουν 12 τρόπους εξοικονόμησης και να προτείνουν έναν «δωδεκάλογο», ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της σχολικής μονάδα

Στη συνέχεια τα παιδιά προχώρησαν στην κατασκευή «μικρών βιβλίων» με ιστορίες comic που αφορούν δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας, με απώτερο σκοπό να τις εκθέσουν στους διαδρόμους τις σχολικής μονάδας και να δραματοποιήσουν κάποιες από αυτές όταν θα προχωρήσουν στην ενημέρωση των υπόλοιπων μαθητών για το πρόγραμμα.

Οι μαθητές ερχόμενοι σε επαφή με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δυσκολεύτηκαν με τον όρο της βιομάζας. Για εμπέδωση λοιπόν της εν λόγω πηγής και της απόδοσής της, εκτέλεσαν ένα πείραμα με χώμα και φλούδες φρούτων μέσα σε ένα μπουκάλι στο στόμιο του οποίου τοποθετήσαμε ένα ξεφούσκωτο μπαλόνι.  Οι μαθητές καταγράφουν σε διαγράμματα κάθε βδομάδα την περίμετρο του μπαλονιού που αυξάνεται λίγο λίγο, σε αντιδιαστολή με την πτώση του επιπέδου του μίγματος μέσα στο μπουκάλι.

Για περαιτέρω διερεύνηση του θεωρητικού πλαισίου του προγράμματός μας, οι μαθητές επισκέφθηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης. Εκεί οι μικροί μαθητές παρακολούθησαν αρχικά σε ολομέλεια μια παρουσίαση ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης πάνω σε θέματα ενεργειακής κατανάλωσης και εξοικονόμησης. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε δυο ομάδες (μαθητές Δ τάξης-μαθητές Ε τάξης) και σε υποομάδες πραγματοποίησαν μια σειρά δραστηριοτήτων με θέμα τις ενεργειακές ανάγκες του πληθυσμού, τα προβλήματα που απορρέουν από αυτές και τις προτεινόμενες λύσεις. Πιο συγκεκριμένα, αποτύπωσαν σε μεγάλα χαρτιά τις ενεργειακές ανάγκες, τις πηγές ενέργειας και το διαχωρισμό αυτών σε ανανεώσιμες και μη, τα προβλήματα που απορρέουν από την υπερκατανάλωση ενέργειας και τις λύσεις που προτείνουν για εξοικονόμηση. Είδαν μια ταινία για το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας, εντόπισαν στο χάρτη τις περιοχές παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος και έπαιξαν με καρτέλες, μίλησαν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις παρενέργειες αυτού στο περιβάλλον και τον άνθρωπο. Έκαναν περιήγηση στις κτιριακές εγκαταστάσεις  και κατέγραψαν το ενεργειακό τους αποτύπωμα απαντώντας σε έτοιμες ερωτήσεις και, τέλος, κατασκεύασαν τη μακέτα ενός σπιτιού που πληροί τις αρχές βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής.

Προκειμένου οι μικροί μαθητές να καταλάβουν καλύτερα τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να γίνουμε ενεργοί πολίτες και να προστατεύουμε το περιβάλλον, επισκέφθηκαν και συμμετείχαμε σε δράσεις ανακύκλωσης, παρακολούθησαν εργαστήρια κατασκευής πάνινων τσαντών από παλιές μπλούζες και πορτοφολιών από συσκευασίες γάλακτος ή χυμού και συμμετείχαν σε ομιλία για την ανακύκλωση αλλά και τους ορθούς τρόπους επαναχρησιμοποίησης υλικών.

Μετά την αρχική περιήγηση με το ενεργειακό συμβούλιο, σειρά είχε η περιήγηση του συνόλου των μαθητών στη σχολική μονάδα και την καταγραφή των παρατηρήσεων τους για το ενεργειακό προφίλ του κτηρίου. Με την ολοκλήρωση της περιήγησης των ομάδων εργασιών συγκεντρώθηκαν όλοι οι μαθητές μαζί για μια σύνοψη των παρατηρήσεων, ώστε να γίνει  αποτίμηση του ενεργειακού αποτυπώματος του σχολείου.

Προκειμένου οι μαθητές να διασταυρώσουν τις αρχικές τους παρατηρήσεις με πραγματικές μετρήσεις, συνεργάτης του Ανέμου Ανανέωσης επισκέφτηκε το σχολείο και έκανε μια εμπεριστατωμένη παρουσίαση των εργαλείων και έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να έχουν μια πρώτη επαφή με αυτά και με τον τρόπο λειτουργίας τους, ώστε να μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν στην συνέχεια για τις μετρήσεις τους.

Λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων πραγματοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου το δεύτερο Ενεργειακό Συμβούλιο, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, εκπρόσωπος του δήμου Αθηναίων κα Μεγαλοοικονόμου, βοηθητικό προσωπικό της σχολικής μονάδας).
Στο συμβούλιο αυτό οι μικροί μαθητές ενημέρωσαν όλα τα μέλη για τις μέχρι τώρα δράσεις τους και στη συνέχεια, σε συνεργασία μαζί τους, κατέστρωσαν τα επόμενα βήματα.
Οι μαθητές της Ε και Δ τάξης παρουσίασαν στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των υπόλοιπων τάξεων το πρόγραμμα για την κλιματική αλλαγή και μέσα από πληροφορίες και βίντεο ενημέρωσαν τους συμμαθητές τους για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε λόγω σπατάλης των ενεργειακών πόρων και τους ευαισθητοποίησαν σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας. Επιπλέον, καθιέρωσαν ένα σύστημα επιθεώρησης των τάξεων στα διαλείμματα για καθιέρωση καλών πρακτικών με απονομές τίτλων και μικρών βραβείων. Στόχος η μείωση του οικολογικού αποτυπώματος του σχολικού κτηρίου.

Δημόσια παρουσίαση των δράσεων και αποτελεσμάτων του προγράμματος

Στις 14.4 θα γίνει η δημόσια παρουσίαση του προγράμματος, των δράσεων και των αποτελεσμάτων του. Τα παιδιά μας υπενθυμίζουν:

Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ  ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ…                                                                           ΕΜΕΙΣ ΔΙΑΛΕΓΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ!!!!

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ

Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΥΠΟΦΕΡΕΙ: Ολιγόλεπτη εκπαιδευτική ταινία για την καταστροφή του περιβάλλοντος

EΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ

  • Χαιρετισμός και έναρξη της παρουσίασης από την κα Σκόμπα Μαρία, Διευθύντρια του 45 ου Δ. Σχολείου Αθηνών
  • Χαιρετισμός από την κα Δημοπούλου Μαρία, υπεύθυνη των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας, συνυπεύθυνη του προγράμματος «Σχολεία για την προστασία του κλίματος»
  • Χαιρετισμός από την κα Μεγαλοοικονόμου Ελένη, Αντιπρόεδρο της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Δήμου Αθηναίων

ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΣ: Ταινία στην οποία παρουσιάζονται όλες οι δράσεις των μαθητών σε κάθε βήμα για την υλοποίηση του προγράμματος το τρέχον διδακτικό έτος

ΟΜΙΛΙΑ: Ομιλία από την κα Γρηγοριάδου Εύα, Αρχιτέκτονα και υπεύθυνη των εργαλείων μέτρησης του προγράμματος

ΠΡΟΒΟΛΗ POWER POINT: Προβολή Power Point με τα συμπεράσματα και τα αποτελέσματα που εξήγαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια του προγράμματος αλλά και τις καλές πρακτικές που εφάρμοσαν στη σχολική κοινότητα

ΔΙΑΛΕΞΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΟΥ!!  Μουσικοκινητικό δρώμενο από τους μαθητές

ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ: Τραγούδι από τους μαθητές/τις μαθήτριες

Μετά τη λήξη της παρουσίασης τα παιδιά μπορούν να απασχοληθούν δημιουργικά με το
παιχνίδι «Το ηφαίστειο της διαφορετικότητας» που μας παραχωρείται ευγενικά από την Οργάνωση Generation 2.0 RED

Τι είναι το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας»

Το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας –  Κλιματικά Σχολεία Αθήνα-Βερολίνο» (CLIMATE SCHOOL Be.At) υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων, την ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης», την Γερμανική πρωτοβουλία πολιτών «Respect for Greece» («Σεβασμός για την Ελλάδα») και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά Θέματα  (Independent  Institute for Environmental Issues – UfU). Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative), η οποία αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 28 μηνών (2017- 2019) και στοχεύει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης γύρω από την κλιματική αλλαγή και την κατανάλωση ενέργειας στις σχολικές κοινότητες του Δήμου Αθηναίων (ΔΑ).

Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative – EUKI), η οποία αποτελεί  χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την Υποστήριξη και συμμετοχή του Ελληνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην:

  • ενίσχυση των γενικότερων προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και συμμετοχή τους στην προστασία του κλίματος και στην μείωση της σπατάλης ενέργειας,
  • μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης ρεύματος) των σχολικών κτιρίων (κατά 5%),
  • γενικότερη προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.

 

 

 

 

 

Εκδήλωση για το μέλλον των πλαστικών απορριμμάτων

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

Στο καινοτόμο #WELCOMMONHOSTEL που έχει δημιουργήσει ο Άνεμος Ανανέωσης /Windofrenewal φιλοξενείται μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση MedSOS-Plastic Twist-Πρόκληση για το «μέλλον των πλαστικών απορριμμάτων» και την δυνατότητα απόδοσης αξίας σε πλαστικά θαλάσσια απορρίμματα στο πλαίσιο μιας κυκλικής οικονομίας. Το αναλυτικό πρόγραμμα MedSOS-Plastic Twist-Event Agenda

Την εκδήλωση διοργανώνει το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS σε συνεργασία με την ερευνητική ομάδα DATALAB του εργαστηρίου Επιστήμης και Τεχνολογίας Δεδομένων του Τμήματος Πληροφορικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κι εντάσσεται στο πλαίσια του Ευρωπαϊκού Έργου:

PlasticTwist: An open platform for plastic lifecycle awareness, monetization, and sustainable innovation

που υλοποιείται υπό τη θεματική ενότητα «Συλλογικές πλατφόρμες ευαισθητοποίησης για τη βιωσιμότητα και την κοινωνική καινοτομία» του χρηματοδοτικού προγράμματος της Ε.Ε. για την Έρευνα και την Καινοτομία «Ορίζοντας 2020».

Η εκδήλωση έχει έντονα διαδραστικό και συμμετοχικό χαρακτήρα. Στόχος της είναι η ενημέρωση και εξοικείωση των συμμετεχόντων με το πρόγραμμα PlasticTwist και την εφαρμογή των εργαλείων του, καθώς και η ανάπτυξη καινοτόμων νέων ιδεών για την δημιουργική ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των πλαστικών απορριμμάτων.

Το πρόγραμμα εστιάζει στη σημαντικότητα της κυκλικής οικονομίας με στόχο την απόδοση αξίας σε πλαστικά θαλάσσια απορρίμματα για μια βιώσιμη οικονομία.

Η εκδήλωση απευθύνεται σε δημιουργούς, σχεδιαστές, καλλιτέχνες, επιχειρηματίες, βιομηχανία πλαστικού, επενδυτές, ερευνητές, Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σε όσους ενδιαφέρονται να εμπνευσθούν και να κινητοποιηθούν προς μη συμβατικές πρακτικές επαναχρησιμοποίησης των πλαστικών.

Συμπληρώστε τη φόρμα συμμετοχής εδώ:
https://forms.gle/UJRY2pKxQAxjqJNz9

https://www.facebook.com/events/1222102534633261/?notif_t=plan_user_invited&notif_id=1554114838542780

#circulareconomy #plastics #θάλασσα #περιβάλλον #

Πώς η σχολική κοινότητα κινητοποιείται για το κλίμα στο πλαίσιο των «κλιματικών σχολείων»

By | Δράσεις, ΝΕΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | No Comments

Τι μάθαμε ως σήμερα από το πρόγραμμα EUKI- κλιματικά σχολεία – CLIMATE SCHOOLS Be.At

Οι νέοι και οι νέες ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να δράσουν για την προστασία του κλίματος. Το βλέπουμε σε πλανητικό επίπεδο αλλά και στη χώρα μας. Ο Άνεμος Ανανέωσης συμμετέχοντας ως εταίρος στο πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας –Κλιματικά Σχολεία Αθήνα-Βερολίνο» έχει μια συνεχή επικοινωνία με σχολεία της Αθήνας και κατά συνέπεια μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το πώς η εκπαιδευτική κοινότητα αντιμετωπίζει το θέμα της κλιματικής αλλαγής τόσο από εκπαιδευτική σκοπιά όσο και από την άποψη το τι μπορούμε να κάνουμε όλοι μαζί για να σταθεροποιήσουμε το κλίμα και να συμβάλλουμε στην μείωση της σπατάλης ενέργειας.

Μετά από 6 μήνες υλοποίησης των δραστηριοτήτων του προγράμματος στα σχολεία της Αθήνας και την καθημερινή επαφή με τους/τις εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες, μάθαμε πλέον πολλά από τις σχολικές κοινότητες αλλά και γι ‘ αυτές καθώς και το πώς θα μπορούσαν να κινητοποιηθούν πιο μεθοδικά και οργανωμένα για την προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας.

Διαπιστώνουμε ότι – παρά το βαρύ πρόγραμμα που έχουν τα σχολεία και τα υπόλοιπα θέματά τους –  η μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα (τόσο από την πρωτοβάθμια όσο και από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση), αλλά και οι μαθητές και οι μαθήτριες των αντίστοιχων σχολείων εκδήλωσαν μεγάλο ενδιαφέρον να εργαστούν με μεθοδικότητα και ακολουθώντας την εκπαιδευτική μέθοδο πάνω στους άξονες του προγράμματος για να επιτύχουν:

  • Ευαισθητοποίηση ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των γονιών για την κλιματική αλλαγή
  • Βελτίωση των παραγόντων εκείνων που επηρεάζουν στην καθημερινότητά τους την ποιότητα ζωής μέσα στο σχολείο (θερμική άνεση, ποιότητα αέρα εσωτερικών χώρων και ιδιαίτερα στις αίθουσες διδασκαλίας κα)
  • Εξοικονόμηση ενέργειας στο σχολείο τους,

και γενικότερα να εμβαθύνουν στην κατανόηση και στην ευαισθητοποίησή τους.

Εκπαίδευση, ενεργοποίηση, έρευνα, δράση, επίτευξη αποτελεσμάτων

Στο πλαίσιο του προγράμματος και του ρόλου που έχει αναλάβει ο Άνεμος Ανανέωσης εκπαιδεύτηκαν 20 εκπαιδευτές που στη συνέχεια εκπαίδευσαν τους εκπαιδευτικούς (πάνω από 200, από 73 σχολεία της Αθήνας αλλά και μερικούς επιπλέον εκπαιδευτικούς από σχολεία άλλων περιοχών). Επίσης, εκπαιδεύτηκαν 3 νέοι επιστήμονες που εργάζονται ως βοηθοί ερευνητές και ερευνήτριες για να στηρίζουν τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα σε όλες τις ανάγκες και δραστηριότητές τους στο πλαίσιο του προγράμματος. Μεταξύ άλλων επικοινωνούν καθημερινά με τις σχολικές κοινότητες και υποστηρίζουν σε τεχνικά ζητήματα (π.χ. χρήση του εξοπλισμού που παραδίδεται από σχολείο σε σχολείο) καθώς και σε άλλες εκπαιδευτικού τύπου δραστηριότητες που οργανώνονται στα σχολεία (π.χ. υποστήριξη σε σχολικές εκδηλώσεις, προτάσεις εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων κ.ά).

Ορισμένες από τις καλές πρακτικές που καταγράψαμε στα 73 σχολεία που συμμετέχουν μπορούν να συνοψιστούν στις εξής:

  • Η χρήση των διαδραστικών μεθόδων μάθησης καθώς και του ειδικού εξοπλισμού και των μετρητικών οργάνων, καθιστά την υλοποίηση του έργου πιο ενδιαφέρουσα για τους/τις μαθητές/τριες. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα διαφοροποιείται σημαντικά από άλλα προγράμματα που σχετίζονται με τη δράση για το κλίμα. Η μεθοδολογία του CLIMATE SCHOOLS Be.At. είναι ολοκληρωμένη και περιλαμβάνει: Συνεργασία μεταξύ διαφόρων εταίρων με συνεκτικότερο τρόπο, κατάρτιση εκπαιδευτών και ανταλλαγή καλών πρακτικών, συνεργασία μεταξύ Ελλήνων και Γερμανών εμπειρογνωμόνων για την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και μεθοδολογίας με βάση διαφορετικές εμπειρίες και στις δύο χώρες, κατάρτιση των επιστημόνων και πρακτική χρήση διαφορετικών τεχνικών και παιδαγωγικών εργαλείων (ενημερωτικό υλικό, εξοπλισμός και μετρητικά όργανα, υποστήριξη στους/στις εκπαιδευτικούς κλπ.).
  • Σε αρκετά σχολεία (κυρίως Δημοτικά Σχολεία) μαθητές και μαθήτριες από τις ενεργειακές ομάδες πραγματοποιούν τακτικές επιθεωρήσεις κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Περνάνε από όλες τις αίθουσες διδασκαλίας και σημειώνουν τη συμπεριφορά των χρηστών (δηλαδή ελέγχουν αν τα φώτα είναι κλειστά, εάν τα παράθυρα είναι ανοιχτά για αερισμό κ.λπ.). Στη συνέχεια, κάνουν προτάσεις στους χρήστες και τους προτρέπουν να αλλάξουν τις συνήθειες τους. Είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η ενεργειακή επιθεώρηση εφαρμόζεται από συμμαθητές/τριες, όχι από τρίτους.
  • Οι μαθητές/τριες που ευαισθητοποιούνται και συμμετέχουν στο πρόγραμμα γίνονται στο σχολείο τους κι απέναντι στους γονείς τους πρεσβευτές/τριες για την προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας. Είναι υπεύθυνοι/ες για την ευαισθητοποίηση της υπόλοιπης κοινότητας σχετικά με τα κλιματικά ζητήματα μέσω παρουσιάσεων, εκδηλώσεων αλλά και δράσεων για την κλιματική αλλαγή και την εξοικονόμηση ενέργειας. Επίσης, παρουσιάζουν στους συμμαθητές αλλά και σε εκπαιδευτικούς τον εξοπλισμό και τους καθοδηγούν στη χρήση του! Μάλιστα αυτό είναι κι ένα εργαλείο συμμετοχής μαθητών από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα ή και μαθητών που δεν είναι απαραιτήτων «καλοί» μαθητές.
  • Σε αρκετές περιπτώσεις το σχολείο που συμμετέχει στο πρόγραμμα μοιράζεται το ίδιο κτίριο με περισσότερα σχολεία. Σε πολλές περιπτώσεις το σχολείο που συμμετέχει παρακινεί και τις κοινότητες των γειτονικών σχολείων. Για παράδειγμα, ένα τέτοιο σχολείο έχει διανείμει σε όλα τα παιδιά σελιδοδείκτες με μασκότ που τους υπενθυμίζει να σβήνουν τα φώτα κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων.
  • Αρκετά σχολεία οργανώνουν μαθητικούς διαγωνισμούς προκειμένου να δημιουργήσουν τον λογότυπο που χρησιμοποιεί το σχολείο τους στις δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας.
  • Οι ενεργειακές ομάδες έχουν δημιουργήσει σύμβολα/κάρτες που αξιολογούν τη συμπεριφορά των χρηστών (π.χ χαρούμενο και προβληματισμένο προσωπάκι). Σε περίπτωση καλής αξιολόγησης μάλιστα απονέμουν στους/στις συμμαθητές/τριες τους επαίνους τους οποίους έχουν σχεδιάσει μόνοι τους!
  • Πολλά σχολεία αντικαθιστούν σταδιακά και με δική τους πρωτοβουλία τους λαμπτήρες φθορισμού που είχαν, με νέους λαμπτήρες LED για εξοικονόμηση ενέργειας.

Κλιματική αλλαγή και διαπολιτισμική εκπαίδευση

Κάθε σχολείο είναι μια μοναδική κοινότητα. Ωστόσο, πολλά σχολεία μοιράζονται παρόμοια χαρακτηριστικά. Ορισμένα από τα συμμετέχοντα σχολεία φιλοξενούν ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών/τριών από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα ή/και παιδιά μετανάστες και πρόσφυγες. Σε κάποιες περιπτώσεις τα παιδιά έχουν μαθησιακές δυσκολίες, κυρίως λόγω γλωσσικών εμποδίων. Φαίνεται ότι οι μαθητές/τριες δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για τη χρήση του εξοπλισμού, ο οποίος λειτουργεί ως εργαλείο καλύτερης επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών καθώς και ως καταλύτης για να ενταχθούν περισσότερο στο πρόγραμμα και στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Γενικότερα, παρατηρήθηκε ότι μαθητές και μαθήτριες με μαθησιακές δυσκολίες έδειξαν έντονο ενδιαφέρον για τα μετρητικά όργανα μέτρησης και σε αρκετές περιπτώσεις κινητοποιήθηκαν και συμμετείχαν περισσότερο στις σχετικές δραστηριότητες, ανέλαβαν ευθύνες και έγιναν ενεργά μέλη των ομάδων τους.

Το διήμερο 16 και 17 Μαϊου θα είναι μια ευκαιρία για να αναδείξουν τα σχολεία από κοινού την δουλειά που έχουν κάνει, στο πλαίσιο σχετικής εκδήλωσης στην Τεχνόπολη, που οργανώνεται από τους εταίρους του προγράμματος. Όμως πολλά σχολεία έχουν ήδη προχωρήσει στην παραγωγή ενημερωτικού υλικού ή και έχουν οργανώσει εκδηλώσεις ευρύτερης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας και των γονιών. Όλο το υλικό που παράγεται από όλα τα σχολεία αναρτάται σε περιβάλλον moodle και έτσι η ευρύτερη σχολική κοινότητα θα έχει την δυνατότητα να αξιοποιήσει την μεθοδολογία και το ενημερωτικό και εκπαιδευτικό υλικό καθώς και να πάρει ιδέες και καλές πρακτικές από τα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Ήδη 5 σχολεία του Αγίου Δημητρίου με τα οποία συνεργάζεται ο Άνεμος Ανανέωσης στο πλαίσιο του προγράμματος «YESClima-

Στο θέμα θα επανέλθουμε οργανωμένα – και ίσως μέσα από μια ημερίδα με την συμμετοχή των ίδιων των εκπαιδευτικών – για να αντλήσουμε μαθήματα και καλά παραδείγματα, όταν όλα τα σχολεία έχουν ολοκληρώσει την εργασία και το σχέδιο δράσης τους.

Τι είναι το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας»

Το πρόγραμμα «Σχολεία και Κοινωνίες ανοικτές στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας –  Κλιματικά Σχολεία Αθήνα-Βερολίνο» (CLIMATE SCHOOL Be.At) υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων, την ΚΟΙΝΣΕΠ «Άνεμος Ανανέωσης», την Γερμανική πρωτοβουλία πολιτών «Respect for Greece» («Σεβασμός για την Ελλάδα») και το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά Θέματα  (Independent  Institute for Environmental Issues – UfU). Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative), η οποία αποτελεί χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 28 μηνών (2017- 2019) και στοχεύει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης γύρω από την κλιματική αλλαγή και την κατανάλωση ενέργειας στις σχολικές κοινότητες του Δήμου Αθηναίων (ΔΑ).

Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε κι επιλέχθηκε προς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το Κλίμα (European Climate Initiative – EUKI), η οποία αποτελεί  χρηματοδοτικό εργαλείο του Γερμανικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας (BMUB). Υλοποιείται με την Υποστήριξη και συμμετοχή του Ελληνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην:

  • ενίσχυση των γενικότερων προσπαθειών ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και συμμετοχή τους στην προστασία του κλίματος και στην μείωση της σπατάλης ενέργειας,
  • μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (της κατανάλωσης ρεύματος) των σχολικών κτιρίων (κατά 5%),
  • γενικότερη προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.